Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Advertisements

GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Ungdomstrinn i utvikling
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
…..…. Youth For Understanding Elevutveksling år ANSAs rådgiverseminar 14 oktober: Nord Trøndelag ved Høgskolen i Levanger 22 oktober:
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Skoleringsopplegg Ny GIV Oslo, 3. – 5. oktober 2011 Jon Walstad Leder av Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Nav veileder i videregående skole
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Strategi for internasjonalisering ved Bjørkelangen videregående skole
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Studieveien.
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Rådgiversamling 2. november 2016
Nettverksledersamling
Regionsamlinger november 2016
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Foreldremøte november 2017.
Tverrfaglig uke for LUT
Ny læreplan… Høst 2017.
Fullføre og bestå alle fag Aktuelt om eksamen
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Utvekslingsår i utlandet
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Fylkestinget 12. desember 2017
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Elever og foresatte 10.trinn
Oppfølgingsprosjektet
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Status lærlingordning
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Geir Løkhaug, seksjonsleiar
KrFs skolepolitikk.
Britannia hotell, Trondheim
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Gjennomføring etter 5 år
NY STRUKTUR.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
En kort innføring til foreldre
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Utskrift av presentasjonen:

Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016

Hva er FYR? FYR startet opp i 2011, kom i gang våren 2012 med kurs i regi av de nasjonale sentrene; Skrivesenteret, Lesesenteret, Matematikksenteret og Fremmedspråksenteret. Kunnskapsdepartementet ansvarlig Knutepunktskoler med FYR koordinatorer ble opprettet i alle fylker En del av NYGIV-paraplyen med vekt på læringsstrategier og grunnleggende ferdigheter; lesing, skriving, regning, digitale ferdigheter og muntlig bruk av språket Våren 2013 ble naturfag også en del av prosjektet med Naturfagsenteret som faglig ansvarlig. Høsten 2014: Utdanningsdirektoratet overtar. Skoleutviklingsprosjekt – programfagslærere og fellesfaglærer fra de fem første FYR-skolene på skolering i Oslo. NDLA – delingsarena Prosjektet skal etter planen avsluttes ved nyttår 2016

MÅL : FYR Øke kvalitet i opplæringen – øke gjennomføring i vgo Ved utgangen av 2016 jobber alle skoler med yrkesfaglige utdanningsprogram aktivt og systemisk med yrkesretting av fellesfagene Dette arbeidet skal prege skolens samarbeidskultur, tilrettelegging og organisering av opplæringen. « Det er lagarbeid å bygge en bedre skole»(T. Isaksen)

Hvorfor FYR? Helhetlig undervisning: –Bedre sammenheng i utdanningen –Øke motivasjon og gjennomføring –Elever skal oppleve relevans i undervisning i fellesfagene

Nøkkelelementer i FYR I FYR er det definert fire sentrale innholdselementer for at økt yrkesretting skal være mulig: 1.Kompetanseutvikling av fellesfaglærere og programfaglærere 2.Innholdsproduksjon(utvikle læringsressurser) 3.Organisasjonsutvikling (kultur for samarbeid og kollektiv læring i hele organisasjonen) 4.Erfarings- og kunnskapsdeling (nettverk lokalt og nasjonalt

Status for FYR Ansett som viktig Omtalt som vellykket Mye aktivitet i fylkene og på skolene Mye energi i arbeidet Skoleutvikling og kollektiv læring inn i videregående skole med FYR FYR er hele tiden i utvikling

Tiltak sentralt for Nordland Skolering av 180 lærere sammen med 48 ledere Skolering av FYR koordinatorene Tiltak lokalt FYR kontakter på alle skoler Fylkessamlinger

Mål for Nordland Den viktigste føringen for vårt arbeid. –Fylkestingets vedtak i juni 2013 « Innen 2018 skal 75 % av elever og lærlinger i Nordland gjennomføre og bestå videregående opplæring på normert tid pluss to år.»

Av elevene som begynte på Vg1 høsten 2009, hadde ca 66 % fullført og bestått 1 okt 2014