TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogen som pedagogisk verktøy
Advertisements

Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Samarbeid. Om samarbeid Hvis du har et eple og jeg har et eple og vi bytter, har vi begge fortsatt ett eple. Men hvis du har en idé og jeg har en idé.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Effektiv undervisning
Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Cafe med elevene.
Vurdering for læring.
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Informasjon om eksamen
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Valgfag innsats for andre
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Samtalens didaktiske muligheter
Oppsummering av spørreundersøkelse:
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Samtaletrekk B – Samarbeid
Karlsrud skole.
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Montessori og teknologi
Modul 4 – Representasjoner
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Utdanning som sprenger grenser
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Critical Literacies and Awareness in Education
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.

PEDAGOGISK VANDRING Instructional Leadership – lederen er sterkt synlig der læring skjer Helhetlig og god praksis For å se sammenhenger mellom klasserommene/læringsarenaene og bygge noe felles for skolen. Planlagte prosesser, målrettede observasjoner Vi går inn i det alle sammen, sammen Praktisk, interaktivt refleksjonsarbeid Observatøren fokuserer på barnas og elevenes læring Hvordan ser læring ut i (klasse)rommene og utemiljøet? Elevene/ barna er delaktige gjennom å bli stilt spørsmål underveis

Viktig! Ikke ment for evaluering (men mer å gjenkjenne ”best practice”) Ikke avgrenset til begrensede kjennetegn Fortrinnsvis bør det etter hvert hos oss bli input på noe vi utarbeider i fellesskap, noe som støtter dette Ment for å oppmuntre til refleksjon rundt egen praksis Basert på å opparbeide felles språk. Basert på å etablere felles forståelse lærere i mellom i forhold til hva som gir god læring for elevene

TIDE-skjemaet Verktøy under observasjon

T-Task - Elevenes Oppgave Hvilken type oppgave det er. Åpen/lukket. “Rike oppgaver” Krever oppgaven at elevene er aktive, eller at de aktiveres? Gir oppgaven elevene valgmuligheter? Er oppgavene realistiske, autentiske? Er oppgaven relevant for elevenes virkelighet? Krever oppgaven at elevene skal gjengi fakta?

I – Instructional strategies – Didaktiske strategier Teachers voice vs students voice Lærerstyrt Spørsmål – svar Rett / galt Bruk av teknologi Høyttenkning Guided practice VFL Presentasjoner Elevene skriver notater til det lærer fremlegger Differensiering / TPO Problembasert og utforskende Praktiske tilnærminger Selvstendig arbeid Samarbeidsformer Korke timen

D- design - Design av klasserommet Visible learning Hint til læring på veggene Plassering av pultene Utforming av læringsmål: ordlyd og synlighet Suksesskriterier er synlige Teknologi Variasjon og rikt utvalg i læringsressurser Modeller og eksempler på elevarbeid lett synlig og tilgjengelig

E – Engasjement Er elevene bare lydige? Er elevene engasjerte? Hvorfor er de engasjerte? Hvorfor ikke? Still spørsmål: elevene kan gi oss gode svar på dette.

Læringsstøtte

Rammer og adferd for observasjon Besøkene varer i 5-10 minutter per klasserom Elektroniske apparater står på lydløs Ankom (uten å banke på) og forlat klasserommet som gruppe. Ha med papir og penn, bruk gjerne skjemaet Skriv notater når du har forlatt klasserommet. Dersom du tar bilder, sikre at du følger skolens regler. Spør om lov fra læreren. Du kan bare fotografere elevers arbeid og elever bakfra, slik at de ikke kan identifiseres. Unngå å anerkjenne lærer eller klassen i det du ankommer eller forlater klasserommet. Beveg deg i rommet, snakk med elever når det er passende. Unngå å snakke høyt med kollegaer i klasserommet eller i gangene.

Spørsmål til dialog med elevene Hva er dine læringsmål? Hvorfor? Hvorfor er det viktig og hvorfor bruker læreren tid på dette? Hvordan hjelper undervisningen deg til å lære det du skal? Er det du lærer lett eller vanskelig? Hva gjør det lett eller vanskelig? Vet du hva du skal gjøre for å forbedre arbeidet ditt? Hva gjør læring interessant? Hvor får hjelp og støtte hvis du er usikker? Gjør du om på arbeid på bakgrunn av framovermeldinger? Kan du gi tilbakemeldinger til medelever? Kan du gi en egenvurdering på bakgrunn av kriterier?