Pedagogiske smakebiter 6. sept. 2012
Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number two. Does that sound right? This means to the average person, if you go to a funeral, you`re better off in the casket than doing the eulogy. Jerry Seinfeld
Oppgave: Hva opplever du som pedagogiske utfordringer i undervisningen? Diskuterer to og to
Læring Varig atferdsendring Indre prosess Læring skjer gjennom bruk av språk og deltakelse i sosial praksis
John Dewey: Learning by doing Læring en aktiv prosess Utgangspunkt i personens dagligliv og bygge videre på det Fokus på den lærende, ikke lærestoffet Den lærende gjør mest mulig selv
Mennesket lærer generelt sett…… 20 % av hva de hører 30 % av hva de ser 50 % av hva de hører og ser 90 % av hva de hører, ser og gjør
Diamanten – didaktisk relasjonsmodell En planleggingsmodell Gjensidig avhengighetsforhold mellom de ulike faktorene En forenkling av de forhold som inngår i en undervisningssituasjon Inneholder mål, faginnhold, metode, rammer, evaluering og elevforutsetninger
Mål Hva er målet? Hva skal undervisningen føre til? Hva er hovedmålet? Hva er delmålene?
Faginnhold 3, organisering av innhold Innledning –Skap trygghet og forutsigbarhet –Mål og hovedpunkt –Fang publikum: Ice-breaker, aktualitet, originalitet Hoveddel –Følg oppsatte struktur –Utled hovedpunkt –Først enkelt – så problematiserende Avslutning –Gjenta hovedpunkt og oppsummer –Konkluder
Rammer Personrammer Organisatoriske rammer Tidsrammer Innholdsrammer Fysiske rammer
Metode/læringsaktiviteter Forelesning Summegrupper Rollespill Gruppearbeid Case Video
Elev/kursdeltaker Hvem er den lærende? Alder Kjønn Utdannelse Yrkesbakgrunn Behov
Evaluering Evaluering i forhold til målet Ulike evalueringsnivåer: –kunnskapsøkning –atferdsendring –resultater i organisasjonen Elementer til evaluering: –Gjennomføring –Metoder –Fasilitetene
Diamanten Mål Evaluering Rammer Metode Faginnhold Elev Huskeregel: FREMME
Praktiske tips Møt godt forberedt Fokus på kursdeltaker Variasjon i metoder Velg ut det essensielle Strukturer innholdet Legg til rette for dialog Legg til rette for praktiske oppgaver Tilpass undervisningen til deltakernes forutsetninger
Kontaktopplysninger: Jorid Kvalsnes Gaarder – Pedagog Enhet for utdanning og fagutvikling, Avdeling for forskning og undervisning Klinikk psykisk helse og avhengighet Gaustad, Bygg 5