Digitalisering i askerskolen Orientering komite for oppvekst 15.03.2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Presentasjon rådhuset Ragnar Husum IKT sjef Magnus Johansson rådgiver pedagogisk bruk av IKT.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
KK KulturSFO – foreløpig versjon Komité oppvekst 12. januar 2016.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Økonomikonferanse 2017 status og behov
”Grenselaust samarbeid”
Informasjon til FAU
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
9.trinn Velkommen til foreldremøte.
Skolebidragsindikatorene
Arbeidsgiverstrategi
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
Tverrfaglig uke for LUT
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Sandefjord voksenopplæring
Budsjett og handlingsplan
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
SkatteFUNN Eirik Normann,
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
Målbildet Stab/støtte
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Karlsrud skole.
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
PC-ordningen Rådgiversamlingene november 2015 Tore Wersland tore
KrFs skolepolitikk.
Profesjonsfaglig digital kompetanse​ - et kommuneeksempel
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Montessori og teknologi
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Digital utsending av brev Presentasjon for ledelsen
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Utredningsgruppe samferdsel
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status:
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Ny digitaliseringsplan & Fagfornyelsen
Utskrift av presentasjonen:

Digitalisering i askerskolen Orientering komite for oppvekst

Digitalisering Pilotprosjekt Hva vil vi oppnå? Strategi for digitalisering Dagens situasjon Maskinbehov Kompetanseutviklingstiltak Infrastruktur Finansieringsbehov

Pilotprosjekt Få erfaring med 1:1 – teknisk, støtte, pedagogisk, didaktisk – Forberede lærere – Klasseledelse – Elevenes læring - digital dømmekraft Borgen ungdomsskole 1:1 på 8. trinn Nesøya skole 1:1 på tre trinn Hagaløkka skole 1:1 på tre trinn

Film fra Borgen

Overordnede dokumenter Kunnskapsløftet – Digitale ferdigheter en av fem gr.leggende ferdigheter – Digitale kompetansemål i fagene Fremtidens kompetanse (Ludvigsenutvalget) – Fire kompetanser for fremtiden – Alle forutsetter digitale ferdigheter

Hva vil vi oppnå? Digital læring Læring gjennom digitale virkemidler Fremtidens kompetanse Deltakelse i fremtidens samfunn

Strategi Målene skolene skal arbeide mot – Elevenes læring – Lærerrollen – Ledelse Skoleleder Skoleeier – Samhandling Foresatte Næringsliv

Den tradisjonelle læringen Skolene og lærerne bruker IKT når det er hensiktsmessig Læreren leder læringen – Tradisjonelle metoder: lesing, skriving, regning etc – Digital læring for å utvide og variere

PC/maskin-tetthet Politisk vedtak juni 2005 standard for pc-tetthet – 1:2 på u.trinnet – 1:4 på b.trinnet Bærum1:1 på 15 pilotskoler, tidl. 1:5 bsk 1:3 usk DrammenStandard 1:3, men har mer 1:1 (7 år)Plan 1:1 for alle Kongsberg1:21:1 iPad for alle unntatt en usk Asker1:4 1:2Vedtak 2005

Når elever deler pc-er PCer er innmeldt i Active directory – Styrer programmer, tilganger og profiler – Forutsetning for å dele pc-er Høyt krav til yteevene og pris Lang innloggingstid mye vedlikehold Sjelden at alle pc-er i en tralle eller i et klassesett er operative

Elevenes kompetansenivå Digital test 4. trinn - utdanningsdirektoratet – 13 % under kritisk grense – Variasjon mellom skoler – Variasjon fra år til år – For mye avhengig av den enkelte lærer?

Behov for flere digitale enheter Erfaringer viser at 1:1 gir økt læring – Digitale ferdigheter – Motivasjon Mål om 1:1 på 5-10 trinn HP 2016 – 8. trinn – 800 elever pr. trinn, digital enhet – Investeringsbehov 4-8 mill. pr år – Kan vi vente i 6 år?

Investering/leie Leie – Lavere kostnad første år – Kan komme raskere til målet – Kan bruke driftsmidler – Leverandør håndterer enheter etter leietid – Noe dyrere i sum enn innkjøp Investering – Kommunens eiendom – Noe billigere – Restverdi

Læreres kompetansenivå Kartlegging – egenvurdering Forhåndsdefinert kompetanse jf. stilling Gap-analyse Tema i medarbeider- samtalen

Medarbeiderinntastet versus stillingsprofil Positivt kompetansegap (f.eks. 5-4 = 1) Kompetansegap = 0 (f.eks. 4-4 = 0) Kompetansegap = -1 (f.eks. 3-4 = -1) Kompetansegap 2 eller større (f.eks. 2-4 = - 2) I det siste tilfellet har medarbeideren skåret seg selv til nivå 2, mens kravet eller målet i den aktuelle stillingsprofilen er 4

Grunnleggende IKT-kompetanse

Kompetanseutvikling lærere > Erfaring fra andre kommuner og egne pilotskoler –Lærere Kompetansemiljø - igangsetter MOOC Ressurslærere og nettverkslæring –Ledere Nettverk Forventninger og oppfølging > Midler til innkjøp av kompetansemiljø

Infrastruktur Nettilgang – Fiberkabler til alle skoler – Få begrensninger Trådløst nett på skolene – Kartlegging pågår – Oppgraderer hele skoler – Investeringsbehov u. skoler 3,7 mill

Finansieringsbehov Anskaffelse av digitale enheter Investering i infrastruktur Kompetanseutviklingstiltak

Fremdrift i saken Politisk sak i komiteen 19. april Kommunestyrebehandling 26.april Iverksetting av innkjøp/leie/oppgradering av infrastruktur Nye digitale enheter ute på skolene fra jan 2017