Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016
Hva er FYR? FYR startet opp i 2011, kom i gang våren 2012 med kurs i regi av de nasjonale sentrene; Skrivesenteret, Lesesenteret, Matematikksenteret og Fremmedspråksenteret. Kunnskapsdepartementet ansvarlig Knutepunktskoler med FYR koordinatorer ble opprettet i alle fylker En del av NYGIV-paraplyen med vekt på læringsstrategier og grunnleggende ferdigheter; lesing, skriving, regning, digitale ferdigheter og muntlig bruk av språket Våren 2013 ble naturfag også en del av prosjektet med Naturfagsenteret som faglig ansvarlig. Høsten 2014: Utdanningsdirektoratet overtar. Skoleutviklingsprosjekt – programfagslærere og fellesfaglærer fra de fem første FYR-skolene på skolering i Oslo. NDLA – delingsarena Prosjektet skal etter planen avsluttes ved nyttår 2016
MÅL : FYR Øke kvalitet i opplæringen – øke gjennomføring i vgo Ved utgangen av 2016 jobber alle skoler med yrkesfaglige utdanningsprogram aktivt og systemisk med yrkesretting av fellesfagene Dette arbeidet skal prege skolens samarbeidskultur, tilrettelegging og organisering av opplæringen. « Det er lagarbeid å bygge en bedre skole»(T. Isaksen)
Hvorfor FYR? Helhetlig undervisning: –Bedre sammenheng i utdanningen –Øke motivasjon og gjennomføring –Elever skal oppleve relevans i undervisning i fellesfagene
Nøkkelelementer i FYR I FYR er det definert fire sentrale innholdselementer for at økt yrkesretting skal være mulig: 1.Kompetanseutvikling av fellesfaglærere og programfaglærere 2.Innholdsproduksjon(utvikle læringsressurser) 3.Organisasjonsutvikling (kultur for samarbeid og kollektiv læring i hele organisasjonen) 4.Erfarings- og kunnskapsdeling (nettverk lokalt og nasjonalt
Status for FYR Ansett som viktig Omtalt som vellykket Mye aktivitet i fylkene og på skolene Mye energi i arbeidet Skoleutvikling og kollektiv læring inn i videregående skole med FYR FYR er hele tiden i utvikling
Tiltak sentralt for Nordland Skolering av 180 lærere sammen med 48 ledere Skolering av FYR koordinatorene Tiltak lokalt FYR kontakter på alle skoler Fylkessamlinger
Mål for Nordland Den viktigste føringen for vårt arbeid. –Fylkestingets vedtak i juni 2013 « Innen 2018 skal 75 % av elever og lærlinger i Nordland gjennomføre og bestå videregående opplæring på normert tid pluss to år.»
Av elevene som begynte på Vg1 høsten 2009, hadde ca 66 % fullført og bestått 1 okt 2014