Nav Narvik Nav veileder i videregående skole Linda A. Hegge – Leder Nav Narvik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Nettverksgruppen for Oppfølgingstjenesten Østfold, Hedmark, Oppland, Akershus, Buskerud, Telemark og Vestfold.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Samling for OT, NAV, PPT og spes.ped. 21. – 22. september på Jægtvolden.
Rådgivernettverk 22. – 23. mars 2012 |. Digital Håndbok fylkesnivå.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
Rusplanarbeidet ved Molde videregående skole. Organisering av planarbeidet Utgangspunkt: vi hadde arbeidet med tiltaksplan……… Arbeidsgruppe – ledet av.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Karriereverkstedet Mosjøen. Modellen til utprøving Rektor Avdelingsleder for Studieverksted og Karrieresenteret Egne ansatte 3 studierektorer Ordinær.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Veien videre - sammenslåing Samling Bodø, mars 2016.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Litt om meg . Fra ungdomsskole til videregående … og videre . Utdanning og yrkeserfaring. Til 9.trinn Oppsal Skole Oslo
Økt gjennomføring i vgo
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Samarbeid mellom skole og barnevern
Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Eilert Sundt videregående skole
Grunnlaget for innspillet
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Velkommen til informasjonsmøte
Rådgiversamling 2. november 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Charlottenlund videregående skole Universitetsskole
Prosjekt: Styrket kompetanseutvikling i arbeidslivet. Innhold
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Karrieresenter Hedmark
Voksenes læring i Valdres
Fylkestinget 12. desember 2017
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
NAV-veiledere i vid. skole
Oppfølgingsprosjektet
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
JUNGEL- PROSJEKTET Jobb for Ungdom, NAV hjelper deg, det gir Glede, Erfaring og Lønn // Myhren/Mølmen.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Prosjekt «Flyktninger som ressurs»
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
SAMMEN FOR UNGDOM NÅ OG I FREMTIDEN. Partnerskapskonferansen 2019
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Utskrift av presentasjonen:

Nav Narvik Nav veileder i videregående skole Linda A. Hegge – Leder Nav Narvik

NAV, Side 2 Pilot i Nordland  Møte med AVDIR og UDIR + Nav Nordland, fylkeskommune og fylkesmann 27/4-15.  Utarbeidelse av søknad til AVDIR  Tilsagn juli 2015  Rekruttering sluttført oktober 2015  Iverksettelse: Januar 2016….

NAV, Side 3

NAV, Side 4 Hvem er vi?  Nav Narvik: 46 årsverk (50%-50% stat og kommune)  Narvik videregående: 3 studiesteder: – Solhaugen med yrkesfag og studieforberedene: ca. 230 elever – Oscarsborg med yrkesfag, ca. 210 elever – Frydenlund med studieforberedende og en yrkesfagklasse, ca. 460 elever. – Studieverksted (voksne rettselever), ca. 30 elever – Fagskole med ca. 70 elever – Prosjektklasse i fagarbeiderløftet, ca. 45 elever. – Stor på helsefag, mekaniske og elektrofag – Oscarsborg har 12 elever i en utdanningsverkstedklasse, elever som er kommet fra oppfølgingstjenesten – Studieverksted – Interkommunalt studiesenter for Ofoten: inneholder alle eksisterende deler av ekstern virksomhet ved Narvik vgs, (OPUS – kurs og oppdragsvirksomhet), karrieresenter, studieverksted, kompetansesenter for fornybar energi og prosjekter )

NAV, Side 5 Hvorfor vil vi??  Vi har utfordringer knyttet til ungdomsledighet  Rus- og psykiatriproblematikk  Et arbeidsmarked som har hardnet til  «Prestasjonssamfunnet» utfordrer  Egne kartlegginger, både i kommune og i regi av KoRus (ungdata) osv.  Men, mest av ALT  VI har behov for ennå tettere koordinering av tjenestene  Vi VIL bidra til forebyggende tiltak, tidlig inngripen og best mulig grunnlag for integrering i framtidig yrkesliv!

