Medarbeidere med brukererfaring Hvordan kan brukererfaringer bli til nytte for andre ? Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune
Advertisements

Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Praksis i utlandet Studieåret 2009 – 2010 Presentasjon Kristin T. Alfer, adm ansv praksis.
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Prosjekt trainee Sykehuset i Vestfold August 14-august 16.
Lærlingordningen På vei til læreplass Gro-Hege Stensrud Veiledningssenteret Romerike.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Kva med dei stadig omstilte arbeidstakarane? Arbeidsmiljøkonferansen Ulvik 2005.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Rehabilitering Oppstart august 2012 Rud vg.skole (i Bærum – nær Sandvika) Undervisning 1 dag i uken over 2 år + 10 uker praksis.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Holdninger til helseforsikring
Nav veileder i videregående skole
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Brukerutvalget i NAV Telemark
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Studieveien.
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Store forskjeller i arbeidsledighet
Familieråd En for alle, alle for en
Møte for foresatte 10.trinn
Samarbeid og medbestemmelse
Velkommen til August 2017.
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Trym Nordstrand Jacobsen
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Tverrfaglig uke for LUT
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Fag og tariffpolitisk konferanse
Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Brønnbygging i Afrika.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hei! Har du lyst å starte et eTwinning- prosjekt med klassen din?
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Status lærlingordning
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Gjennomføring etter 5 år
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Systematisk arbeid med motivasjon
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Hva er Housing first i Norge
Nå er vi spente!.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Fysisk og psykisk helse
Orientering HOV 4. juni 2019.
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

Medarbeidere med brukererfaring Hvordan kan brukererfaringer bli til nytte for andre ? Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune

NAV, Side 2 Økt fokus på kunnskap om tilfriskning og brukernes egen kompetanse  Mellom 50 og 70 % vil komme seg – helt eller delvis  Erfaringene fra dem som kommer seg er “gull verdt”  Brukere forsker selv og skaper ny kunnskap om hva som virker  “Nothing about us - without us”  Opptrappingsplanen for psykisk helse ( )  Klare politiske mål om økt arbeidsdeltakelse for personer med psykiske lidelser – også vektlegging av brukernes egne erfaringer

NAV, Side 3 Hvorfor medarbeidere med brukererfaring ?  Vi tror at kunnskap og erfaring samlet gjennom mange år som bruker av psykiske helsetjenester kan være nyttig for å utvikle og forbedre helsetjenestene  For å gjøre denne erfaringen nyttig for andre (både hjelpere og brukere) tror vi at en transformering av erfaringene er nødvendig - fra noe privat til noe mer allmenngyldig  Å ansette personer med brukererfaringer er en sterkt trend over hele verden – men stort sett mangler gode programmer for opplæring og kvalitetssikring  Bergen starter for 10 år siden – etter inspirasjon fra Århus  Programmet er blitt invitert til en rekke konferanser og seminarer – og kommuner som Asker, Kristiansand og Arendal følger oss nøye nå med tanke på egne programmer

NAV, Side 4 Ikke for alle! Rekruttering  Annonse i lokalpressen  Personen skal ha en særlig motivasjon for dette  Første kull startet opp i 2006, de hadde 50 søkere og 30 ble intervjuet  15 elever ble tatt opp  Alle hadde lang erfaring som brukere av psykiske helsetjenester  De fleste var uføre på grunn av en alvorlig lidelse  Uttalt ønske om å bidra og entusiasme for økt fokus på brukerkompetanse

NAV, Side 5 Hvordan bli MBer?  Gjennom ett års utdannelse og praksis gjøre ex-brukeren kompetent som hjelper  Dette året har følgende 3 moduler som henger sammen 1) 10 uker teori 2) 14 uker praksis 3) En skriftlig oppgave, der hensikten er å kombinere egen erfaring med ny teoretisk kunnskap og praktisk arbeid 4) Bryne sin egen erfaring mot andres erfaringer – være åpen – evne til å reflektere over egne erfaringer

NAV, Side 6 Teori  140 timer teori, der elevene lærer om psykologi, psykiatri, farmakologi, juss, kommunikasjon, veiledning, profesjonell rolle og taushetsplikt  Hensikten er å starte en personlig prosess hos eleven  Det viktigste læres gjennom diskusjoner, gruppearbeid, og ved å evaluere sine erfaringer på bakgrunn av det de lærer

NAV, Side 7 Praksis  14 uker  Her er de elever, ikke ansatte  De har hatt praksis på DPS, NAV, kommunale aktivitetssentre, tilrettelagte botilbud, MO sentre og rusbehandling  De har veiledning gjennom hele praksisperioden  Mange av elevene får arbeid etterpå der de har hatt praksis i skoleåret

NAV, Side 8 Hva har skjedd?  Den 9. klassen startet i august 2015 med 17 elever  Resultater fra de første 8 årene:  Startet utdanningen:130  Fullførte hele programmet65 %  Jobber (i de psykiske helsetjenestene) 76 %  Startet annen utdannelse14 %

NAV, Side 9 Erfaringer så langt:  Programmet har bidratt til et nytt fokus i tjenestene - brukernes kompetanse har fått større verdi  MB-erne sin erfaring etter å ha deltatt i dette programmet er at programmet er et godt fundament å starte på og gir trygghet og selvtillit i møte med brukere og ansatte  En stadig større andel fullfører programmet  Stadig flere får ordinære ansettelser  Stadig flere kommer fra – og går til rusfeltet  Mb-erne gir mange nye og sterke brukerstemmer

Aktivitetssentre Tilrettelagte botilbud Distrikspsykiatriske sentre Rusbehandlingsenhet I et kompetanseprogram for ansatte og brukere Mottaks- og kompetansesenter for flyktninger og innvandrere I et idrettslag for personer med psykiske lidelser Arbeidsleder i tilrettelagt arbeid Hvor har MBerne arbeidet?

Stort sett alle jobber deltid, mellom 7 og 20 timer per uke, etter eget valg Noen har hatt trygd i mange år – og betales inntill 1G. Noen kombinerer attføring og ordinær lønn Noen har klare mål om “vanlig jobb” eller “vanlig utdannelse” For noen er målet kombinasjon av lønn og trygd I dag har flere ordinær ansettelse med vanlig lønn og 2 studerer på høgskolen Hvordan lønnes de?

MB erne gir håp til andre brukere – både ved å jobbe og ved å ha blitt hjelper De utfordrer mytene i psykiatrien om kronisitet og livslang sykdom De blir gode rollemodeller – gir andre brukere selvtillit Det går an også for brukene å dele sin historie med andre uten å kjenne skam og nederlag – men kanskje som en erfaring som gir vekst for en selv Brukerne kan oppleve seg forstått på en særlig måte Verdi for brukerne

De utfordrer skillet mellom “oss og dem” De kan få ny innsikt og nye perpektiver fra Mberne – om de er åpne for det De har en medarbeider ekstra – de rekker mer De får et mer optimistisk syn på tilfriskning De blir inspirert av å jobbe med en tilfrisknet bruker Verdi for de profesjonelle

De får en jobb En mer meningsfull og normal hverdag De får bedre økonomi De får en verdsatt rolle og bedre selvtillit De ser nye muligheter for egen utvikling – “Hvor går nå grensen?” ”Livet mitt er tilbake på sporet igjen” “Jeg kan begynne å håpe og drømme igjen” Verdien for MBerne selv

Adresse Spesialrådgiver Psykisk helse Audun Pedersen Telf Mobil Byrådsavdeling for sosial, bolig og inkludering Bergen kommune