Samarbeidspartnere finns de?? 2. april 2006 Elizabeth C. Bjørn-Hansen B.S., M.S.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Profilering, media og kommunikasjon Trav 2015: Synliggjøre næringens verdier Skape stolthet over sportslig kvalitet Formidle de gode sportslige resultatene.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
PRESIDENT ELECT TRAINING SEMINAR | 1 STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Distriktskonferansen 2009 – Rotary Distrikt 2270 Hvordan oppleves Rotary fra et ungt medlem sitt ståsted? Og hvilke utfordringer har Rotary for å kunne.
Samfunnsansvar Strategiske muligheter Haugesund, august 2011.
Norske museers omdømme
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Sør-Afrika KFUM Tensing
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Skandinavisk næringsliv og CSR
Hvordan lykkes med et prosjekt?
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Posisjonering Kapittel 10.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
IKEA for de mange mennesker
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
TULIPANAKSJONEN 2006 Hvordan øke salget ? Fra start til mål!!
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Så hva skal man gjøre?.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Tromsprodukt Formidlingsresultater og strategier.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Noen erfaringer fra NTNU ?
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune.
Friele + Farmen = sant! Av Anita, Valeria, Line & Bendik.
Forvaltning av fondsmidler. Innhold Hva menes med forvaltning Retningslinjer for å kjøre prosjekt Samle inn og bruke TRF midler Regnskapspraksis Krav.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Markedsføring.
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
[Firmanavn] Forretningsplan.
Grunnleggende salgsteknikk
[Firmanavn] Forretningsplan.
Roede-kurslederen på Facebook
Roede-kurs på arbeidsplassen
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Segmentering og posisjonering
Innovasjon i lokalarbeidet
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Styresamling i Gresvik idrettsforening
KUNDEFORMIDLING.
Europeisk mobilitetsuke 2015
Presentasjon av forretningsplan
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeidspartnere finns de?? 2. april 2006 Elizabeth C. Bjørn-Hansen B.S., M.S

Først… Hvordan kan en kunstforening skaffe midler? Egen inntekt –Salg, provisjoner, inngangsbilletter, Tilskudd Gaver Støtte Sponsor/samarbeidspartner

Sponsorat Er betaling av kontanter for å kunne assosieres med en kulturorganisasjon eller kunstnerisk aktiviteter for å kunne promovere eget navn, produkter, tjenester eller holdninger oftest er en del av bedriftens kommunikasjonssbudsjett –Markedsføring –PR –Personal (HR) Kan inneholde elementer av CSR (samfunnsansvar)

Hva ønsker bedrifter ut av et samarbeid? Direkte tilgang til marked Økt bevissthet rundt navn Kundepleie Tilgang til interessante arrangement Tilgang til interessante lokaler Tilgang til lokalmiljø Interne forhold PR muligheter Hyggelig Forbedre image Assosisasjon med toppkvalitet Bygge merkeverdier Forbedre dårlig image Differensiering

Hvem profitere på et partnerskap I bedriften? Adm.dir Styreleder Personal Bedrifts- kontakt Markedsføring salg Samfunns kontakt

“etter som det globale markedet blir mer og mer konkurransepreget vil de selskapene som aktivt søker å utvikle samfunnet i en positiv retning like energisk som de konkurrerer om markedsandel være morgendagens vinnere.. Å være en god bedriftsborger er ikke bare det riktige å være, det er den smarte tingen å være” Gilbert Amelio President & CEO National Semi Conductor Corp. Samfunnsansvar

Trender Mer spenning Organisasjoner store og små Designer avtaler Brand sponsorship Større investeringer Frivillighet blant ansatte Utdannelse Kunst på jobben Samfunnsansvar

Kunst og kultur kan... Forandre holdninger til et lokalmiljø Bygge stedsidentitet Forbedre kommunikasjon Bryte barrierer Øke selvtillit, Forbedre kommunikasjonsferdighet er --

Anthony Thorncroft “There can be few business activities... which can be justified as a good investment; as a useful marketing and promotional tool; as excellent internal and external PR - and as an obviously acceptable way in which commerce can contribute something to social well being. Arts sponsorship is a great success story, copied throughout the world. Long may it continue.” The Financial Times, 1997

5-trinn for å få en partner fra næringslivet 1. Vurdér din organisasjon 2. Utvikling innhold av partner privilegier/ Rettigheter 3. Sjekk markedet 4. Tilnærming til bedrifter 5. Utvikling av langsiktige relasjoner 5-trinns plan

1. Analysér din organisasjon Hva ønsker du? Har du nok ressurser? Finnes det begrensninger for hvem du vil ha som partner? Hvor mye er du villig til å tilby??

