PROSESSLEDER- UTDANNELSEN ”PLU har gitt meg god oversikt over relevant forskning og erfaring innenfor prosess/endringsledelse, samt masse trening i bruk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
En lærende organisasjon?
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Veiledet lesing Mørkved skole
Rolighetsmoen barnehage
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
vil deltagerne lære blant annet:
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fritid med Bistand.
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
Velkommen til et nytt skoleår!
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Tema: Coaching – ”Fra sjef til leder” Modul
Oppsummering av FOU - prosjekt
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
«Bra start» - Endring av livsstil Ås kommune
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Skolebasert kompetanseutvikling
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

PROSESSLEDER- UTDANNELSEN ”PLU har gitt meg god oversikt over relevant forskning og erfaring innenfor prosess/endringsledelse, samt masse trening i bruk av verktøy. Kurset er en god blanding av teori og praksis.” Unni Astad, Organisasjonsutvikling, Posten Norge Mer enn 1000 fornøyde deltakere har så langt sikret seg en plass på prosesslederutdannelsen (PLU) i Norge, Sverige og Danmark: Ta kontakt for informasjon om neste oppstart

Behovet for å skape felles retning, håndtere endringer og kompleksitet blir stadig større i dagens arbeidsliv. Det finnes alltid rom for å utfordre det vi opplever som ”den riktige” løsningen. For å få til utvikling og forbedring er det vesentlig å legge opp prosessene på en konstruktiv måte. Gjennom å tenke og handle på nye måter - oppstår det kreativitet, engasjement og motivasjon til å skape bedre løsninger og resultater. Mennesker lykkes best når de er i stand til å se at det finnes flere måter å løse oppgaver på, og kommunikasjon er en nøkkel for å oppnå ønsket utvikling og samhandling. Med prosesskompetanse fremmer du utvikling gjennom å legge til rette for gode prosesser og tydelig kommunikasjon. Dette gjør deg rustet til å navigere i et komplekst landskap. HVORFOR PROSESSKOMPETANSE? Du lærer blant annet: Å skape effektive og utviklende samtaler med individer, små og store grupper. Å koble den enkelte prosess med overordnede strategier. En rekke verktøy, prosessøvelser og teknikker. Hvordan systemisk og anerkjennende tilnærming er et godt fundament for ditt utviklingsarbeid. Å styrke dine kommunikative og relasjonelle ferdigheter Vi tilbyr også skreddersydde kurs Mange velger å delta på PLU sammen med en eller flere kolleger. Da er det lettere å skape et miljø på arbeidsplassen hvor utbyttet fra kurset blir tatt ut til det fulle. Hvis dere er mange som ønsker å gjøre et kompetanseløft på prosessledelse, kan vi tilby et skreddersydd kurs. Et slikt kurs kan gjennomføres i våre lokaler, eller annet egnet sted, og vi tilpasser innhold og omfang til deres behov. Hva med å spisse tema mot strategiprosesser, innovasjon eller ledertrening?

PROGRAM Modul 1: Prosesslederrollen og systemisk tenkning Vitenskapsteorisk fundament for utdanningen Hvorfor prosessledelse/prosessfasilitering? Organisasjoner og grupper som sosiale systemer Prosessnivåer og Gamemaster-modellen Dine læringsmål og kobling til egen praksis Etablering av nettverksgrupper Vi jobber ut fra en læringstilnærming som bygger bro mellom forskning, refleksjon og praksis: Modul 4: Møteledelse og avklaringsprosesser Strukturert dialog – brobygging Meningsskaping i organisasjoner Beslutningsdiamanten Effektive møter: Prosessdesign, møtedesign og «øyeblikksfasilitering» Praktisk trening Modul 5: Design av utviklingsløp og endringsprosesser Endringsledelse i dynamiske og komplekse organisasjoner Verktøy og design av endringsprosesser Hva som skjer hvis vi utfordrer organisasjonens selvforståelse Betydningen av å generere mange små forandringer i organisatoriske utviklingsløp Modul 6: Storgruppeprosesser og teamcoaching Å skape utvikling i større forsamlinger, ledergrupper, team og prosjektgrupper Teoretiske, metodiske og praktiske teknikker for å involvere alle deltakerne Narrativer, historiefortelling, som utviklingsverktøy Planleggingens og improvisasjonens rolle i prosessfasilitering Konfliktløsning – å utforske vanskelige og konfliktfylte situasjoner Modul 7: Personlig gjennomslagskraft og evaluering Din prosesslederstil i lys av læringen fra utdannelsen Ta gulvet – få og behold oppmerksomheten Design og fasilitering av evalueringer som fremmer utvikling Kreative og involverende metoder for datagenerering og målrettet formidling av resultater Modul 3: Effektive og utviklende samtaler i prosesser – coachende tilnærming Nysgjerrighet, nøkkelord og hypoteser som intervensjonsverktøy Coaching som utviklingsverktøy Løsningsfokusert tilnærming (LØFT) Trening av individuelle samtaleferdigheter som skaper mestring Modul 2: Språkets kraft: Anerkjennende tilnærming og feedback Sosialkonstruksjonisme og språkets skapende kraft Kunsten å stille spørsmål som skaper bevegelse Styrkebasert utvikling, Appreciative Inquiry, som metode i samtaler og gruppeutvikling Domeneteori som samtaleverktøy Å styre prosessen: Styr og jobb målrettet i arbeidsprosesser uten å dominere innholdet Visuell fasilitering Utdannelsen går over 7 moduler á 2 dager Alle dager fra kl til kl I forkant av modulene sendes det ut litteratur og praksisrelaterte hjemmeoppgaver På første modul etabler vi nettverksgrupper for erfaringsutveksling og økt læringsutbytte Undervisningen foregår i våre lyse og fine lokaler i Hoffsveien 4 på Skøyen. Det er et begrenset antall plasser for å skape et godt læringsmiljø med rom for nettverksbygging og erfaringsutveksling.

