På lag med klassen? REFLEKSJONER OM HELHETLIG OPPLÆRING, SAMT PRESENTASJON AV METODISKE GREP.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
FYR Ny GIV
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Respekt Tillit Endringsvilje Åpenhet Engasjement Eleven som helt menneske skal være i fokus for all vår virksomhet. Målet vårt er at hver elev skal bli.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Vurdering for læring på Linderud skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Bokpresentasjon Oslo.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Husregler.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Vurdering for læring.
Grunnleggende pedagogikk,
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
som eksamensbesvarelse
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Husregler.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Vurdering og undervisning
Valgfag innsats for andre
Velkommen til Apalløkka
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Som ble fylt med programmering
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

På lag med klassen? REFLEKSJONER OM HELHETLIG OPPLÆRING, SAMT PRESENTASJON AV METODISKE GREP

Elevtekst  Hva har denne eleven møtt ved Polarsirkelen videregående skole?  Hva røper teksten om skolen, dens organisering og opplæringa i sin helhet?

Perspektiver: Samfunn, skole, elev  Samfunnsperspektivet:  Kunnskapsløftet har ambisiøse mål, mange ulike krav og forventninger til elevene  Som lærere må vi lære oss å legge bort egne frustrasjoner om høye krav, men heller rette fokus på å innfri kunnskapsmålene innenfor de rammene vi har  I et kollegium må man enten gjøre bevisste handlinger mot det politiske nivået, eller å legge debatten død

Skoleperspektivet  For mange faglærere i klassen og ulik regelhåndtering?  For uklar årsplan?  Lite struktur på samarbeidet mellom lærergruppene i klassen?  Klassens arbeidsoppgaver/arbeidsmengde er neppe klarert i en felles lærergruppe – vi snakker ikke sammen?  Kanskje har vi heller ikke tydelige nok oppfatninger om hva som ligger i forventninger om en god fagtekst, et godt muntlig – eller praktisk arbeid?  Elevene møter muligens like mange ulike forventninger som de har lærere – den kollektive bevisstheten hos lærerteamet er ikke høy nok?  Har lærerne samme syn på hva læring er og hvordan læring skjer?

Elevperspektivet  Dagens ungdom er for lite utholdende i læringsarbeidet?  Moderne teknologi avsporer elevene og de får «teflonhjerner»?  Hjemmeforholdene er ustabile og elevene har med seg for mye støy til at de har forutsetninger for læring?  Vi må jobbe ut fra de forutsetningene som er gitt oss, og vi skal være ramme for elevene, bygge stillas og skape ro og trygghet, systematikk og helhet som fjerner en del av støyen i hverdagen

Hva mener vi er løsningene?  Vi er representanter for FYR ved knutepunktskolen i Nordland, Polarsirkelen videregående skole  Da vi gikk over i fase to, skoleutvikling, definerte vi et hovedmål i FYR  Målet er å skape en kollektiv læringskultur  FYR står for fellesfag, yrkesretting og relevans  Fellesfag  Yrkesretting  Relevans

Kollektiv læring det nytter nemlig ikke at Johanne er flink  Lederarbeidet må handle om å organisere gode rom for å utvikle den kollektive læringskulturen  Skolen må jobbe med å utvikle god klasseledelse og regelhåndtering – i prosess med lærerneklasseledelse  Færre lærere i hver klasse  Møtene må handle om:  Planlegging  Elevutfordringer  Vurdering og sikring av profesjonell vurderingskultur

Kollektiv læring  Formelle vurderinger Formelle vurderinger  Årshjulet/ planeneplanene  Hele skolen må ha en felles holdning til hva læring er og hvordan vurdering skjer.  For at elevene skal møte felles forventninger, er det viktig med like krav til muntlige presentasjoner, skriftlige presentasjoner og til praktisk arbeid.muntlige presentasjonerskriftlige presentasjoner