Utvikling av privilegier og rettigheter DIN IDENTITET DITT PUBLIKUM PROSJEKTENE BEDRIFTSFORDELER/ PRIVILEGIER PRISEN

Analyser din organisasjon som partner for næringslivet (swot-analyse): STYRKERSVAKHETER Velutdannet, trendy publikum Godt forankret i lokalmiljøet God relasjon med det offentlige Topp kvalitet Liten stab Svak profil MULIGHETERTRUSLER Med sampartner kan vi lage bedre arrangement, finere utstillinger osv. Mer markedsføring Miste kontroll, bli for store Kunstforeningen

MULIGHETER Hele organisasjonen En årstids’ aktiviteter Komplette prosjekter eller utstillinger Enkeltstående prosjekter Barneprogram, skoleprogram, annet Markedsføring og trykksaker Kataloger, programmer, CD Utbyggingsprosjekter

MULIGE MOTYTELSER Navn på materiell Takk i program Annonse i program Muntlig takk Gratis billetter Prioritets booking Private visninger Anledning til kundepleie Bruk av mailinglister Produktprøver Utstillingssted Ting og tang Mediedekning

PRISEN…. Hvordan du IKKE skal gjøre det... Kostnader( ) Billettsalg Kulturrådet Gave TRENGER(20.000) Fra partner =

Hvilke faktorer spiller en rolle for hvordan du kan prissette ditt prosjekt for næringslivet? VERDI ikke KOSTNA DER Fordeler Markedsføring og PR Publikumsprofil Rykte Unique Selling Points What’s the trick?????

SJEKK UT! - B - Potensielle kontakter - C - Spesielle mål - A - Eksisterende kontakter

Potensielle kontakter Lokal næring Lokal og nasjonal presse Lokale myndigheter Handelskammer Næringsråd Rotary, Lions Top 500 selskaper i Norge Dagens Næringsliv, Finansavisen, internett Partnere til andre aktiviteter og deres konkurrenter

Vellykket tilnærming Forbered prospekt Ring Skriftlig henvendelse Det første møtet

PROSPEKTET SALG IKKE TIGGING Hvem du er, og hva dere gjør Hvem støtter dere Prosjektet Ditt publikum PR Fordeler Pris

BREVET Kort og konsist Besvar dette: “Hvorfor skal denne bedriften inngå et partnerskap med oss?” Du må fortsatt være initiativtaker og pådriver! GYLLEN REGEL

Håndtering av ‘Nei’ Finn ut hvorfor! Prøv på nytt om 6, 9, 12 måneder Invitér din kontakt på et arrangement (ikke se på dem som slemme!) Gjør tilnærming mot mange av gangen!

ET NEI ER IKKE ALLTID ET NEI……….. 1. Nei, det er for mye. 2. Nei, det er for lite. 3. Nei, du snakker med feil person. 4. Nei, ikke kunst og kultur. 5. Nei, dere kommer for sent. 6. Nei, dere kommer for tidlig. 7. Nei, ikke nå eller ikke ennå. 8. Nei, ikke her men et annet sted. 9. Nei!

Et langsiktig forhold Skriftlig avtale eller kontrakt Hold kontakten Prosjektledelse Overvåkning og analyse Medieovervåkning og presseklipp Oppfølging med fremtidige prosjekter

5-trinn for å få en partner fra næringslivet 1. Vurdér din organisasjon 2. Utvikling innhold av partner privilegier/ Rettigheter 3. Sjekk markedet 4. Tilnærming til bedrifter 5. Utvikling av langsiktige relasjoner 5-trinns plan

Hvordan være middelmådig, eller litt under…. Vær uklar mht. mål. Ikke evaluer Glem at avtaler må selges inn eksternt og internt Tenk kortsiktig! Ikke tenk utenfor boksen! Ikke tro at du kan være mer kreativ Tro at kunst og kultur egentlig ikke har noen plass i næringslivet.

CASES Case 1 Dere er en ledergruppe i Miedel butikken i byen. Denne dagligvare butikken åpnet for 1 år siden, og har ikke oppnådd resultater i nærheten av det som var forventet. En konsulent har rådet dere til å knytte dere til et lokalt kunstprosjekt. Kunstforeningen i byen har nettopp gjort en henvendelse til dere om et mulig samarbeid. Hvordan griper dere som bedrift dette an? Case 2. En ny designbevisst møbelbutikk skal åpnes på kjøpesenteret i en mellomstor by. Markedssjefen har ideer om en åpning som gir oppmerksomhet, og troverdighet hos den rette målgruppen. Hun ringer lederen i kunstforeningene i byene rundt, Hvordan forløper samtalen? Case 3- Statoil ønsker sterkere lokalforankring. De har erfaring mye erfaring med å samarbeide med kultur., spesielt med musikk og store festivaler, Nå er det noen som ønsker å prøve seg på kunst, De er i samtaler med noen kunstforeninger, og byens kunstmuseum. Hvordan skal dere argumentere for at de skal inngå en samtale med dere?