Påmelding: Påmelding skjer via påmeldingsskjemaet: Meld deg på her Du kan også henvende deg til vårt sentralbord, på telefon , eller ta kontakt direkte med underviserne: Ann Savage: tlf Mari Ellestad: tlf Silje Anita Holand: tlf Tid og sted: Undervisningen foregår i Rambøll sine lokaler i Hoffsveien 4 på Skøyen i Oslo. Alle dager fra klokken 0900 – Det må påberegnes noe tid til hjemmeoppgaver og nettverksgrupper. Nettverksgruppene opprettes som en arena for læring og nettverksbygging. Undervisere: Prosesslederutdannelsen holdes av kompetente og erfarne undervisere. De har bred teoretisk og praktisk erfaring fra prosessledelse og utviklingsprosesser, og er opptatt av hvordan du som prosessleder kan omsette teori til praksis for å designe og fasilitere utviklingsprosesser som gjør en forskjell. PRAKTISK INFORMASJON Ann Savage har jobbet med alt fra å lede store komplekse organisasjonsendringer, til utvikling og gjennomføring av en rekke ulike lederprogrammer. Ann har en egen evne til å formidle på en måte som skaper energi og læring som sitter. Hun er spesielt opptatt av hvordan menneskene i organisasjoner fungerer, kommuniserer, og bygger systemer rundt seg. Hun brenner også for motivasjon og engasjement, mer spesifikt hvordan dette kan tennes og nøres oppunder hos både individer og organisasjoner. Pris: Kr ,- eks. mva. Prisen inkluderer bespisning og kursmateriell. Ønsker du tre individuelle læringssamtaler for å få enda større utbytte av utdannelsen er prisen kr ,- eks. mva. Samtalene er med en profesjonell samtalepartner, som hjelper deg med å omsette det du lærer til din daglige praksis. Avmeldingsvilkår: Ved avmelding inntil en måned før kursstart refunderes hele kursavgiften. Ved avmelding inntil to uker før kursstart refunderes 50 % og ved avmelding mindre enn to uker før kursstart, er det ingen refusjon. Les mer på Silje Anita Holand har fulgt Prosesslederutdanningen helt siden den startet i Norge. Første gang som deltaker selv, deretter som underviser. Gjennom stadige tilpasninger av kursinnholdet, har hun vært med å sikre et relevant og nyttig læringsutbytte for hver enkelt deltaker. Silje er selv en dreven prosessleder, og har mange gode knep i ermet som hun villig lærer bort. I tillegg til den praktiske tilnærmingen til prosessledelse, har Silje en inngående forståelse for de forskningsbaserte og filosofiske aspektene som ligger til grunn for kurset. Mari Ellestad blir beskrevet som en utfordrende coach og prosessleder som stiller gode spørsmål, skaper trygghet og handlingskraft hos de hun fasiliterer. Hun har bred erfaring innen coaching, prosessledelse og formidling, og stiller alltid med en god porsjon humor på kjøpet. I hennes verktøykasse finnes en rekke verktøy og metoder for å skape læring og utvikling hos enkeltindivider, team og organisasjoner. Mari har dessuten en utdannelse i kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling, hvor prosessledelse- og design er et av hovedfagene.