Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKamilla Møller Endret for 9 år siden
1
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland
2
Formål Stedsutvikling gjennom satsing på kobling mellom kultur og næring
3
Samarbeidspartnere Kunnskapsparken i Rana Helgeland Kulturinkubator Sentrum Næringshage Torgar Næringshage Nordland fylkeskommune Helgeland Sparebank
4
Begrunnelse Lokal egenart og identitet øker regionens omdømme Kulturbaserte næringer øker regionens attraktivitet Ungdom og unge voksne krever kulturtilbud Det komplette samfunn Næringsutvikling, stedsutvikling og kompetanseutvikling må gå hånd i hånd
5
Aktiviteter Skape møteplasser i Brønnøysund, Mosjøen, Sandnessjøen og Mo i Rana – Seminarer – Speeddating Ambassadørkurs i de fire byene. – Kjenn din egen kommune og region – Bedre service og kundebehandling
6
Møteplass Halvårlige seminarer i hver av de fire byene Samme program med noe variasjon alle steder – Kompetanseoverføring mellom næringsliv og kultur – Foredrag og forskningsresultater – Presentasjon av suksesshistorier Speeddating, eventuelt gode pauser med tid til myldring
7
Kompetanseutvikling Eksempel på tema: Lønnsomt samfunnsansvar – Samfunnsansvar som omdømmebygging Det komplette samfunn – Betingelse for positiv befolkningsutvikling Improvisasjon – Hva kan næringslivet lære av musikere? Verktøy for å utvikle kulturbaserte næringer – Presentere Helgeland kulturinkubator
8
Suksesshistorier Vise gode eksempel på nasjonalt nivå og lokalt nivå Skryt av hverandre og av naboen Gjør naboen god.
9
Ambassadørkurs For å øke stoltheten og kunnskapen om egen region og hele Helgeland Målgruppe: Personer som er i kontakt med tilreisende, bedrifter som ønsker å kunne mer om hjemstedet sitt. Fokus på info om historie, attraksjoner og service.
10
Styringsgruppe Kunnskapsparken i Rana, Elise Husum Helgeland Kulturinkubator, Anita Nordås Sentrum Næringshage, Solveig Sverdrupsen Torgar Næringshage, Astrid Bjørkan Nordland fylkeskommune, Liv Rask Sørensen Helgeland Sparebank, Jørn Breivik Prosjektleder Kunnskapsparken i Rana, Torbjørn Aag Arbeidsgruppe Sandnessjøen Arbeidsgruppe Mosjøen Arbeidsgruppe Mo i Rana Arbeidsgruppe Brønnøysund
11
Seminar kultur og næring februar 2009 * Corporate Social Responsibility (CSR) - bedriftens samfunnsansvar - er et tema med stor og økende oppmerksomhet internasjonalt. FN, EU, nasjonale myndigheter, internasjonale ideelle organisasjoner og større ledende internasjonale selskaper fokuserer i økende grad på næringslivets forpliktelser til å bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling. Samtidig innser stadig flere bedrifter at samfunnsmessige bidrag fra bedriftenes side er en forutsetning for å utvikle konkurransefortrinn. Møteplass for næringsliv, offentlig virksomheter og frivillige med fokus på idrett og fysisk aktivitet. Tema: - CSR (Corporate Social Responsibility)* - Anleggsutvikling (eksempel Rana) - Idrettens betydning for byen/kommunen (eks Bodø kommune, Bodø Glimt/BHK) - Helgeland Sparebank/Helgelandskraft/Rana Blad (hvorfor koble næring og kultur) - Suksesshistorie (samhandling næringsliv, offentlig virksomhet og frivillige).
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.