Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

2 Er du til for kunden, eller er kunden til for deg?

3 Hvem er kundene våre?

4

5 Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

6 Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

7

8 “There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage
“There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage. There's bronze, which is pretty good, unless something goes wrong. And something always goes wrong. Then, there's copper, which is the only pipe I use. It costs money. It costs money because it saves money.” (Vincent Gardenia i Moonstruck, 1987)

9 Behov: Hvorfor trener vi på Elixia?

10 = flere typer behov!

11 Hvordan skal vi innfri kundenes forventninger?

12

13

14 Det vi lover og det vi gjør
Bedrift Muliggjøre serviceløftet Gi serviceløftet Kunde Levere serviceløftet Ansatt

15 Hvor kommer konkurransen fra?

16 Posisjonering: Hvordan skille oss ut?
Idag er alt likt og alle kan alt!

17 ……..eller, hvordan få en kunde til å betale for et produkt som egentlig er gratis !
Gjøre produktet attraktivt Sette høy pris for å skape eksklusivitet Lekker reklame – kommunikasjon Smart distribusjon

18 Markedsføringsforståelse hjelper deg å
Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Forstå hva som er kundenes egentlige behov Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse

19 Viktige begreper i markedsføring
Segmentering – Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering – Hva er vi gode på? Merkevarebygging – Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling – Hva skal vi levere? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi - Sammenhenger

20 Markedsførere må kunne regne…

21 … ha tydelige budskap,

22 … segmentere markedet,

23 … og være troverdige!

24 Det er ikke alltid like lett..

25 … men et sted må man begynne!

26 Case: Nytt treningssenter
Segmenter – Hvem skal vi henvende oss til? Verdi – Hvorfor skal de velge oss? Posisjonering – Hva skal vi gjøre som ingen andre gjør? Produktutvikling – Hvilket tilbud skal vi ha? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Kommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss?


Laste ned ppt "Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google