P 1824 Systematisk arbeid med unge sosialhjelpsmottakere Hvordan gjør vi det? v/ Glenny Jelstad, Drammen kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Senter for yrkesrettleiing i Hordaland.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Nordisk tilsynskonferanse
En lærende organisasjon?

Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
P1824 En orientering om status og om prosjektets avslutningsfase.
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Joachim Bjerkvik
IPS Molde Individual Placement and Support
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Samarbeid OT/NAV/skole
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
KARRIEREPLANKURS Bakgrunn: Bidra til å få ungdom ut av ledighet og tilbake til skole eller annen opplæring. Utfordring: Utforme og gjennomføre et konkret.
P1824 En orientering om status og om prosjektets avslutningsfase
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Akershus Fylkeskommune Oppfølgingsprosjektet 2014
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Presentasjon Kommunenes arbeid med økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne.
Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottagere
Nettverksmøte den
Ung i Agder 2019.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
NAV mulighetenes marked
Resultater 2016…. og noen refleksjoner
Utskrift av presentasjonen:

P 1824 Systematisk arbeid med unge sosialhjelpsmottakere Hvordan gjør vi det? v/ Glenny Jelstad, Drammen kommune

P 1824 – mål og strategier HOVEDMÅL  Redusere antall mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER Formidle unge sosialhjelpsmottakere inn i arbeid, aktivitet eller utdanning. Forebygge rekruttering med særlig fokus på de to yngste årsklassene. Være ledende i landet i forhold til målrettet arbeid og utvikling av ny kompetanse – sikre erfaringsoverføring til andre kommuner.

Organisasjonskart – P 1824 Styringsgruppe Prosjektgruppe = Koordinerende Team Arbeid-aktivitet-utdanning Deltakere: Leder: Helse- og sos.dir NAV Buskerud Fylkesmannen i Buskerud Buskerud fylkeskommune Prosjektledelse Deltakere: Prosjektledelse /rådmannen NAV Fylkeskommunen/Utdanning Karrieresenteret Senter for Rusforebygging Omsorgstiltakene Sosialsenteret Introduksjonssenteret Helsetjenesten Senter for oppvekst Partnerskapsmøter Ordfører, Fylkesmannen, Fylkesordfører, NAV-direktør Bystyret ordfører Medvirkning tillitsvalgte Medvirkning ledere kommunale virksomheter Delprosjekt ”Tesag” Tverretatlig samhandlings- gruppe Delprosjekt ”Under 18” Mål: hindre frafall vgs Delprosjekt ” NAV/Ungteam” Kartlegging og opp- følging Delprosjekt ”Ny retning” Mål: hente opp ung- dom med frafall raskt

Strategi 1: arbeidet med sosialhjelps- mottakerne - primær målgruppe Mottaksfasen: – er sosialhjelp ”rett” hjelp? – tverrfaglig vurdering – henvisningsutvalget – oppfølging av ”rett” instans Ressurskartlegging og motivasjon: – Klart jeg kan – kurs – Informasjonsmøte / kurs over 4 uker – Gruppe- og individuelt arbeid – Makkerpar og primærkontakter – egenvurdering og arbeidsavklaring som integrert del Oppfølging: – Prioritering i 4 kategorier

Mottak Vi har under utprøving et ”Ungdomsmottak”: —En fra Ungteam har fast, daglig tid i mottaket —Alle ungdommer som henvender seg til NAV (og som ikke går direkte til jobbsenteret) skal ha avklaringssamtale med Ungteam —Etter avklaringssamtalen vurderes alle av det tverrfaglige henvisningsutvalget, som har ukentlige møter —Videre arbeid / tilbud/ oppfølging av den enkelte ungdom avtales i Henvisningsutvalget —Ungdom som skal følges opp av Ungteam skal raskt i prosess

”Klart jeg kan” – Mål med kurset OVERORDNET MÅL MED PROGRAMMET Øke deltagernes evne til å identifisere egne ressurser, og ankre disse på vei mot hensiktsmessig endring. DELMÅL * Bryte sosial isolasjon * Øke bevisstheten i forhold til egne ressurser * Skape mestringsfølelse, spesifikk selvtillit og styrke selvfølelsen * Trening på LØFT (løsningsfokusert tenkning og kommunikasjon) * Skape/utvide nettverk * Identifisere resultat – og utviklingsmål ut fra motivasjonsfaktorer * Utarbeidelse av handlingsplan med mål og tiltak

Arbeidsform – klart jeg kan Veiledning i gruppe; plenum, mindre grupper og par Individuell veiledning Undervisning Refleksjonsoppgaver mellom samlingene. Det føres loggbok Kreative øvelser Det arbeides i prosess med to samlinger pr. uke i fire uker med en oppfølgingssamling etter en måned. Deretter oppfølgingssamlinger så lenge det vurderes som hensiktsmessig. Gruppeprosessen kombineres med individuelle veiledningssamtaler ut fra behov.

