Noen erfaringer fra tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i forhold til barn og unge i Skjervøy kommune Bodø 6.september 2011 Kristin Norheim og Eldbjørg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
Advertisements

GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Felles innsats mot mobbing
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Psykisk helsesatsing i Askøy Tydelig forankring av organisering og ansvar Sammenhengende behandlingslinje på lavterskelnivå Skolere hjelpeinstanser i bekymringssamtaler.
Foreldremøte 9.trinn Ranvik ungdomsskole 25. september 2016.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Rusplanarbeidet ved Molde videregående skole. Organisering av planarbeidet Utgangspunkt: vi hadde arbeidet med tiltaksplan……… Arbeidsgruppe – ledet av.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode Velkommen til Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfelleskap.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Sosialpedagogikk på Manglerud
Barnesyn og barns medvirkning
En introduksjon.
INFORMASJON OM BARNEVERN
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Samarbeid og medbestemmelse
Velkommen til August 2017.
BTI-handlingsveileder skole
BTI-handlingsveileder barnehage
STORFORELDREMØTE
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Framgangsmåte i mobbesaker
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Foreldremøte skolestartere 2018
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Trygt og godt skolemiljø
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Elever og foresatte 10.trinn
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Psykisk helse -Psykososialt team
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
alle barna sin rett til god omsorg
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Seksjon barn og familie
T I M S - teamet Informasjon om Handlingssirkel
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Utdannet lærer, videreutdanning i arbeid med personer med ASF fra NTNU
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Noen erfaringer fra tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i forhold til barn og unge i Skjervøy kommune Bodø 6.september 2011 Kristin Norheim og Eldbjørg Ringsby

 2887 innbyggere på 5 øyer – hvorav drøyt 80% på tettstedet Skjervøy pr  5 skoler ( inkl. videregående skole med ca 70 elever )  5 barnehager  567 innbyggere under 15 år

 Skjervøy kommunes plan for psykisk helse , beskriver en ”kontaktgruppe” for samarbeid og samhandling i noen saker og situasjoner  Dette ble TRG  Etablert for 3,5 år siden  Fast leder / koordinator  Politisk forankret mandat

 Representanter fra alle arenaer som arbeider med barn og unge : barnehager, skoler, barnevern, helsestasjon, avlastningsbolig for funksjonshemmede barn, kulturskole, PPT, folkehelsekoordinator  Stor gruppe – stor bredde  Faste månedlige møter  Tverrfaglighet og tverretatlighet er mer enn ord.

 Å se hele barnet – fra spedbarn til videregående  Helhet og sammenheng  Tidlig hjelp er god hjelp – Ikke vent og se!!

 Samarbeid og samhandling på tvers av faggrenser og etater – utarbeide rutiner og retningslinjer for dette ( ex. Retn.linjer for Barnehage –Skolehelseteam)  Vurdere behov, arbeide for – og samordne forebyggende tiltak i ulike sammenhenger; Lavterskeltilbud, kompetanseheving, kartleggingsarbeid etc.  Samordningsteam for melding om behov for IP – barn og unge.

 Barnehage – skolehelseteam er et TVERRFAGLIG TEAM ◦ Helsesøster, barnevern, PPT, rektor og kontaktlærer/ styrer og pedagogisk leder evt. foresatte. Lege / BUP innkalles ved behov.  Verktøy for samarbeid i situasjoner hvor noen  har en bekymring for et barn eller  trenger veiledning – råd i en utfordrende situasjon på individ- eller gruppenivå

 MÅL : Gi hjelp så tidlig som mulig – Tidlig intervensjon  Den som er bekymret melder fra til rektor /styrer. Rektor/styrer har ansvar for innkalling.

