1 Rådgiversamling 17.november 2015. LAO- lærerens administrative arbeidsflate Bakgrunnen for prosjektet er å forenkle og sikre arbeidsprosessene rundt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Advertisements

Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Min opplevelse som ungdomsskolerådigver til årets inntak 2015/16 Bra ??? Kan gjøres bedre ??? Problemer ?? Annet ?? Rosfjorden Alf-Arian Loshamn.
1 Ulike veier til fagopplæring i Finnmark Kirkenes 17. november 2015 Hilde S. Bersvendsen, spesialrådgiver opplæringsavdelinga.
Rådgivernettverk 22. – 23. mars 2012 |. Digital Håndbok fylkesnivå.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Nav veileder i videregående skole
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Informasjon fra rådgiver 9. trinn
Informasjon fra rådgiver 10. trinn
Brukerveiledninger her:
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Eilert Sundt videregående skole
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Rådgiversamling 2. november 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Overgang barneskole ungdomsskole
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Karrieresenter Hedmark
Voksenes læring i Valdres
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Atrå barne- og ungdomsskole
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Oppfølging av Høstrapporten
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Nå er vi spente!.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Inspirasjonsbasen – smarte grep
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Hva skjer på 10. trinn? Høst 2019:
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

1 Rådgiversamling 17.november 2015

LAO- lærerens administrative arbeidsflate Bakgrunnen for prosjektet er å forenkle og sikre arbeidsprosessene rundt skolenes praksis ved dokumenthåndtering av vedtak om spesialundervisning, individuell opplæringsplan (IOP) og årsrapport. Disse er dokumenter som vanligvis inneholder sensitive personopplysninger og må arkiveres på en forsvarlig måte.sensitive personopplysninger I rapporten «Forsvarlig behandling av dokumentasjon», utarbeidet av KS, fremkommer det blant annet at praksisen rundt oppbevaring av personsensitive dokumentasjoner i den videregående opplæringen ikke er tilstrekkelig, samt at skolene har et behov for styrket kompetanse om arkivpraksis. På bakgrunn av denne rapporten har Finnmark fylkeskommune sammen med seks andre fylkeskommuner i samarbeidet om fylkeskommunale optimale tjenester – FOT-samarbeidet – utviklet en teknisk løsning LAOForsvarlig behandling av dokumentasjon 2

LAO- lærerens administrative arbeidsflate –Nåværende situasjon Dagens praksis ved utarbeiding av enkeltvedtak om spesialundervisning, IOP og årsrapport kan variere i noen grad mellom de fylkeskommunale skolene. Utfordringer i nåværende situasjon er blant annet styring av tilgangsgrupper ved dokumentproduksjon i P360. Samtidig er det behov for like maler og prosedyrer ved arbeidsprosessene som er felles for de videregående skolene i fylket. 3

LAO- lærerens administrative arbeidsflate –Fremtidig situasjon Fremtidig situasjon er at den felles digitale arbeidsflaten – LAO – for lærere, rådgivere og rektorer er implementert i de åtte fylkeskommunale videregående skolene i Finnmark. Lærere, rådgivere og rektorer skal ha kompetanse til å utarbeide enkeltvedtak, IOP og årsrapporter ved melding om spesialundervisning eller annet tilrettelegging i denne digitale løsningen. Løsningen skal legge til rette for forutsigbar tilgangsstyringen og bruk av dokumentmaler. Løsningen skal effektivisere arbeidet for skolen og arkiv-personalet, samt øke sikkerheten rundt oppbevaring og utsending av dokumenter med sensitive personopplysninger. Elever og foresatte skal oppleve at hensynet til personvern og informasjonssikkerhet ivaretas av skolen. Her ligger demoen: til den digitale arbeidsflaten LAO, og her ligger brukerveiledningen med roller.demoenhttp://lao-test.azurewebsites.net/#/brukerveiledningen 4

