NLS Lederforum, 3.-6. september, Reykjavik Profesjonsetikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Landsmøte Utdanningsforbundet Bergen. s2 Landsmøte •Saksliste •1. Konstituering •2. Valg •3. Organisasjon (struktur, kontingentfordeling, vedtekter mm)
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Veiledning av studenter
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Aktuelle saker. Tariff forberedelser Vi ber de tillitsvalgte om å foreta oppryddingene på medlemslistene sine i god tid før lønnsforhandlingene.
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Etikk i pedagogisk arbeid
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Fra streik til tillitsbygging. Forhandlinger og brudd Arbeidstidsavtalen er en særavtale (SFS 2213). Varighet var fram til Forhandlingene med.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Delegasjonen fra Telemark: 8 av 180 delegater Landsmøtet = 180 delegater + 13 fra sentralstyret = 193.
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Nye føringer – nye muligheter
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Fra kunnskap til handling
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Sentrale lover og regler
Utskrift av presentasjonen:

NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk

Dagen i dag Bakgrunn og historikk Fornyet arbeid med profesjonsetikk Om plattformen Om høringen

LM-sak 2/09 Verdiar og prinsipp Utdanningsforbundet skal stå for fagleg og profesjonell styrke Med basis i fagleg, didaktisk og pedagogisk kompetanse og solide yrkesetiske haldningar skal medlemmene leggje best mogleg til rette for læring og utvikling. Utdanningsforbundet vil utvikle og styrkje den yrkesetiske kompetansen til profesjonen. Vi vil medverke til å vidareutvikle eit fagspråk som medlemmene kjenner seg att i.

LM-sak 3/09 Morgendagens barnehage og skole Morgendagens barnehage og skole – vår visjon Vi tar våre yrkesetiske forpliktelser på alvor. Vi tar ansvar for egen yrkesutøvelse og drøfter åpent med hverandre de yrkesetiske dilemmaene og konfliktene som oppstår.

LM-sak 3/09 Morgendagens barnehage og skole Virkeliggjøring av morgendagens barnehage og skole Det profesjonelle handlingsrommet I møte med yrkets innebygde dilemmaer og paradokser må lærere i hele utdanningsløpet møte barn, unge og voksne ut fra en høy etisk standard. Profesjonen har yrkesetiske forpliktelser til å varsle når en mener at barnehage- og skoleeiere ikke følger opp sitt ansvar. Utdanningsforbundet vil forankre og synliggjøre våre verdier, rettigheter og plikter som førskolelærere, lærere eller ledere gjennom å utarbeide yrkesetiske retningslinjer.

Litt fjern historie 1973 – forsøk på å etablere yrkesetisk kodeks skaper bråk og mislykkes 1997 – samarbeid mellom lærerorganisasjonene om å fremme yrkesetikk i pedagogisk arbeid lykkes, men forsvinner gradvis 2003 – forsøk med å skape profesjonsetikk  profesjonsidealer  profesjonsbevissthet  2009 – ”En ansvarlig og offensiv profesjon”  ???

Fornyet arbeid med profesjonsetikk Målsettingene er å: videreutvikle etisk forsvarlig praksis i barnehage og skole fremme felles ansvar for beslutninger, slik at ikke førskolelærere, lærere og ledere blir stående alene i møte med dilemmaer og vanskelige valg i yrkeshverdagen øke profesjonens etiske bevissthet høyne tilliten mellom profesjonen og samfunnet i større grad stå for og begrunne valgene vi tar

3 parallelle prosesser i det fornyede arbeidet Nettsider Utvikle og etablere en profesjonsetisk plattform LM sak Profesjonsetikk i praksis

Den profesjonsetiske plattformen Sentralstyrets føringer: Profesjonsetikk fremfor yrkesetikk Plattform fremfor retningslinjer En profesjonsetisk plattform for førskolelærere, lærere og ledere i barnehage og skole

Litt nyere historie Referansegruppemøte – arbeidsseminar Med tilbakemelding på høringsutkast Tema på diverse kurs Behandlet i UPU, Lederråd og ulike kontaktfora Behandlet i Representantskapet og Sentralstyret Skriftlige tilbakemeldinger fra 13 lærerutdannere og forskere Høringsbrev er sendes til Fylkeslag

Veien videre Intern og ekstern høring Sentralstyret vedtar endelig utforming av den profesjonsetiske plattformen i septembermøtet 2012 LM2012 behandler saken Profesjonsetikk i praksis - Om forankring og videreutvikling av plattformen

Høring Høringsbrev Høringsfrist Høringsinstanser: Fylkeslagene Andre lærerorganisasjoner Lærerutdanningene Eksterne aktører i utdanningssektoren Høringen er også åpen for alle via våre nettsider

Eksterne høringsinstanser Øvrige lærerorganisasjoner Skolenes landsforbund Skolelederforbundet Lektorlaget

Eksterne høringsinstanser fortsetter … Andre Kunnskapsdepartementet Utdanningsdirektoratet KS Oslo kommune Private barnehagers landsforbund Virke FUS Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon Nasjonalt råd for lærerutdanning Forskerforbundets forening for lærerutdanning

Eksterne høringsinstanser fortsetter Pedagogstudentene Norsk Studentorganisasjon Foreldreutvalget for grunnopplæringen Foreldreutvalget for barnehagen Elevorganisasjonen Barneombudet Norsk Studentorganisasjon VOX Nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk