Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående
Sammenhengen mellom IKT-bruk og læringsutbytte (SMIL) i videregående opplæring Hovedresultatet

2 Organisering av SMIL

3 Prosessen med indikatorutvikling i SMIL
Monitoreringsmål, OECD-rapport, L06 Intervensjoner basert på funn frå SMIL-monitoreringen Metaanalyser, forsknings- reviews- og studier Indikatordefinisjoner, Indikatorstatistikk, svakheter ved primærindikatorer Avdekking av tentative sekundære indikatorer Validering av tentative sekundære indikatorer

4 Hovedresultater fra SMIL-studien
Metode SMIL er basert på et Mixed Method Design (Johnson, Onwuegbuzie, og Turner, 2007): Elektronisk survey (N= elever og 2579 lærere) 30 semi-strukturerte intervju med skoleeiere, skoleledere, fylkespolitikere, lærere og Elevorganisasjonen 3 fokusgruppe med elevråd, yrkesfaglærere og KS-prosjektgruppe Feltarbeid: 10 generelle observasjoner i fagene matematikk (4 observasjoner), norsk (3 observasjoner) og engelsk (3 observasjoner) og en singlecasestudie i naturfag (6 observasjoner). 1 case-/effektstudie av NDLA-bruk i naturfag Hovedresultater fra SMIL-studien

5 Forskningsspørsmål i SMIL
Hvilken sammenheng er det mellom IKT-bruk og (intendert, subjektivt, og objektivt) læringsutbytte i videregående opplæring?

6 Hovedresultat God klasseledelse er avgjørende for godt læringsutbytte i den digitale skolen Lærerens digitale kompetanse hever elevenes læringsutbytte Teknologi og bruk av digitale verktøy er forankret både i læreplan og hos skoleeiers strategiplaner, men digitale læremiddel må forankres bedre i underveis- og sluttevaluering Det er et tydelig behov for at alle utdanningsprogram og fag blir dekket av det digitale læremiddelet NDLA (Nasjonal Digital Læringsarena) Elevens digitale kompetanse utvikles gjennom videregående opplæring, men henger sammen med foreldres utdanningsnivå Både elevers karakterer, skjermtid, utenomfaglig IKT-bruk er knyttet til sosial bakgrunn Lærere som lykkes med sin IKT-bruk har endret sin pedagogiske praksis og utviklet en digital didaktikk

7 Indikatorer for IKT-bruk og læringsutbytte
SMIL-studien fant flere primære indikatorer for IKT-bruk Man fant også svakheter hos noen primære indikatorer som avdekket tentative sekundære indikatorer I tillegg fant man at digital kompetanse var en sekundær indikator for både lærere og elever I de følgende foilene vil primære- og tenative sekundære indikatorer for de følgende områdene bli presentert: Skoleeier/skoleledelse Lærere Elever

8 Hvilken sammenheng er det mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videre- gående opplæring? Skoleeiere/skoleledere (primære indikatorer (øverst i figuren) og tentative sekundære indikatorer (nederst i figuren)) Digitale implementerings- strategier Digital læreplanforankring Digital kompetansehevings- tiltak Infrastruktur og IKT- tilang Digital skoleledelse- kompetanse Læringsstøttende infrastruktur Digital-summative vurderingsformer Digital differeniserings- ledelse

9 Hvilken sammenheng er det mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videre- gående opplæring? lærere (primære indikatorer (øverst i figuren) og tentative sekundære indikatorer (nederst i figuren)) Lærers skjermtid Digitale læringsmål Digitale kompetanse- hevingstiltak Digitale klasseregler Digital klasseledelse Digital kompetanse Digitalt tilpasset opplæring Digital underveisvurdering

10 Hvilken sammenheng er det mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videre- gående opplæring? elever (primære indikatorer (øverst i figuren) og tentative sekundære indikatorer (nederst i figuren)) Sosial bakgrunn og grunnskolekarakterer Elevers skjermtid Utenomfaglig IKT- bruk Læringsstøttende infrastruktur Digital skoletrivsel Digital kompetanseheving Digitalt tilpasset opplæring Digital kompetanse Digital klasseledelse Digital-summative vurderingsformer Digitale rollemodeller Digital underveisvurdering

11 Formidling av funnene i SMIL-studien
1 2 3 4 5 Sluttrapport KS sine nettsider Kronikker, media, artikler SMIL Konferanser/seminar Regionalt- og lokalt læreplansarbeid


Laste ned ppt "Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google