Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25. September 2012
Oppstart og etablering av prosjektet Hvilken sammenheng er det mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående skole og bidrar fylkeskommunens IKT-satsing til ønsket læringsutbytte?
Oppstart og etablering av prosjektet I bestillingen/utlysningen: KS ønsker tilbud på gjennomføring av et FoU-prosjekt som skal undersøke læringsutbyttet av IKT-bruk i videregående opplæring (vgo). Indikatorutvikling inngår som en del av prosjektet. Resultatet fra prosjektet skal danne grunnlag for videre forskning på effekten av pedagogisk IKT-bruk i opplæringen, og bidra til identifisering av god praksis slik at ressursbruken kan optimaliseres.
Oppstart og etablering av prosjektet Det skal utarbeides indikatorer som kan gi kjennetegn på godt skoleeierskap på området slik at skoleeiere får et bedre grunnlag for å være aktive pådrivere og premissleverandører for IKT-satsingen i respektive fylkeskommuner. Det skal videre utarbeides indikatorer som kan gi kjennetegn på godt skolelederskap på området. Det er av spesiell interesse å identifisere hva som kjennetegner lærere som lykkes i å integrere IKT i læringsarbeidet. Funn på dette området vil kunne gi et godt grunnlag for mer målrettet kompetansehevingstiltak lokalt og sentralt.
Oppstart og etablering av prosjektet Bruk av digitale verktøy og digitale læremidler har medført en endring i rammene for læringsarbeidet. Eleven skal ha mulighet for å synliggjøre sin kompetanse i ulike vurderingssituasjoner, herunder eksamen. Det er derfor interessant å se på om dagens vurderingsformer reflekterer denne endringen, eller om indikatorene for måling av IKT-effekter også må inkludere andre kjennetegn.
Oppstart og etablering av prosjektet Tilbudsforespørsel publisert 10. april 2012 Tilbudsfrist 10. mai 2012 KS mottok 6 tilbud: – Høgskolen i Lillehammer – NIFU Step – NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) – NTNU Samfunnsforskning as – Vestlandsforskning – Universitetet i Bergen, Institutt for pedagogikk (valgt) Kontrakts- og oppstartsmøte ble avholdt 21. august 2012, der UiB, KS og representanter for Telemark og Østfold FK deltok
Organisering av prosjektet Utførende miljø: Forskningsgruppen Digitale Læringsfelleskap ved Universitetet i Bergen – Prosjektleder: Prof Rune Krumsvik (forskningsleder) Prosjektgruppe: – Marianne Hagelia, Østfold fylkeskommune – Bengt Jacobsen, Akershus fylkeskommune – Ellen Karin Larsen, KS – Rune Mathisen, Telemark fylkeskommune (leder) Referansegruppe: Østlandssamarbeidet (Fagpolitisk utvalg opplæring, kompetanse og verdiskaping, hovedutvalgsleder i Vestfold – Frode G Hestnes – og hovedutvalgsleder i Buskerud – Elizabeth Skogrand (med vara: opposisjonspoltiker fra de 2 fylkeskommunene ) Administrasjon av FoU og kontraktsmessige forhold: – Anita Eide, KS
Framdriftsplan og prosjektavslutning Fase 1 August-november 2012 Datainnsamling (dokument og litteraturgjennomgang, intervju, spørreundersøkelse, case studier og observasjon) – Prosjektgruppa bistår utførende miljø med tanke på utvelgelse av og tilgang til skoler/skoleledelse/informanter – 1-2 skoleeierrepr, 1-2 rektorer og 1 lærer fra hver fylkeskommune Desember-januar 2013 Analyse av data innsamlet i fase 1 Fase 2 Januar-mars 2013 Denne fasen er avhengig av funn i fase 2 og vil bli endelig beskrevet når analysen foreligger Her skal man studere lærernes evne til pedagogisk bruk av IKT i undervisningen Pedagogisk bruk av IKT i vurdering Elevenes digitale kompetanse Avslutning -April 2013 Prosjektet er i rute og sluttrapport skal foreligge 1. april 2013