Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
På kryss og tvers i historien
Advertisements

Kriminalitet – mål for opplæringen
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Skolekonferansen Aker Brygge 21
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Kriminell lavalder Straffelovens § 46
4 Kriminalitet.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Samfunnsfagene. Hva er psykologi? Psykologi = ”Læren om sjelen” Vitenskap som omhandler atferd og mentale prosesser Men programfaget da?
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
RADAR Kapittel 1 Sosialisering. Sosialisering er en prosess der individet tilegner seg kunnskaper, ferdigheter, normer og verdier som kreves for at en.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Sosial kontroll Sosial kontroll består av tre gjensidig avhengige prosesser: Sosialisering – at nye medlemmer av samfunnet lærer seg viktige verdier Normdanning.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Innsyn og adgangsbegresning
Leseprosjekt VG1.
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Sentralisering.
INFORMASJON OM BARNEVERN
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Ungdom og medverknad Framtidas innbyggjarar.
Forvaring og særreaksjoner
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Valgfag innsats for andre
Kapittel 1 Helse og sykdom
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
FORELDELSE Jo Stigen UiO, 16. mars 2018.
Kapittel 6 oppgave h Sett inn verbene i preteritum eller perfektum.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
«Å være sin egen bestevenn»
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å undersøke og diskutere trekk ved sosialiseringen av ungdom i Norge 2e definere begrepet kultur og gi eksempler på hvordan kultur, kjønnsroller og familie – og samlivsformer varierer fra sted til sted og endrer seg over tid 2b gjøre rede for rettighetene en har som forbruker, og diskutere forbrukerens etiske ansvar 2c regne ut inntekter, sette opp budsjett for en husholdning og vurdere hvordan livssituasjon, sparing og låneopptak påvirker personlig økonomi 2d analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep, drøfte hvordan slike handlinger kan forebygges og hvordan rettsstaten fungerer

Kapittel 3. Kriminalitet Har du selv begått straffbare handlinger? Kriminalitet (56) «Handlinger som er straffbare ifølge straffeloven.» Forbrytelse (56) «Straffbare handlinger jf. straffeloven (2. kapittel) og i andre lover som kan medføre fengselsstraff i mer enn 3 måneder.» Forseelse (56) «Straffbare handlinger som er omhandlet i straffelovens 3. del og andre straffbare handlinger som ikke er forbrytelser, og som kan medføre en fengselsstraff på mindre enn 3 måneder.»

Kapittel 3. Kriminalitet Omfanget av kriminalitet (57) Kan du forklare og analysere tabeller og figurer på side 57-60? Hva betyr begrepene anmeldt, siktet og straffet? På nettsiden til politiet finner du flere kilder du kan jobbe med.

Kapittel 3. Kriminalitet Årsaker til kriminalitet (62) Individmodellen (62) Samfunnsmodellen (62) Hvordan forebygge? Allmennpreventivt (63) «Straffen skal avskrekke vanlige folk fra å begå lovbrudd.» Individualpreventivt (64) «Straffen skal få lovbryteren til å avstå fra lovbrudd i framtida.»

Kapittel 3. Kriminalitet Er et samfunn uten fengsel mulig? (63) Straff Påtaleunnlatelse (65) Forenklet forelegg (65) Bøter (65) Samfunnsstraff (65) Betinget fengsel (65) Ubetinget fengsel (66) Forvaring i anstalt (66)

Kapittel 3. Kriminalitet Kan vi forebygge på andre måter enn med straff? (67) Rettsstaten er beskrevet i kapittel 5 om «Politikk og demokrati» på side

Kapittel 3. Kriminalitet 889&strukt_tid= &strukt_tid=84017

Kapittel 3. Kriminalitet Forslag til oppgaver på nett Flervalgsoppgave Kryssord Luketekst Kriminaliteten i Norge (Læreplanmål 2d) Kriminaliteten i Norge (Læreplanmål 2d) Vold mot kvinner (Læreplanmål 2d) Vold mot kvinner (Læreplanmål 2d) Kriminalitetsforebygging (Læreplanmål 2a + 2d) Kriminalitetsforebygging (Læreplanmål 2a + 2d)

Kapittel 3. Kriminalitet Utforskeren 1b utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegrep Lovbrudd i ditt fylke a) Sammenlign ditt fylke med Oslo. Dersom du bor i Oslo, sammenligner du med Troms. Skriv ned de tre lovbruddene der det er størst forskjell mellom ditt hjemfylke og det fylket du har sammenlignet med. Skriv ned tall for begge fylkene. b) Sett ned noen punkter der du vurderer hva som kan være årsakene til de forskjellene du fant. c) Drøft mulige løsningsforslag for å forhindre den type lovbrudd som du har funnet. Kilde for å besvare oppgaven Anmeldte lovbrudd