FAU 13.1.16 To inspektører på plass: Tone Hilde Birkelund og Gørild Eltervåg Gørild: Innføringsklassene/Særskilt norsk/IK, spespedkoordinator, vikar Tone.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Advertisements

Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Sakshaug barnehage 71 barn 4 avdelinger 9 minoritetsspråklige barn 20 ansatte.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
INFORMASJONSMØTE FOR FORELDRE SKOLEEIERS FØRINGER FOR GRUNNSKOLEN I MELDAL Bygge felles kulturgrunnlag i ny skolestruktur med basis.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
HORDALANDSMODELLEN PERSONALPOLITISK UTFORDRING HVORDAN STYRKE DET FLERKULTURELLE MANGFOLD,ØKE INTEGRERINGEN OG MOTVIRKE FREMMEDFRYKT I HORDALAND FYLKESKOMMUNE.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
FAU Oppstart God oppstart på trinnene – vi er godt i gang Kompetansehevingsdager for personalet -kompetanse for mangfold -foredrag om utfordrende.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Pedagogisk psykologi Hvordan mennesker lærer og utvikler seg Forslag til ny BA-søyle, presentasjon 15. februar 2016.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Spillermøte G april.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Eilert Sundt videregående skole
Strategi for internasjonalisering ved Bjørkelangen videregående skole
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Kompetanse for mangfold
Rusarbeid ved Romsdal videregående skole
Årsmøte HIF 10. mars.
Velkommen!.
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Overgang barneskole ungdomsskole
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Tilbakemeldinger som fremmer læring
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
ForBedring 2018-kartlegging av sikkerhetskultur i spesialisthelsetjenesten Presentasjon Brukerutvalget (hkb)
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Valgfag innsats for andre
Ny vri Kany, Lene og Mona.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Thorleif Skavern 47 år Begynte som rektor ved Vollan skole i Oppdal høsten 2017 Har før det jobbet i den offentlige skolen: Lærer Inspektør Rektor Skolefaglig.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Kompetanse for mangfold
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
«Når alle er like viktige»
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Nå er vi spente!.
Kompetanse for mangfold
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Fau FAU
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
ATV 14.desember 2018.
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

FAU To inspektører på plass: Tone Hilde Birkelund og Gørild Eltervåg Gørild: Innføringsklassene/Særskilt norsk/IK, spespedkoordinator, vikar Tone Hilde: Psykososialt miljø, IT Kompetansehevingsdag 4.1. Fokus på arbeidsmiljø Fokus på Respektsamlinger / lokal læreplan i sosial kompetanse

Status Kompetanse for mangfold Hovedmålsetting: At våre flerspråklige elever opplever en sunn akkulturasjonsprosess, som munner ut i kloke og glade elever i ”home phase.” Delmål: Få en felles teoretisk forankring i personalet knyttet til akkulturasjon. Økt bevissthet omkring holdninger og handlinger i møte med flerspråklige barn. Mangfold som en integrert og naturlig del av undervisningen.

So far… Grunnskolens uke (uke 43) Bruk av fellestid til forberedelse i kollegiet i forkant: Global citizen, solidaritetsperspektiv Lesing som grunnleggende ferdighet – fokus på litteratur som tematiserer mangfold Kompetansehevingsdag Forberedelse til internasjonal uke: Kurs; internasjonal mat Idemyldring internasjonal uke i plenum Ressurslærer delte fra storsamling på UiS Barn og traumer. Foredrag i fellestid ved Dr Aina B Vaage ved transkulturelt Senter

Mulighetene som ligger i grunnskolens uke til å fokusere på og jobbe med mangfold og solidaritet. Utvidet perspektiv og forståelse. Vi tenker mer på innholdet i uka nå enn før. Internasjonal uke – en ny identitetsbærende aktivitet Aina B Vaage/ traumer: viktig og aktuelt tema. Stort engasjement. Overførbart til alle elever. Hvordan vi møter barn som er traumatisert. Traume vs å bli traumatisert.

Plan for videre arbeid Internasjonal uke uke Hege Rangnes fra UiS: Arbeid med ord Birgit Walter: kartlegging av minoritetsspråklige elever Trinnvis evaluering av prosjektet i mai Spredningskonferanse 19. og 20. mai Deling fra spredningskonferansen 31.5.