Min lederfilosofi – ledersatferd (-stil) og medarbeidermotivering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Biogass i Østfold – Ved Martha Mjølnerød Leder i Østfold Bondelag Østfoldlandbruket er med!!
Hvordan berede grunnen for de gode………
Motivasjon.
NORTURAS UTFORDRINGER I DAGENS MARKED TEIG MADSEN 9. FEBRUAR 2011
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
LEDELSE.
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
8 Det politiske systemet i Norge
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
- Verdsettende ledelse
Medlemskap og mangfold
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Definere og velge hovedmål og delmål
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strategiplan Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken 25.febr
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Styreseminar.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
Seksjonskonferansene
Visjon, virksomhetside og verdier
Klubben for alle.
Samfunnsregnskap 2016 Hvilke verdier skaper Nortura for Norge?
Klubbens styrearbeid i praksis
Hvordan bruke presentasjonene
Filter/fokusområde - Politikk
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Å få barn Skal – skal ikke ????
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Samarbeid og medbestemmelse
Kapittel 1 SAMSPILL.
Sveinung Svebestad, styreleder Nortura Sola 19.januar 2012
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
utfordringer i en ny region
Internets verdier – er det en selvfølge at de vil bestå?
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Sinne Film:
Næringspolitisk organisasjon Partipolitisk uavhengig
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Min lederfilosofi – ledersatferd (-stil) og medarbeidermotivering Hans Thorn Wittussen

Norge rundt med Nortura Nøkkeltall Ca. 22 milliarder kroner i årsomsetning (2014) Årsproduksjon på ca. 230 000 tonn slakt og 42 000 tonn egg Industrivirksomhet i 28 kommuner Ca. 5 500 årsverk Eid av ca. 18 700 bønder organisert i et samvirke

Sterk råvareposisjon, rasjonell industri og sterke merkevarer gir verdiskapning…. Samvirke Selskapet Merkevarene

Hva er å være leder? Posisjon, makt, prestisje, lønn, annerkjennelse gradering for lykkes i livet

Hva er å være en leder? Resultatfokus nås sammen med andre Er du bedriftens eller de ansattes person? Det er mennesker vi leder ikke produksjoner eller fag Hvordan lede mennesker for å nå resultater? Mål – strategi – er å gjøre valg – prioritere Symboler – symbolhandlinger - hjerte Innebærer å ta upopulære avgjørelser Lederen er bedriftens person

Hvorfor skal noen bli ledet av MEG? Eller deg?

Noen hovedpunkter Fokus på MÅL ikke styring / overvåking /kontroll Tillit Dele felles verdier/ ideologi – ledestjerne Energi Måle på målene overlate til medarbeiderne å finne løsning Stille spørsmål NB Trekke konklusjoner – handling – neste steg Klok – sunn fornuft Struktur

Konkrete mål for Norturas medlemsarbeid i 2015 Økte markedsandel og tilførsler per dyreslag og per fylke Økt medlemstilfredshet målt per region Økt antall besøk hos Norturamedlemmer og ikke-medlemmer - målt per region

Medlemstilfredshet Nortura per region 2006-2013 Mål 2014 Det er fremgang for sjette måling på rad for Nortura. Nord ligger høyest med en tilfredshet på 76, på samme nivå som forrige måling. Vest har 74 som sist, Øst har 74 (+1). Midt har en tilfredshet på 75, likt som i forrige måling. Det er tilnærmet lik medlemstilfredshet i alle regionene.

Medarbeiderne er grunnleggende motivert ledere demotiverer eller forsterker Dere alle er enig – slutter man å tenke Viktig med noen som tenker annerledes Opposisjon Aktiv med å få andre synspunkter Gode leder er åpen, relasjonsbyggende, god på samarbeid, energigivende, målstyrende

Hva jeg tror på: Samvirke – medlemsdemokratiet – løfte i flokk, norske landbruk, at bonden styrer markedsbalansen, Nortura - Gilde/Prior Det er Nortura som løfter prisen i markedet Nortura er best på å sikre rammebetingelsen for kjøtt og eggprodusenten Pris til bonden er viktig og det må ikke være for stor avstand til konkurrentene Men det er ikke pris vi vinner oppslutningen på Service, rådgivning, bondens markedsstyrke, sosialt felleskap, relasjonsbygging - systematiske salgsarbeid – få litt mer enn forventer.

Tanker fra meg: Kunnskap og kommunikasjoner viktig i alt vi gjør Hardt arbeid Arbeidsglede – humor- Tjene penger …. Stole på mennesker, vil hverandre vel – må forstå hverandre Jeg tror ikke at den beste kunnskapen eller kreativiteten sitter på toppen. Ta beslutninger så lavt som mulig – men diskuter med hverandre Viktig med felles verdier i bånd, men vi trenger ikke gjøre alt likt.

Tror på… stordriftsfordeler og smådriftsfordeler Rasjonell drift der det er mulig å ta ut det Smådriftsfordelene ligger i den menneskelig kontakten Nærhet, kort avstand, enkelt, Det er ikke fra Oslo vi vinner nye medlemmer Etter min vurdering hadde Gildebedriftene en styrke her Jeg har tro på regionmodellen med desentralisert ansvar og myndighet innenfor felles rammer Våre konkurrenter er gode på den lokale dimensjon Regionsjefen skal ha betydelig «pondus» lokalt Faglig-, drifts- og demokratiske dimensjon som er nasjonal Felles regler for hele landet – praktisering lokalt Matriseorganisering

Forhold til bonden og intern i Nortura Kjøtt og eggprodusentene operer i selgersmarked Det er helhetsperspektivet som sikrer oppslutning Ansvaret for oppslutning ligger hos Råvare & medlem Da må R&M ha ansvaret for all aktivitet mot produsent Hele tiden argumentere faglig godt for dette. Kundeperspektiv internt Må skape forståelse for hvorfor gjennom argumentasjon Åpen for å prøve ut nye ting Prøve å gi litt mer enn forventet

«Å være konkret – så har dere noe å ta avstand fra..» Spørsmålene som reduserer misforståelsen, risiko og bringer oss videre. Symboler er viktig – symbolhandlinger Litt raus med gaver / oppmerksomhet etc. Liker ikke sløsing – Budsjett er viktig Mye å være stolt av

Trives med at andre er flinkere enn deg Noen ganger er ren makt Mine utfordringer Tid klare å si nei Ta de vanskelige samtalene – Fyrsten i Firenze - maktspill

Situasjonsbestemt ledelse