Litt høyttenking på slutten av årsmøtet.  Digital kompetanse er på offentlige agenda  Bruk av verktøy er gøy  Jeg kan noe, du kan noe. ◦ Sammen kan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Advertisements

=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
SYSTEM MANAGEMENT SERVER 2003 PROSJEKTOPPGAVE 45E VÅREN 2004.
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Sammensatte tekster ?.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
NOR Kurs for deltakere i Introduksjonsprogrammet, Bergen kommune Kurs dekket av anbudet : -Delleveranse 1: Servicekurs -Delleveranse 2: Bygg-
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
Kunnskapsløftet – fra ord til handling Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring og vurdering Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Digital vurdering og eksamen Juridiske rammer Læringsfestivalen 2015 Maren Magnus Jegersberg Juridisk rådgiver IT-direktørens stab Universitetet i Oslo.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
20. september.
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Utlysning av studentoppgave
Tittel på opplæringspresentasjon
Edru Livsstil - Strategikonferanse
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Ny vri – Gruppepresentasjon
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Ulike perspektiv på læring
Video i undervisningen
Elever og foresatte 10.trinn
Agora en Samhandlingsverktøy for UH-Sektoren
Lekser.
Digitale systemer ved OsloMet
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Effektivisere og forenkle
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
«Hva ungdom lurer på om sex»
Evaluering eBorger Pilot
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Stafettloggen Handlingsveileder
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
1. Hva er ditt syn på forslaget til Negotia Ung?
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
OPPLÆRING Planer for opplæringsvirksomheten i D
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Engasjement og frivillig arbeid
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Studieledernettverket 15. februar 2019
Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)
Forslag til formål Seminaret skal bidra til å skape god kultur for nytenkende undervisning Seminaret skal være bidra til erfaringsutveksling mellom deltakerne.
The Triumph of Hope over Experience Brynjulv Norheim, seniorrådgiver
Avdeling for studieadministrasjon
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Brukergruppa PH Leder: Hege Hafstad Johansen FFO/ADHD Norge
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Utskrift av presentasjonen:

Litt høyttenking på slutten av årsmøtet

 Digital kompetanse er på offentlige agenda  Bruk av verktøy er gøy  Jeg kan noe, du kan noe. ◦ Sammen kan vi masse  Er det noe å hente hvis vi setter dette i system? ◦ Trenger vi å sette dette i system?

 Studentene har forventning til undervisningsform  Må tenke på vårt rykte, vår konkurransefaktor  Må ha effektive arbeidsprosesser for utvikling og vedlikehold av kurs  …

 Vi har lagt undervisningen tilrette slik at ◦ Studentene deler filer i gruppesamarbeid ◦ Studentene leverer besvarelser på wiki ◦ Studentene tar forelesningsnotater under veis og deler på Etherpad  Videogruppen jobber aktivt for å få bedre form på og distribusjon av video i undervisningen  Avdelingen twittrer  …  Men skjer det nok?

Hva kreves av digital kompetanse – og har vi det som trengs?

 Man lager en spesifikasjon av hvilken kompetanse man bør ha  Så tester man i forhold til denne  Og tilbyr opplæring for å dekke gapet  Hvis vi utvikler et slikt opplegg for egen avdeling – kan det da bli en stor eksportartikkel?

 Et utgangspunkt for å stille krav til digital kompetanse kan være læringsutbyttene i Samarbeidsteknologi  Flere nivå i strukturen Arbeidsområder (prosjektarbeid) Funksjoner (dokumentdeling) Verktøy (Dropbox)

 Nettbasert prosjektarbeid …. Studentene skal kunne avholde nettmøter med flere enn to parter hvor alle snakker sammen og det vises et felles dokument.… Studenten skal kunne lage rapporter hvor deltakerne kan opprette, dele og endre dokumenter sammen  E-læringsteknikker …. Studentene skal kunne lage video med skjermopptak, film, lyd og bilde og publisere denne på Youtube og i blogg Hvor mange av oss kan dette?

 Er det en god ide å sette målsettinger for avdelingens digitale kompetanse og teste oss selv?  Vil et tilbud om testing og opplæring være salgbart til andre? ◦ Ledelse: Kartlegge kompetanse ◦ Ansatte: Opplæring i en eller flere funksjoner  Og i så fall, hvordan bør tilbudet jobbes fram?