Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Noen erfaringer fra NTNU ? per.bakseter@pbconsulting.no
2
Diplom IDI 1981 (rett før jul) Jobbet mesteparten av tiden med ledelse av “norske” IT selskaper: – Tjenester og/eller produkter – Internasjonalt marked Hovedmarkeder: – Bank & Forsikring – Energi markedet (olje & gass og kraftmarkedet) Tilknyttet IDI siste 7-8 år gjennom styret eller eksternt råd Jobber nå med utvikling av norske IT/Energi mijøer som går internasjonalt Bakgrunn
3
Nesten samme fag program som for 25 år siden Og de samme professorene Liten utveksling av personer med næringslivet: – Lønninger – PhD “betaler seg ikke” Dårlig forståelse for strategi arbeid Lite samarbeid på tvers av ulike IT fagmiljøer på NTNU Noen erfaringer fra NTNU(1)
4
Nyttig input fra næringslivet mhp på hvilke fagområder som er “hotte”/etterspurte Generelt lite forståelse for markedet (behovsrettet utdanning) Men mange med ekstreme kapasiteter når de først ble overbevist Noen erfaringer fra NTNU(2)
5
“Har ikke løst en diff. ligning siden 1981” (Per) I siv.ing studiet har man mye obligatorisk matematikk, fysikk og ikke tekniske emner Dette gjør studiet unikt (ulikt andre) Mer en NTNU-sak enn en IDI- sak, men gjør kandidatene meget anvendelige Perspektiv 1: Matematikk (Basis fag)
6
Prosjektarbeid var “Outstanding” Fortsatt en meget viktig del av studiet Gjør studentene meget anvendbare med en gang i arbeidslivet Andre miljøer har kopiert deler av dette Perspektiv 2: Prosjektarbeid
7
Åpenbare kostnadseffekter (20 USD versus NOK 800-1.000, selv med 2 til 3 faktor på effektivitet, blir det meget store kostnads besparelser Vil programvare utvikling foregå i Norge i fremtiden ? Kan vi ha gode arkitekter uten programmere i Norge ? Er dette integrert i utdannelsen fra IDI ? Perspektiv 3: Offshoring
8
Ikke alle skal drive med kommersielle forhandlinger og rent salgs arbeid MEN det handler mange ganger om å selge inn en løsning (kunden skjønner ikke sitt eget beste !!) Det er ikke alltid (heller nesten aldri) at beste “ingeniør” løsningen selger mest Perspektiv 4: Salg markedsføring
9
Skal vi gjøre noe så skittent som å tjene penger ? Vi må bare gjøre produktet litt bedre osv. (har aldri sett noen bruke over 40 % av funksjonaliteten i et system) Varing verdiskapning og nye arbeidsplasser kan bare skapes gjennom lønnsom drift Perspektiv 5: Lønnsomhetsorientering
10
Både studenter og faglig personale Jim Collins: “Good to Great”: “Skaff de beste folkene før du bestemmer deg for hva du skal gjøre” Dyktige studenter og faglige ansatte skaper innovasjon Rekruttering er et hoved problem for IDI !!!!! Perspektiv 6: Rekruttering til IDI
11
IDI har 10 faggrupper Evaluering av forskningen: – 2 excellent – 4 very good – 4 good Sprer vi oss for mye ? Perspektiv 7: Fagmiljøer
12
Hva betyr grønn IT ? Undervises det i grønn IT ? Er undervisningen tilrettelagt slik at den har en grønn profil ? Perspektiv 8: Grønn profil ?
13
Jenter og Data har gjort en kjempe jobb MEN står de for alene ? Profileres studiet “Studiet for nerder“ ? Perspektiv 9: Kvinne andel
14
Idrettslag Studenter samfundet osv Perspektiv 10: Sosialt miljø
15
Perspektiv:KarakterKommentar: Matematikk ++A ProsjektarbeidATenderer mot B OffshoringCUsikker Salg markedsføringD Lønnsomhet orient.F RekrutteringCKanskje en D FagmiljøerBFor mange ? Grønn profilCKanskje D Kvinne andelDMye å gjøre her Sosialt miljøA Karakter kort
16
“Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap skal være et av Europas mest anerkjente forsknings- og utdannelsesmiljøer innen instituttets fagområder” Best på IT – Visjon
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.