Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Europeisk mobilitetsuke 2015

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Europeisk mobilitetsuke 2015"— Utskrift av presentasjonen:

1 Europeisk mobilitetsuke 2015
Velg rett reisemiks Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

2 Medieklipp i 2014 Mobilitetsuka
147 saker i Opoint 12. april okt. 2014 Kun med søkeord «Europeisk mobilitetsuke» eller «bilfri dag»! Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

3 Gjøvik Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

4 Fredrikstad Blad Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015
Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

5 Moss Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

6 Kreative byer Gateteater Gatekonserter Moteshow i gata/p-plass
Gatekunst Tegnekonkurranse Skating Sykkelshow og rulleskøyter Skattejakt for barn Sminkepatrulje Busskonserter Busskrekkurs Gratis tog og bussbilletter #pimpdinsykkel Ola-biler Elbiler Veteranbusser Sykkelsjekk og frokost Sykkelverksted Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

7 Bilfri dårlig dag Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015
Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

8 Kommunikasjonsmål Kommunikasjonsplanlegging Hovedkommunikasjonsmål:
Folk skal velge sin egen reisemiks - ta bilen til stasjonen, ta sykkelen til toget, gå til bussen Delmål: Målgruppene skal: kjenne til aktivitetene i den enkelte by kjenne til årets tema «Velg rett reisemiks» oppleve byen/stedet på en ny måte kjenne til nye tiltak som prøves ut kjenne til fordelene ved å gå, sykle eller reise kollektivt Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

9 Kommunikasjonsutfordringer
Kommunikasjonsplanlegging Kommunikasjonsutfordringer Målgruppe = hele byens befolkning = generelle budskap spiss målgruppen for hver aktivitet! Mange budskap og et vanskelig navn utfordrende å spisse og selge inn budskap Mange kokker – mye ulik tilnærming kan vi få til en lik organisering i regioner/byer/steder? Nytt grafisk design på kort varsel! vi får gjøre det beste ut av det… Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

10 Målgrupper Kommunikasjonsplanlegging Hvem snakker du til?
Tenk gjennom hvem du vil nå i hver enkelt aktivitet/arrangement Eksempler: Alle som bor i byen/stedet Voksne bilførere Ungdom Jenter/gutter? Barn Myndighetene Media (kanal) Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

11 Velg din reisemiks Hovedbudskap
Budskap er det vi sier – viktig å tenke på hvem vi snakker til: Ta bilen eller sykkel til bussen Du kan ta med sykkelen på toget Du kan sykle til stasjonen Gå mer i hverdagen Du kan gå til bussen Det er sunt å gå til skolen Du kan sykle til jobben Du får fin rumpe av å sykle Reis kollektivt Du får bedre helse Helsegevinsten er stor Husk dine 30 om dagen Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

12 Visuell kommunikasjon
formidle ideer og informasjon ved bruk av bilder påvirker hvordan budskapet skal nå mottakeren formen viktig for hvordan innholdet blir mottatt grafisk design i annonser, plakater, trykksaker, websider kommunisere idéer og mening ved bruk av grafiske elementer som typografi, fotografi og illustrasjon fargebruk, rutenett, linjer, «Det gylne snitt» En annen milepæl i designhistorien er oppdagelsen av Det gyldne snitt, som er en måte å dele linjer på som gir en naturlig balanse mellom symmetri og asymmetri. Oppdagelsen er vanligvis tilskrevet den greske matematikeren Pythagoras (ca. 580 – 500 f.Kr.). I vestlige kulturer har former proporsjonert i følge Det gyldne snitt lenge blitt ansett som estetisk tilfredsstillende, og denne proporsjoneringen brukes fremdeles innen kunst og design. Det gyldne snitt Kort forklart er det gyldne snitt en måte å dele en linje asymmetrisk i to på, der den korteste delen (b) utgjør en like stor del av den lengste delen (a), som den lengste delen utgjør av hele linjen (a+b). Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

13 Kommunikasjon og markedsføring
Velg din reisemiks Kommunikasjon og markedsføring Nasjonal pressemelding - lokale varianter Nasjonal markering? Ministre? Direktører? Kommunikasjonsplaner i hver by Kronikker? Pressetreff med tema? Aktiviteter som trekker folk og presse Innsalg til medier – bli venn med en journalist! Planlegg kommunikasjon ved åpning av nye tiltak Annonser? Debatter om permanente tiltak i mediene? Filmklipp tilgjengelig for media Formidle resultatene av Mobilitetsuka Websider; facebook Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015

14 Bente Tovik, Kommunikasjonsstaben i Vegdirektoratet bentet@vegvesen.no
Kommunikasjon og medier i Mobilitetsuka 2015


Laste ned ppt "Europeisk mobilitetsuke 2015"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google