Oppsummering  I en individuell skolekultur må elevene forholde seg til opp til 10 enkeltlæreres krav og forventninger  Lærere som står alene blir utrygge i jobben, vi får hierarkier og manglende kunnskapsoverføring mellom generasjonene  FYR ønsker helhet i undervisning, i tenkning, vurdering og metodikk – samtidig som hver enkelt lærer skal beholde sin stil, sin sjargong og sin personlighet  Vi arbeider – kontinuerlig – for å komme på lag med Malin og resten av klassen

Felles undervisningsstruktur – fokus på læringlæring 1. Oppstart av time/økt: Elev og lærer møter presist til timen. Om lærer ikke er kommet etter 10 min, kontakter klassen avdelingsleder/ekspedisjon. Elev og lærer har med og klargjør utstyr/materiell. Hils! Lærer registrerer tilstedeværelse, fravær og sent oppmøte. Start økta med målkonkretisering og evt. repetisjon. Lærer må være tydelig på hva som forventes av eleven. 2. Overgangssituasjoner i time/økt: Eleven starter sitt arbeid uten forstyrrende atferd. Skal eleven forlate undervisningen, avtales dette med lærer. Eleven bruker friminuttene til evt. kantinebesøk. 3. Avslutning av time/økt: Lærer samler oppmerksomhet, oppsummerer timen/økta jamfør målene og gir evt. beskjeder. Elev og lærer rydder arbeidsplassen. Ha det! / Takk for i dag! 4. Elektronisk utstyr: Mobiltelefon, datamaskin og annet elektronisk utstyr skal være avslått og borte fra pulten. Lærer bestemmer bruk av PC.

Formelle vurderingervurderinger  Deltakelse i timen. Innunder her kommer produksjon av småtekster, deler av tekster, lekseprøver, grammatikkprøver, gjennomgang av lekse, gruppearbeid, diskusjoner med videre. Arbeidskrav som gjelder alle Vg2-elevene ved Polarsirkelen videregående skole:  Vurderingskriterier for deltakelse i timene er :  Deltar aktivt, engasjert og interessert, stiller spørsmål og reflekterer rundt fagstoffet.  Ser sammenhenger mellom mål, tema, perioder, historie og utvikling.  Er åpen og viser utviklingsvilje / holdningsendring etter kunnskapstilegnelse.  Lytter aktivt og spørrende til felles gjennomgang av fagstoff og er åpen og interessert i medelevers refleksjoner.  Kommer raskt i gang med eget arbeid, produserer korte og lange tekster og viser vilje til å dele deler av egne tekster med andre, gjennom høytlesing og kommentarer.  Arbeidskrav som skal lede fram mot de formelle vurderingene er:  Essay med lærerrespons  Kåseri med linjerespons, grupperespons, elevrespons  Fagsamtale om tidslinjene: middelalder, renessanse, barokk, klassisisme, romantikk/nasjonalromantikk, poetisk realisme – med utgangspunkt i tankekart  Presentere en litterær person i fagsamtale/for klassen/deler av klassen  2. Et muntlig framlegg skal vurderes formelt. I tilknytning til framlegget skal elevene skrive egenvurdering i forhold til sin egen læringsprosess. Det skal dreie seg om et framlegg om det nasjonale/ nasjonsbygging.  3. En heldagsprøve i norsk hovedmål. Under prøven skal eleven skrive en sammenhengende tekst som i hovedsak skal handle om «ideen om det norske» og nasjonsbygging, samt deler av periodene fra renessanse til romantikk. Elevene skal skrive egenvurdering i forhold til sin egen læringsprosess. Heldagsprøven i hovedmål er en tilnærming til eksamen i norsk, som er delt inn i et obligatorisk kortsvar og en langsvarsoppgave.  4. En heldagsprøve i norsk sidemål som vurderes formelt. Også der er oppgaven er å skrive en sammenhengende tekst. Sidemålstekstene skal vurdere teksttypene kreative tekster; kåseri, essay og novelle. Egenvurdering skal leveres inn sammen med teksten.