 Samtykkeerklæring fra foresatte om det gjelder et bestemt barn - foresatte inviteres til å delta på møtet  Foresatte kan også be om møte  Tiltak, eventuelt videre henvisning eller at det opprettes enkeltvedtak (§9a-1) kan planlegges og iverksettes raskt  ” HELHET - SAMMENHENG – TIDLIG HJELP ER GOD HJELP”

 Erfaringer:  Tar tid å etablere nye fora  Foresatte opplever møtene positivt  Flere og flere foresatte ønsker å bruke barnehage- skole helseteam  Foresatte opplever møtene som trygge og gode – godt å få belyst problemet samtidig fra flere faggrupper  Enklere å plassere problemet der det hører hjemme  Få satt i gang tiltak raskt  ” HELHET - SAMMENHENG – TIDLIG HJELP ER GOD HJELP”

 Satsing på barn og unge i Tromskommunene i anledning FN`s barnekonvensjons 20 årsjubileum i 2009 ( se og )  Fylkesmannen i Troms sin visjon: ”Ingen tromsværing er så liten at ikke Fylkesmannen ser han eller henne”  Hjelpemiddel til analyse og kartlegging av kommunenes evne og vilje til å arbeide for ”barnas beste” i tråd med sentrale artikler i barnekonvensjonen.  I Skjervøy ble det TRG sitt ansvar å kartlegge kommunens tilbud, tiltak og tjenester ift barn og unge – ga oss nyttig oversikt og kunnskap om egen situasjon  De sju stegene: MEDBESTEMMELSE – GOD OMSORG – SÆRSKILT VERN OG STØTTE – VERN MOT OVERGREP – FULLVERDIG LIV – GOD HELSE – GOD UTDANNING

 Å synliggjøre hva som er bra og hva vi må arbeide aktivt for å bevare og videreutvikle  Å synliggjøre utfordringer og mangler, hvilke områder som bør styrkes og som kan være utgangspunkt for prioriteringer og planlegging av tiltak  Å få bekreftelse på viktigheten av tidlig intervensjon og å se helhet og sammenheng

 (Skjønnsmidler gjennom ”Sjumilssteget ” - driftet av TRG)  Overordnet mål: ◦ Gode og stabile fritids- og aktivitetstilbud for å styrke det - psykososiale miljø, -fremme trivsel, - mestring - sosiale ferdigheter for alle barn.  Å skape trivsel og trygghet fremmer psykisk helse, forebygger mobbing og rusbruk

 Ulike tiltak til ulike målgrupper – lavterskelnivå ◦ Fag-dager på tvers av etater ◦ Temamøter og foreldresamarbeid, ◦ Diverse aktivitetstilbud (turn, malekurs, ski-leik, drama) ◦ Ute-områder ◦ ”Friluftsgjengen” –uteprosjekt på barneskolen

 Samarbeidsprosjekt mellom skolen og TRG  Tidlig inn for å gi et alternativt opplegg til elever som sliter  Supplement til vanlig/spesial undervisning ” mindre teori og mer praksis".  1 d/u – 6 elever ut i naturen  utfordre sine egne grenser og bryte personlige barrierer for å oppleve mestring og få økt selvfølelse  Evaluering  Men noe har skjedd: Elevens merkbare sosiale og faglige progresjon har blitt lagt merke til av både medelever og lærere. Etter bare halvannen måned i spes.ped.gruppa ”Friluftsgjengen” kan vi nå se en elev som har funnet sin vei til både individuell utvikling, faglige og sosiale progresjon. I tillegg kan vi se en mer reflektert elev som ser at sin positive atferd gir positive ringvirkninger i klasserommet og i friminuttene. Han gir mer av seg selv til fellesskapet og har blitt akseptert av medelever på en helt annen og mer positiv måte.

 Politisk forankret mandat  Struktur og rutiner  Fast møtetid en gang i måneden  Dokumentasjon; innkalling og referater  Årsplan som evalueres og årsmelding til K-U og H-S etaten  Gjentagelsens hemmelighet – å ”ikke gi seg”  Tålmodighet – ha tro på at det nytter!

 I en liten kommune er vi relativt få personer som skal følge opp mye - og ofte har flere roller  Godt samarbeid og god samhandling med gode rutiner på tvers av sektorer og faggrenser: Å se helhet og sammenheng og ha oversikt blir praktisk virkelighet.  Å GJØRE LITT – EN TING AV GANGEN SÅ SKIKKELIG MAN KAN ER BRA– OG MYE BEDRE ENN INGENTING!  Det gode må aldri bli det bestes fiende

 Trivsel og trygghet er fortsatt overskrift! Nulltoleranse for mobbing  Opprettholde kontinuitet og bredde i lavterskeltilbud – fremme aktivitet  Styrke psykososialt miljø i barnehagen og skolen  Styrke foreldresamarbeid ; Temamøter – Veiledning ….  Styrke veiledningskompetanse