LAO- lærerens administrative arbeidsflate –Prosjektets formål Prosjektets formål er å sikre og effektivisere arbeidsprosessene og arbeidsflyten for vedtak om spesialundervisning, IOP og årsrapporter i de videregående skolene i Finnmark fylkeskommune. Herunder Alta, Hammerfest, Kirkenes, Lakselv, Nordkapp, Tana, Vadsø og Vardø videregående skoler. Formålet er primært relatert til effektivisering og sikring av arbeidsprosessene og arbeidsflyten. 5

LAO- lærerens administrative arbeidsflate Organisering og tidsperspektiv En superbruker på hver skole. Disse superbrukerne drifter og vedlikeholder LAO på sin skole. Opplæring i og forankring av det nye systemet hos skolens superbrukere. Tidsperspektiv: Innført/implementert LAO i alle skoler innen 1. september 2016 Spørsmål og tilbakemeldinger sendes 6

Digitale skjemaer Vi får nye digitale skjemaer: –Endringsskjemaer blir delt opp i fire skjemaer Endre skolesøknad som hadde frist 1. mars Endre skolesøknad som hadde frist 1. februar Endre skolesøknad etter tungtveiende grunner –Tilleggsskjema for søkere til Vg1 musikk, dans og drama – musikk ved Alta vgs frist 1. mars Viktig å informere Alta vgs om instrumentvalg, grunnet planlegging av neste skoleår og behov for musikklærere 7

Karriereveiledning Vi i FFK skal arbeide mot å skape nettverk for dere rådgivere. Øst-vest-nord. Meningen med dette er å skape arenaer for informasjonsflyt og samarbeid. Også mellom grunnskole og videregående skoler. Økt gjennomføringen handler blant annet om å ta riktige valg tidlig. Vi jobber kontinuerlig med å få flere læreplasser. I arbeidet med å skape flere læreplasser, er Finnmark det første fylket som har skrevet under en regional samfunnskontrakt. Det skjedde her i Kirkenes 29. oktober I dag blir denne drøftet på sentralt hold. Det som drøftes er om denne skal videreføres, eller ikke. Samt innholdet i denne. Det er også blitt krav om å ha lærling i offentlige anbud. 8

Gruppeoppgaver. Tid: 45 minutter Vi bruker metoden IGP (individuell- gruppe- plenum) Individuelt: Bruk refleksjonskrysset. ( Se eget ark. Bruk 10 min på dette) Bruk rekkeframlegg i gruppa Velg en som legger fram arbeidet i plenum og en sekretær på hver gruppe. Skriftlig innlevering av alt gruppa kommer fram til. (stort ark) De som vil dele legger også sine egne refleksjoner med som informasjon til oss. 9

Gruppeoppgaver. Tid: 45 minutter Spørsmål: 1.Hvilke utfordringer og muligheter ser dere mht rådgiving mot yrkesfagene? Kom med konkrete forslag for å styrke rådgivingen mot yrkesfagene? 2. Hvilke tiltak ser du kan bidra til å styrke rådgivingen? Tenk både på kort og lang sikt. Tenk også helhetlig på rådgivingen mellom grunnskolen og VGS. 10

SPØRSMÅL 1: Hva er Bra: - God tilgang til nettinfo, elever aktive på nett og fysisk til rådgivere. -God regional utvikling, -Bedre dimensjonering -Lakselv laget en video på youtube. Kjører den første skoledag -Utdanningsvalg: innom alle yrkesfagene. -Flinke på hospitering -Elevbedrift og entrepeneurskap -Elever med særskilte behov får hospitere også -Faktisk bra at faget UV er blitt obligatorisk fag siden