Innhold i kurset Samling 1 Bevisstgjøring – hvem er jeg? Hovedinnhold metodekurset : Løsningsfokusert tenkning og kommunikasjon Samling 2 Egne valg – hvordan? Hovedinnhold metodekurset : Positiv psykologi Samling 3 Ressursavklaring – hvilke ressurser er viktigst for meg? Hovedinnhold metodekurset : Kommunikologi og livsstyrketrening Samling 4 Selvfølelse og selvtillit – hva gir meg selvtillit? Hovedinnhold metodekurset : Selvfølelse og selvtillitt Samling 5 Endringsprosesser – hvordan kan jeg få til en positiv endring? Hovedinnhold metodekurset : Endringsmetodikk; enkelhetsprinsippet Samling 6 Motivasjon – hva motiverer meg for å ta grep i livet mitt? Hovedinnhold metodekurset : Motivasjonsteori og motivasjonsprosesser Samling 7 Nettverk – hvem er mine viktigste støttespillere? Hovedinnhold metodekurset : Voksenpedagogikk Samling 8 Veien videre – hva er mine mål og hvordan kan jeg nå disse? Hovedinnhold metodekurset : Målprosess

Oppfølging Prioritering og kvalitetssikring av prioriteringen ”Kategorisering” i 4 hovedgrupper: 1.Bruker med gode nok forutsetninger og motivasjon til å komme i/ fortsette i aktive tiltak 2.Bruker med gode nok forutsetninger, men uten vilje og motivasjon for å komme i aktive tiltak 3.Klient med begrensede forutsetninger, men med vilje og motivasjon for å komme i/ fortsette i aktive tiltak 4.Bruker med store begrensninger, og med begrensede forutsetninger, vilje og/ eller motivasjon for å komme i aktive tiltak Gjennomgang med faglige veiledere, for å sikre helhetlig vurdering basert på felles holdninger

Strategi 2: Forebyggende arbeid – sekundær målgruppe Delprosjekt” Under 18 ”Delprosjekt” Ny retning Rettighetsproblematikk Intensivkurs Vurdering av risikoutsatte i Henvisningsutvalget

Delprosjekt ”Under 18” Mål: Bedre overgang fra ungdomsskole til videregående opplæring for risikoutsatte ungdom ved å styrke karriereveiledning, motivasjonen og de faglige resultatene i ungdomsskolen Kjøsterud og Galterud ungdomsskoler deltar i prosjektet med ca 15 elever fra hver skole – elever fra 10. trinn på Galterud og fra 9. trinn på Kjøsterud Hensikten er å forbedre overgangen fra ungdomsskole til videregående opplæring for risikoutsatt gruppe, med motivasjons -prosesser, ressurskartlegging, foreldre - og elev - coaching gjennom styrket karriereveiledning og nytenkning rundt medvirkning og involvering

Hva gjøres i Under 18…. Lokale tiltak: – ”Altopp” gruppe – ” English sport” – Samarbeid med lokalt næringsliv om hospitering, besøk og arbeidstrening Felles tiltak: – Styrket karriereveiledning i 10 trinn ved bruk av ”klart jeg kan” kurs for elevene – Særskilt oppfølging ved overgang til videregående skole for de som ikke kommer inn på sitt 1. eller 2. valg

Hvordan evaluere?

Ny retning Et samarbeid mellom NAV/ Ungteam, OT og Karrieresenteret Deltakere rekrutteres vil OT og er ungdom som akkurat har avbrutt videregående Tiltak: – Motivasjons – og ressurskartleggingskurs over 4 uker – Etterfulgt av arbeidstrening eller kurs i NAV – Individstønad

Erfaring med Ny retning Formål: Lavterskeltilbud som raskt gir et tilbud til ungdom som avbryter videregående skole Det er et mål at tilbudet skal føre til at ungdommen enten gjenopptar studier det påfølgende skoleåret, eller blir hjulpet over i arbeidsrettede tiltak Vi har gjennomført 2 kurs: Det første med 12 deltakere – det andre med 6 deltakere Nytt kurs startet opp 26 april Alle deltakere har gått over i arbeidstrening/ kurs eller arbeid etter avsluttet kurs

Rettighetsproblematikk Mer enn 80% av ungdom som henvender seg til NAV for å søke sosialstønad har frafall fra videregående skole Av disse har ca 15 % rettigheter igjen Med utgangspunkt i dette arbeider prosjektet nå med å kartlegge i detalj hvordan den enkelte ungdom har brukt opp sine rettigheter. Formålet med dette er for det første å få dokumentert kunnskap om hvor de kritiske periodene er i forhold til at ungdom bruker opp sine rettigheter for å kunne vurdere om det kunne vært jobbet på andre måter for å forhindre dette. For det andre for å kunne vurdere om regler rundt rettigheter motvirker et mål om at alle ungdom skal kvalifiseres til varig erverv

Intensivkurs Styringsgruppen har gitt prosjektet mandat til å utvikle en ordning hvor ungdom som mangler karakter i ett eller flere fag skal få tilbud om å gjennomgå intensivkurs med formål å gå opp til ny eksamen ( system) Målet er å få flere ungdom med godkjent vitnemål på fullført videregående opplæring

Strategi 3:Systemarbeid Dokumentasjon og statistikkinnsamling – systematisk bruk av dette Bruk av virkemidler (økonomisk sanksjonering) Systematisk bruk av samtykke Bruk av individstønad som virkemiddel Kommunale arbeidstreningsplasser Økt volum på kommunale lærlingplasser Kompetanseutvikling og veiledning Tverrfaglig samhandling – fra øverste styringsnivå til arbeidsgrupper

Resultater – måned for måned

Resultat - akkumulert

Resultatet målt mot andre kommuner ( ) Snitt 8 kommuner i ASSS Drammen Utbetalt sosialstønad Økning 41 %Økning 1,1 % (en økning som snittet ville økt utgifter med 6 mill per 2 tertial i 2009) Antall klienterØkning på 24 %Økning på 1,4 % ( en økning som snittet ville gitt 108 flere klienter) Antall med full stønad Økning på 22 %Reduksjon på 11 % ( en økning som snittet ville gitt 75 flere klienter med full stønad)

Status feb 2010 – oppfølging i UT:

I tillegg kommer : 15 ungdommer i ressurskartleggingsfasen – startet kurs i april Ca 50 ungdommer som har andre saksbehandlere i NAV ( overført fra Sosialsenteret) Vi har en tilstrømning i snitt på 6 – 8 nye ungdommer per uke som søker sosial stønad