Åpenhet og relasjonskompetanse Organisasjon: 2015 : AKAN Foredrag ved Jan Spurkeland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene.
Læreren som administrator og leder
Kommunikasjon og relasjonskompetanse
KLASSELEDELSE.
Omstilling uten nedbemanning
LEDELSE.
Ledelse i endring Hanne Kristin Rohde
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
AKB-Pårørende en ressurs
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Å lykkes eller være lykkelig?
Sosiologi i barnehagen
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Rolighetsmoen barnehage
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Skoler og barnehager i Finnmark Alta mars 2013
Lederskap 2012 Utvikling – og relasjonskompetanse
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Mål for ungdomsfeltet av Erasmus+ ►Forbedre ungdommenes nøkkelkompetanser ►Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet ►Aktivt medborgerskap.
"God bagasje på livets reise."
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
RELASJONSPEDAGOGIKK Jan Spurkeland
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Eksamen Hva har jeg lært?.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Lederskap 2016 Utvikling av relasjonsledelse og relasjonskompetanse som grunnlag for rådgiverarbeid Rådgiversamling 22.april 2016 Hvordan mestre Relasjonskompetanse.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Lekens egenverdi.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Utvelgelser og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Relasjonskompetanse DEL 2
hvordan kan det gjennomføres?
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk i skole og arbeidsliv
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Tverrfaglige tema.
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Åpenhet og relasjonskompetanse Organisasjon: 2015 : AKAN Foredrag ved Jan Spurkeland

Alle er autorisert innen relasjonsledelse Vi deler menneskesyn og ledelsesfilosofi Vi er alle sertifisert innen coaching Vi har ulik faglig og praktisk bakgrunn som utfyller hverandre Vi dekker hele Norge og tar oppdrag hver for oss eller sammen Hanne Kristin Rohde partner Elin Gullesen Bratt partner Lise Holsen partner Nina K. Fromreide partner Marit O. Lysebo partner Øyvind Røkenes partner Reinert Kamøy partner Jan Spurkeland leder

Egalitære samfunn best Preges av høy grad av likhet i -økonomi -sosial status -utdanning -muligheter – sosial mobilitet -Konsekvenser for tillit, mentale lidelser, forventet -levealder, fedme, barns skoleprestasjoner, tenårings- -fødsler, drap, fengslingsrater o.s.v. -«Ulikhetens pris» R. Wilkinson og K. Pickett -Konsekvenser for ledelsepraksis !

Norsk lederstil Relasjonsledelse bygger på norsk ledertradisjon Kjennetegn: Mindre statusforskjell mellom leder og medarbeider Likeverdighet, tillit og samarbeid er verdier som preger forholdet De tillitsvalgte har betydningsfull innflytelse i organisasjonen Arbeidsmiljøloven og norsk lovverk sikrer medvirkning og involvering. Verdens ledende demokrati

Det etiske credo Leders credo: Jeg forplikter meg som leder på å ikke skade en medarbeider fysisk eller psykisk, men styrke personen ved hvert møte. Lærers credo: Jeg forplikter meg på å ikke skade de barna og ungdommene jeg som pedagog er satt til å hjelpe, men styrke personen ved hvert møte.

Leder og sjef Sjef er en posisjon Sjefsspråket er kommando/ordre Enveiskommunikasjon Asymmetrisk relasjon Leder er en relasjon Lederspråket er dialog Forholdet er preget av likeverdighet Symmetrisk relasjon Dialoger får fram gode løsninger. Medarbeidere får innflytelse og medvirkning Ledere oppnår innflytelse ved deling av makt Å lede fra tårnet Å lede på golvet Å lede fra broen og på dekket

Dimensjoner i Relasjoner Relasjonskvadranten Kjærlighet FredKonflikt Familie Vennskap Samhandling Slitasje Ubalanse Dilemma Frustrasjon Kamp Uforsonlighet Krig Krise Forsoning Kompromiss Hat Fredsprosess

En kvadrologi om ledelse Jan Spurkeland En trilogi om ledelse som går fra grunnleggende lederteorier i boken Relasjonsledelse, via utdypning av Relasjonsbegrepet i boken Relasjonskompetanse, til boken Prestasjonshjelp som tar begrepet videre og synliggjør verktøy og holdninger som gir deg mulighet til å bli en god prestasjonshjelper! Tilpasset ledelse er individets behov. Relasjonspedagogikk: Oppnå bedre læring ved å høyne kvaliteten på relasjonen lærer–elev, den viktigste enkeltfaktoren for læring. Pedagogisk tilrettelagt for studier og personlig utvikling.