SP 1 fortsettelse 12 Utfordringer fortsettelse/tiltak: Vanskelig å orientere seg i jungel av informasjon. Ønsker mer kurs, sammen med rådgivere i grunnskolen. Ønsker modulbasert rådgivning. Videreutdanning. Mer elektronisk tilgang, videosnutter, youtube som elever har tilgang til. Opp og ned konjunkturer. Noen ting har man ikke muligheter å påvirke. Ønsker mer jobbskygging, Ønsker mer informasjon til foreldre. Invitere Fagopplæringskoordinatorer inn i grunnskolen. Ha mer kjennskap til hverandre Foreldrekurs Bransjene må selge seg selv inn. Ønsker profesjonalisering, mer likhet Ungdom informerer ungdom, lærlinger kommer inn og forteller om hva det vil si å være lærling Lærere må også hospitere for å lære om de ulike yrkesfagene. Langsiktig planlegging for elever som har falt i motivasjon, involvere flere parter/sektorer/nettverksbygging

Sp 1 fortsettelse Savner struktur, forskjell fra skole til skole Motivasjonsagenter, representanter fra bedrifter, alt fra ledere til lærlinger. Mer tilpassede løp og må oppdage eleven på et tidlig stadie. Det økonomiske må ikke stå i veien for å ta imot lærlinger Se tilbake i tid, retrospektivt perspektiv: « den gode gamle yrkesskolen» Ønsker en ny forsøksmodell i Finnmark Hva kan bli bedre: Kan samarbeide bedre mellom skoleslagene Flere læreplasser Bedre info til minoritetspråklige foreldre. Vanskelig søkeprosess, hvem skal bidra her? Kan man gjøre noe annet i arbeidsuka? Noe annet enn å sitte i «kassa» på butikken? Oppsøking av arbeidsplasser som man normalt ikke har tilgang til Må se mer på livslang læring, overgang mellom kommuner og videregående opplæring Større tidsressurs til rådgivere 13

Fortsettelse sp 1 Karriereveiledning på timeplan, timeplanfestet Øremerkede midler for utprøving av læreplanen Obligatorisk minstekrav for lærere i faget UV og rådgivere i rådgivningstjenesten 14

Gruppearbeid sp 2: Hvilke tiltak ser du kan bidra til å styrke rådgivingen? Tenk både på kort og lang sikt. Tenk også helhetlig på rådgivingen mellom grunnskolen og VGS Bra: -God gruppeveiledning -God lokal yrkesmesse i Vardø, godt samarbeid mellom grunnskolen og VGS, velfungerende -UE og elevbedrift er bra -God kontakt mellom skoleslagene, overføringsmøter noen steder -Partnerskapsavtaler med næringslivet og det offentlige er viktig -Partnerskapsavtaler mellom kommune og FFK -Overgangssmøter, 15

BRA Mye bra på vilbli.no Fortsette samhandlingen med hverandre ut ifra elevperspektivet. Vite hva som finnes på den enkelte skole. 16

Hva vi kan bli bedre på: Mer info om fagvalg Faglærere kommer på grunnskolen og innad i VGS Bedre info til u-trinnet om forventninger om hva de skal kunne Foreldresamarbeid/møter Tettere kobling mot næringslivet Jobbe mer med valgkompetanse Kompetanseheving og videreutdanning for rådgivere Ønsker mer tydelig kommunikasjon fra fylkeskommunen Mer deling mellom skolene Ønsker mer formalisert hospitering, strukturering av hospiteringsordningen. ulik praksis fra region til region, Utfordringen er at ikke er likt for alle. Økt rådgiverressurs Bedre kontakt mellom rådgivere imellom Årshjul og nedfelt slik at ting blir fulgt opp 17

Fortsettelse 1 time per 25 elev til rådgivning. Brukte 4 timer der det bare var en time. Rådgiverrollen bør få økt status både med høyere lønn, mer tidsressurs og for å gjøre det attraktivt å søke jobben og bli i jobben. Hvordan få et internt samarbeid mellom alle i elevtjenesten/rådgivningstjenesten? Lite system for å registrere hva som skjer. Lærere fra VGS kommer inn på u-trinnet og veileder/briefer 18