Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Evaluering eBorger Pilot

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Evaluering eBorger Pilot"— Utskrift av presentasjonen:

1 Evaluering eBorger Pilot
Avdeling for Ortopedi og Kirurgi, SIHF Lillehammer Fra oktober til desember 2005 Trine Storhaug, 22. desember 2005

2 Hensikt Å få løftet ALLE våre brukere – ”hele grastørva” – over dørstokken!!! og inn i dette nye ”rommet” som IT er for mange De som kan minst som er viktige!!! Trine Storhaug

3 Innhold i eBorger Fire kjerne-områder innen IT man bør beherske i dagens informasjonssamfunn: Enkel filbehandling bilder fra digitalkamera, mottatte vedlegg, egne filer, brev, notater Tekstbehandling skrive brev, notater, lage invitasjoner E-post hvem kjenner ikke noen med e-post? Internett aviser, informasjonssøk, nettbank, selvangivelse, måleravlesning, netthandel Trine Storhaug

4 ”Datakort-nivåer” Trine Storhaug

5 ”eBorgerløpet” For-test/kartleggingstest Opplæring eBorger-test
For å kartlegge opplæringsbehovet Opplæring Kurs med instruktør Selv-studier eBorger-test Mål: ALLE skal bestå Trine Storhaug

6 Opplæring Anbefalinger ut fra score på for-testen 80/85 - 100% score
Direkte på eBorger-testen, evt etter litt oppfrisking v.hj.a bok / CD 50/60 – 80/85% score Selvstudium med bok / CD 0 - 50/60% score 2-dagers kurs med instruktør Selvstudium med bok/CD Trine Storhaug

7 Deltakere på kurs Vi har holdt 9 kurs med totalt litt over 90 deltakere dvs ca 43% av de ansatte ved avdelingen forventningen var ca 33% - eller 70 stk Ut fra resultater på fortesten og anbefalingene våre: 60% score eller lavere – 34 stk - ca 16% 75% score eller lavere – 65 stk - ca 30% 80 % score eller lavere – 100 stk - ca 47% Mao: Mange som hadde bra score meldte seg på kurs likevel. Trine Storhaug

8 Resultater pr 22.12.2005 184 stk har tatt eBorger testen pr dato
175 stk har bestått 9 stk har ikke bestått De vi har møtt, har forbedret seg mye Ca 40% score på fortesten Over 90 % score på eBorgertesten Og – synes dette har vært lærerikt og artig. Trine Storhaug

9 Tilbakemeldinger fra ansatte
Avdelingssykepleiere tilbudet har skapt engasjement virket samlende på gruppa Ansatte har lært hverandre opp og støttet hverandre eBorger har vært et positivt samtale-emne Deltakerne har vært generelt positive grunnleggende opplæring ift. IT har lenge vært et sterkt ønske Evaluering fra de som aldri/nesten aldri har brukt PC er også positive, men tilbakemeldingen fra noen er at kurset gikk for fort frem, lite tid til øvelse. Fra de som hadde en høy score på fortesten, men som likevel valgte å delta på 2 dagers kurset er tilbakemeldingen at kurset var veldig lærerikt. De fikk masse nyttige tips om hvordan de kunne jobbe enklere ved PC'en. Trine Storhaug

10 Kursholder Store variasjoner blant deltakerne
Ser at dette er tvingende nødvendig for oss og at dette er riktig nivå for oss nå Jobben hans gikk vel så mye på motivasjon som på IKT-opplæring Brukte mye tid på å motivere deltakerne til å prøve – til å komme over tastaturskrekken og begynne å bruke mus og tastatur Trine Storhaug

11 Mitt generelle inntrykk
Folk virker engasjerte, fornøyde og tilfredse De fleste jeg har pratet med synes dette har vært positivt Det som ”varmer” meg mest, er at veldig mange sier at de synes data er ARTIG etter denne runden. Og når vi har vunnet folket på den måten, da gjør mye seg selv, såfremt de ansatte har PC’er tilgjengelig for å kunne fortsette å bruke IKT Trine Storhaug


Laste ned ppt "Evaluering eBorger Pilot"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google