Ulike typer relasjoner Asymmetrisk relasjon - en har makt og rett til å bestemme over den andre Symmetrisk relasjon - partene er likeverdige jevnbyrdige Symbiotisk relasjon – gjensidig avhengighet,sammenknyttet Komplementær relasjon – gjensidig anerkjennende personer, likeverdige og utfyllende.

Relasjonell atferd Alle mennesker har ansvar for sin relasjonelle atferd -det betyr at jeg tar ansvar for min påvirkning på andre -det betyr at jeg ser meg selv i et relasjonelt perspektiv -det betyr at jeg møter medmennesker med vennlighet -det betyr at jeg tar ansvar for stemninger omkring meg -det betyr at jeg regulerer andres atferd i møte med meg

Relasjonell kapital Kjærlighetsrelasjoner Vennskapsrelasjoner Vennlighetsrelasjoner Respektrelasjoner RELASJONELL KAPITAL: Det et menneske omgir seg med av kjærlighet, vennskap,vennlighet og respekt i livet sitt Slitsomme relasjoner Helsefarlige relasjoner

Kunstig og naturlig autoritet Kunstig autoritet: Posisjon og makt Naturlig autoritet: Relasjon og tillit Det oppstår lojalitet i forholdet

Hva er alternativet ? HR-ledelse (fra hard til myk) New Public Management Målstyring MBO Situasjonsbestemt ledelse Selvledelse – Superledelse Relasjonsledelse: Bevegelse fra «mistillit» til tillit - Fra brutalitet til omsorg

Patologisk menneskesyn Menneskets sykelighet Diagnoser Det unormale Det som trenger forbedring Det vi må helbrede

Det salutogene menneskesyn Øke interesse for mestring Positivt ressursfokus Det friske menneske Forsterkning av det gode Helsefremmende faktorer Salutogen pedagogikk Salutogen tilnærming til frafall

Grunnlaget for å lede/samhandle Mor Theresa: Do you know your people? Do you love them? Du kan ikke lede folk du ikke kjenner! Du kan administrere folk du ikke kjenner. En datamaskin vil overta. I mellomtiden kan en sekretær gjøre denne jobben.

Hele mennesket Fag Familie Fritid/interesser Fortid Historie/biografi «Roman» Framtid 24-timers mennesket. Det fargerike fasettmennesket.

Det sympatiske menneske Det sympatiske: Trekk Historie Atferd Det usympatiske: Lett å mislike Irriterende Egoistisk Kunsten å bli glad i folk består i å observere ”det sympatiske menneske ”

Relasjonell atferd Morningatferd/startatferd Avskjedsatferd/avslutningsatferd Spontanatferd/oppmerksomhetsatferd Anerkjennende atferd Markeringsatferd

Relasjonell livsmestring Relasjonskompetanse kan gjelde alle livets relasjonelle områder Jobben Vennskap Familien Fredelig sameksistens

Relasjonskompetanse Ferdigheter, evner og holdninger som etablerer, utvikler, og vedlikeholder relasjoner mellom mennesker. Basis: Relasjonelt initiativ Relasjonelt mot Relasjonell energi

Relasjonskompetanse

Relasjonell likegyldighet En atferd som neglisjerer medmennesker Kommer til uttrykk som: Manglende øyekontakt Likegyldig hilsing (hei, nikk, kontaktløshet) Neglisjering av navn og personlige kjennetegn Dårlig hukommelse på viktige persondata(barn, sykdom, erfaringer o.s.v.) Manglende anerkjennelse og respektløshet Kan kjennetegne enkeltpersoner og et helt arbeidsmiljø