NAV, Side 6 Hva er Nav-veileder i videregående skole  NAV-veileder er en del av «elevtjenesten» på den videregående skolen. Fire dager i uka på VGS en dag i uka på NAV-kontoret i ungdomsteamet/ som ungdomskontakt  Både skoleleder og NAV-leder er ansvarlige – Rektor disponerer NAV-veilederen som en ressurs på den videregående skolen og i elevtjenesten – NAV-leder har ansvar for tjenestene og tiltakene NAV-veileder yter og disponerer NAV-veilederen som en ressurs i Ungdomsteamet.  Styringsgrupper på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer sikrer forankring og legitimitet – Rektor, NAV-leder, Rådgiver fra Fylkesmannen, NAV Fylke, Fylkeskommunen, brukerrepresentanter

NAV, Side 7 Målsettinger  Mål om 1. økt gjennomføring i videregående opplæring og 2. integrering i arbeidslivet – NAV skal yte tiltak og tjenester til elever i videregående skole samtidig med videregående opplæring – Dette skal sikre samtidig og helhetlig innsats – Sikre ulike kompetanser og virkemidler i arbeidet med å beholde elevene i videregående opplæring – Kompetanseutvikling på tvers.

NAV, Side 8 Faglige prinsipper  Forebyggende  Tidlig inn  Lavterskel  Tilgjengelige tjenester – Elever med behov skal få hjelp av NAV-veilederen i skolen og ikke behøve å dra fra skolen til sitt NAV-kontor * Metodisk tilnærming: Styrkebasert tilnærming (Motiverende intervju- Anerkjennende intervju)

NAV, Side 9 Vi har vært gode på å se muligheter i Ofoten!!

NAV, Side 10 Vi har et godt utgangspunkt…  Årelang tradisjon rundt godt samarbeid om målgruppen  Karrieresenteret lokalisert i vgs  Formidlingskoordinatorer i vgs  PPT har faste kontordager på alle 3 studiesteder  Helsesøstertjenester  S-team: Avdelingsleder elevtjenesten, rådgivere PPT, Helsesøster, miljøarbeider og studierektor, oppfølgingtjenesten + Nav-veiledere

NAV, Side 11 Modell for samarbeid Modellen for samarbeid som prøves ut bygger på kunnskap om: – betydningen av konkret kunnskap om hverandres tjenester og tiltak – betydningen for felles arena for konkret samarbeid – betydningen av forankrede avtaler om samarbeid Og ikke minst: Å være uredd for å «trø» i hverandres bed

NAV, Side 12 Tjenester og tiltak fra 2 sektorer Helhetlig oppfølging og samtidige tjenester Skole og NAV arbeider samtidig med elevene både under kartlegging og i oppfølgingen Fra sekvensiell jobbing til parallell jobbing

NAV, Side 13 Hvilke tjenester og tiltak Fra NAV:  Elever som har behov, og fyller eventuelle betingelser, for NAVs tjenester, tiltak og virkemidler skal kunne tilbys dette av NAV-veileder.  Aktuelle tiltak og tjenester – Opplysning råd og veiledning – Stønad til livsopphold – Tversektorielt samarbeid, individuell plan – Koordinering opp mot øvrig tjenesteapparat i kommune – Arbeidspraksis – Annet – Oppfølging i overgang fra skole til arbeid, bedriftskontakt – Kurs ved behov (privatøkonomi-arbeidslivskompetanse) m.v.

NAV, Side 14 Hvilke tjenester og tiltak? Fra skole: – Ordinær opplæringsløp – «Individuell opplæringsplan» / tilpasninger Elevtjenester: – Sosialpedagogisk rådgiving – PPT – Oppfølging fra oppfølgingstjenesten – Skolehelsetjenester

NAV, Side 15 Annet…  Vi ønsker også å se verdien i dette prosjektet opp mot øvrige satsninger, bla.  Regjeringens strategi for fattigdom og Narvik kommunes arbeid med handlingsplan mot fattigdom  Narvik kommunes oppvekstplan  Integreringsarbeidet  Mange gode erfaringer gjennom samarbeid mellom Nav og Nordland fylkeskommune, - AKTIV UNGDOM kursene er ett av MANGE eksempler.

NAV, Side 16 «Piloter i forsøket»  Det er etablert 10 piloter med NAV-veiledere i vgs skole så langt: – Oslo (Stovner og Hellerud vgs) – Akershus (Jessheim vgs) – Hedmark (Storhamar og Katedralskolen) – Vest-Agder (Kvadraturen, Tangen og Vennesla vgs) – Rogaland (Godalen vgs) – Troms (Tromsø Maritime og Breivika vgs) – Finnmark (Alta, Hammerfest, Karasjok og Kautokeino vgs) – Nordland (Narvik vgs.)  Det legges til rette for 2 årlige nettverkssamlinger  Evalueres av Høgskolen i Oslo og Akershus /AFI  Registreringsverktøy

NAV, Side 17 Vi gleder oss til fortsettelsen!