Pedagogiske smakebiter 6. sept. 2012. Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
MYELOMATOSE OG PALLIASJON Palliasjon er en tverrfaglig, helhetlig og aktiv behandling av pasienter med alvorlig sykdom. Palliasjon er en tverrfaglig, helhetlig.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Utforming av skolebygg
Effektiv undervisning
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
KDL – ny struktur og innhold
Familieråd En for alle, alle for en
Nettverksledersamling
1.Norsk nettverk for oppvekstkomuner
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Rekruttering.
Velkommen til August 2017.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Fellesmøte Fellesmøte.
Kompetanse for mangfold Grong voksenopplæringssenter
Using nursery rhymes and songs
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Valgfag innsats for andre
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Å planlegge og gjennomføre en treningsøkt
PRAKSISMØTE.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Lekser.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Karlsrud skole.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
DELINGSKONFERANSE 23. MAI 2018 UIS
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)
Workshop #1 – Administrativ organisering
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogiske smakebiter 6. sept. 2012

Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number two. Does that sound right? This means to the average person, if you go to a funeral, you`re better off in the casket than doing the eulogy. Jerry Seinfeld

Oppgave: Hva opplever du som pedagogiske utfordringer i undervisningen? Diskuterer to og to

Læring Varig atferdsendring Indre prosess Læring skjer gjennom bruk av språk og deltakelse i sosial praksis

John Dewey: Learning by doing Læring en aktiv prosess Utgangspunkt i personens dagligliv og bygge videre på det Fokus på den lærende, ikke lærestoffet Den lærende gjør mest mulig selv

Mennesket lærer generelt sett…… 20 % av hva de hører 30 % av hva de ser 50 % av hva de hører og ser 90 % av hva de hører, ser og gjør

Diamanten – didaktisk relasjonsmodell En planleggingsmodell Gjensidig avhengighetsforhold mellom de ulike faktorene En forenkling av de forhold som inngår i en undervisningssituasjon Inneholder mål, faginnhold, metode, rammer, evaluering og elevforutsetninger

Mål Hva er målet? Hva skal undervisningen føre til? Hva er hovedmålet? Hva er delmålene?

Faginnhold 3, organisering av innhold Innledning –Skap trygghet og forutsigbarhet –Mål og hovedpunkt –Fang publikum: Ice-breaker, aktualitet, originalitet Hoveddel –Følg oppsatte struktur –Utled hovedpunkt –Først enkelt – så problematiserende Avslutning –Gjenta hovedpunkt og oppsummer –Konkluder

Rammer Personrammer Organisatoriske rammer Tidsrammer Innholdsrammer Fysiske rammer

Metode/læringsaktiviteter Forelesning Summegrupper Rollespill Gruppearbeid Case Video

Elev/kursdeltaker Hvem er den lærende? Alder Kjønn Utdannelse Yrkesbakgrunn Behov

Evaluering Evaluering i forhold til målet Ulike evalueringsnivåer: –kunnskapsøkning –atferdsendring –resultater i organisasjonen Elementer til evaluering: –Gjennomføring –Metoder –Fasilitetene

Diamanten Mål Evaluering Rammer Metode Faginnhold Elev Huskeregel: FREMME

Praktiske tips Møt godt forberedt Fokus på kursdeltaker Variasjon i metoder Velg ut det essensielle Strukturer innholdet Legg til rette for dialog Legg til rette for praktiske oppgaver Tilpass undervisningen til deltakernes forutsetninger

Kontaktopplysninger: Jorid Kvalsnes Gaarder – Pedagog Enhet for utdanning og fagutvikling, Avdeling for forskning og undervisning Klinikk psykisk helse og avhengighet Gaustad, Bygg 5