BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Holtet vgs Læring i et engasjert fellesskap!.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tidligere læreplaner.
VURDERING.
Vurderingskriterier og oppgaver
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Vurdering og eksamen 10. trinn Oslo kommune 17. september 2007
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering – hva og hvorfor?
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
2au - vurdering Opplegg for dagen med 2AU
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Tidlig innsats i matematikk
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Kjennetegn på måloppnåelse
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Vurdering i matematikk
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Lesing og lesestrategier
Skriving i begynneropplæringa
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE. VAKSNE I KLASSEN: Ann Helen Tveit: Kontaktlærar Norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, KRLE, musikk, gym. Andreas.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hva er nytt? De fire regneartene..
Vurdering og undervisning
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Vurderingskriterier enkel versjon
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Nå er de revidert!.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

BLOOMS Bygdøy 24.sept-08

Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne etter endt opplæring på ulike årstrinn. Elevene vil i ulik grad nå, eller kunne nå dem 3.Kriterier beskriver kvaliteten på det elevene mestrer i forhold til k-mål i læreplanen

4.Underveisvurdering (Normativ) skal fremme læring og bidra til at eleven utvikler sin kompetanse 5. Sluttvurdering (Summativ) gir info om nivået til elevene ved avslutning av opplæring i grunnskolen (standpunkt og eksamen)

Delmål og kriterier Delmål er etapper på veien mot et k-mål Beskriver hva elevene skal mestre Kriterier er ikke et delmål Et delmål er en beskrivelse av hva elvene skal utvikle eller mestre, mens kriterier er kjennetegn på måloppnåelse og en beskrivelse av kvaliteten

TRENINGSCAPS eller DOMMERKAPPE? TRENINGSCAPSEN – risikofri sone Stille spørsmålet: Hva trenger elevene av kunnskaper for å oppnå k-målet? = forkunnskaper (hvordan skal dette vurderes?) Elevens egenvurdering (kan være av forkunnskapene = hva kan jeg?) Hva må jeg øve mer på? Trening-øving-reproduksjon –pugging DOMMERKAPPE K-målet =hva skal jeg bruke forkunnskapene til for å oppnå k-målet? Eksamen, sluttvurdering.

Kriterier viser hva kan eleven hva har eleven gjort hva har eleven vist i praksis Kjennetegn er en beskrivelse av kvaliteten på hva elevene viser de mestrer i praksis. Ulik måloppnåelse av kompetansemålene.

Kriterier på måloppnåelse -samme k-mål: (Kategori: Begreper og ferdigheter) Lav måloppnåelse Høy måloppnåelse Eleven kan: Elevene kan: ____________________________________________ Utføre addisjon, Utnytte tallforståelse og subtraksjon og sammenheng mellom multiplikasjon i addisjon, subtraksjon beregninger med multiplikasjon og divisjon enkle tall i beregninger

Blooms taksonomi- forenklet RAV Reprodusere kunnskap: gjenkjenne Anvende kunnskap: utrykke egne meninger Vurdere kunnskap: reflektere over teksten innhold….

Blooms Enkelt kunnskap; hva, hvem, hvor Kunnskap i sammenheng; oversikt, sortere, gi eksempler på Forståelse; logikk, årsak - virkning. Spør: hvorfor, hvordan, forklar Reflektere; å utvikle meninger, å vurdere, Spør: hva synes du om, hva mener du? Integrert: å endre seg som følge av det en vet, fører til handling, egenvurdering, selvbilde

Jeg kan vurdere, analysere og kritiserer det jeg leser Jeg kan begrunne mine valg og synspunkter Jeg kan finne egne løsninger på oppgaver Jeg kan tilpasse og bruke kunnskapen på en selvstendig måte Jeg kan sammenligne Jeg kan komme frem til riktig regnemåte, regne tekststykker Jeg har kunnskap om emnet Jeg kan gjenfortelle det som står i teksten Jeg kan regne oppstilte oppgaver

Eks.på grunnleggende ferdigheter i muntlig- matematikk Stille spørsmål Forklare en tankegang Argumentere/ gjøre seg opp en mening Lav Middels Høy

Eks på Norsk 7.årstrinn muntlig bruk av språket Tekstkompetanse Lytte til det andre uttrykker, vise respekt for og reflektere over andres synspunkter Lytte til andre og vise respekt for deres synspunkt Presentere skjønnlitteratur og fagstoff med ulike virkemidler Presentere skjønnlitteratur og fagstoff Uttrykke og utdype egne synspunkter på en saklig måte Uttrykke og begrunne egne synspunkter HøyLav

Oppgave: Finn ett eller flere K-mål for trinnet/ faget som du kan bruke i nærmeste fremtid Lag delmål og nivåbaserte kriterier ved hjelp av Blooms taksonomi til k-målet. Velg om dere vil ha 2 (lav-høy måloppnåelse) eller 3 (lav-middels-høy måloppnåelse) nivåer på kriteriene. Legg inn på ressursbank på fronter i dag. Legg ut logg på fronter når det er prøvd ut på elevene. (innen neste gang) Prøv det ut til neste gang!