TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

Samhandling.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Mobbing i barnehagen.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Kulturhistorisk perspektiv
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Utfordringer i familien
Mestring og forebygging av depresjon
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Lederstil og Motivasjon.
Senter for atferdsforskning
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Handlingsplan mot mobbing
LP-modellen fra et rektorperspektiv
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Aggresjon.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
Problemløsning.
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sinne Film:
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Side
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Velkommen til foreldremøte
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland

Voksne sin rolle: Hjelpe barna til å gjøre gode valg i ulike situasjoner Varme og tydelige vaksne Pedagogisk plattform

Atferdsproblemer Dreier seg om i hvilken grad barns atferd bryter med gjeldende regler, normer, og forventninger i oppvekstmiljøet. Dreier seg om i hvilken grad atferden forstyrrer barnets egen læring og utvikling Dreier seg om problemer for andre og hemmer positiv sosial samhandling mellom barn og mellom barn og vaksne. (Ogden, 2002)

Utagerende atferd Konflikter med andre Høy grad av sinne, verbale og eller fysiske angrep mot noen KARTLEGGING AV ATFERDSPROBLEMER varighet, hvor lenge, tidsperspektiv frekvens, hvor ofte atferden bli gjentatt intensitet, hvor sterkt uttrykket i handlingene er omfang, tilstede på fleire arenaer og i hvilke sammenhenger den kommer fram. Hensikt, bevissthet bak de utførte handlingene

Silje, 4 år Silje har vansker med å ta imot beskjeder og grensesetting frå de vaksne i barnehagen. Hun kan gi mye motstand og har et hissig temperament. I slike situasjoner kan hun skrike høyt, kaste ting eller springe av sted. Atferden er preget av impulsivitet, og hun havner ofte i konflikter med jevnaldrende. I samlingsstunden er det vanskelig å få Silje til å sitte rolig, og de vaksne bruker mye tid og krefter på å håndtere disse siyuasjonene.

kommentarer Psykososiale vansker i tidlig alder Utagerende atferd Elementer av aggresjon Hissige øyeblikksorienterte utbrudd av aggresjon Aggresjon kommer som en reaksjon på noe ytre som barnet opplever eller erfarer. Reaktivt aggresjonsmønster, årsaken til aggresjonen ligger forut for handlingene, hissig, øyeblikksorientert nagativ handling, frustrasjon

Hva ligger bak dette reaktive aggresjonsmønsteret Å forstå den reaktive aggresjonens utspring og vesen er av stor betydning for de vaksne i samhanling med barnet

Autoritative voksne Møter den fysiske aggresjonen hos barnet ved å utøve varm relasjonsbygging og være tydelig i situasjoner med reaktiv handlinger.

Omlære negative handlinger hos barn «Aggresjon er negative handlinger utført med intensjon om å skade andre (Aronson, 2004).» Sammarbeide med foreldrene

Sinne Sinne handler om følelser Aggresjon inkluderer også en negativ handling og går ut over andre

Samspill Barnet må lære å sette skille mellom sinne og aggresjon. Ofte er det aggresive utbruddet siste stadium av en interessekonflikt mellom to eller fleire barn. De vaksne må gripe inn ved slag, biting eller sparking. Den autoritative vaksne må prøve å forstå hvorfor aggresjon oppstod hos barnet.

Møte med aggresjon Barnet har rett til å vise alle sine følelser, også de aggresive og sterke. Samtidig er det noe i det aggresive uttrykket som barnet må lære å kontrollere og beherske. Det er dette VÆRE SAMMEN kaller for omlæring av aggresjonen

Samtale Den vaksne snakker med barnet om den aggresive hendelsen i ettertid, da må den vaksne prøve å komme bak selve aggresjonen og bruke tid på å få barnet til å sette ord på frustrasjonen. Kva var det barnet ønsket og ikkje fikk? Kva var det barnet ville, men ikkje klarte? Hvorfor følte barnet seg truet? Kva var det barnet ikkje ville gi frå seg?

Tydelige grenser Tett voksenoppfølging som stiller krav Føle seg akseptert av en varm voksen Gode fellesskapsopplevelser der barna føler seg inkludert i gruppen

Sosial kompetanse Viktig for læring av følelser og aggresjon

Proaktiv aggresjon Negativ atferd som er drevet fram av forventninger om å oppnå en belønning. Barn som har foreldre/personal med en ettergivende voksenstil, kan tenkes å utvikle en spesiell form for proaktiv aggresjon. De vet av erfaring at de kan trasse seg fram til å oppnå det de vil ved bruk av vedvarende masing som går over i meir eller mindre ukontrollert gråt og sinne.

Disse barna vil ha stor nytte av å være sammen med en voksen som er i stand til å si nei og sette grenser for dem uten å gå ut av den varme relasjonen. Slik kan disse barna få hjelp til å avlære sin bruk av aggresjon for å oppnå fordeler eller trasse sin vilje gjennom.

Utestenging Grenser mot proaktiv aggresjon og mobbing Vedvarende problem over tid Mønster der samme barn blir utestengt Målet er inkludering, de som stenger andre ute skal ikke lykkes med det. De voksne må være tett på situasjonen «Ser du en som plages, det er ikkje bra. Alle må stå saman om å si i frå»

Systemisk tenkning Samanheng Prinsipper Team Organisasjon Blir det arbeidet etter de same prinsippene i teamet og hele organisasjone?