Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus 17.09.2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurderingskriterier og oppgaver
Advertisements

Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Deltakende læring.
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon Lenden - ressurssenter En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Elevens arbeidsmiljø.
Lederutvikling ”Det handler om å lede…” Utviklingsprogram for ledere i offentlig sektor.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Nav veileder i videregående skole
Barnesyn og barns medvirkning
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Skolestarter 2017 Foreldremøte Skolestarter 2017 Foreldremøte
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Samarbeid og medbestemmelse
Glede gjennom mestring
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Ny læreplan… Høst 2017.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Valgfag innsats for andre
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Barnehagenorsk – møte for veiledere
Velkommen til oppstartsamling på Barnehagenorsk
Velkommen til faglig seminar om språkveiledning!
Ny studie ved Universitetet i Oslo:
Workshop for sommerskolen 2008 v/ Vibeke Holtskog
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Kommunikasjon.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte i
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Barnehagenorsk Samling 14
Velkommen til foreldremøte
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Lytteforståelse Rammeverket
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til foreldremøte
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Konkrete aktiviteter.
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus

Planen for møtet — Bakgrunnen for kurset «Barnehagenorsk» — Kursets innhold og organisering — Hva lærer man på kurset? — Kursplan — Ønsket forankring på arbeidsplassen — Spørsmål og svar Presentasjonens tittel

Barnehagenorsk - Hvem er dette kurset for? — Barnehageansatte med et annet morsmål enn norsk som har behov for å videreutvikle sine norskspråklige ferdigheter knyttet til arbeidet i barnehagen — Som har jobbet i minst 6 måneder i barnehagen — Språklige forutsetninger: ca. A2 nivå (jf. Europeisk rammeverk for språk) — Kommuniserer relativt bra i dagligdagse situasjoner, men kan ha språklige utfordringer når det gjelder språket i pedagogisk barnehagearbeid og i mer krevende kommunikasjonssituasjoner — Primært for assistenter, men også andre barnehageansatte kan ta kurset ved interesse og behov Presentasjonens tittel

Mål for kurset «Barnehagenorsk» Hovedmål: — Å styrke deltakernes norskkunnskaper og evne til å kommunisere skriftlig og muntlig i arbeid i barnehage — Å inspirere kursdeltakere til videre læring (språklig og faglig) — ta språkprøve 3 — rekruttere til kompetanseheving (f.eks. KOMPASS, ABLU) — Å bidra til gode kommunikasjonsstrategier med minoritetsspråklige ansatte og skape et godt læringsmiljø i barnehagen som arbeidsplass Forventede resultater på andre arenaer: — Å øke deltakernes faglige og digitale kompetanse — Styrke veiledningskompetanse i bydelen Presentasjonens tittel

Organisering — Oppstart og kartlegging av behovene — Samlinger som går over en og en halv dag — Arbeid med språket på sin arbeidsplass mellom samlingene — Veileder har en viktig rolle — Oppgaver mellom samlingene — Digital plattform for kommunikasjon mellom samlingene og dokumentasjon (blogg) — Barnehagesamling med kursdeltakerne og deres veiledere — Samlinger med veiledere (og styrere/fagledere) Presentasjonens tittel

Innhold 5 hovedområder: — Grammatikk og ordforråd: — verbbøyning, substantiv- og adjektivbøyning, ordstilling, uttale — ordforråd relevant for barnehagearbeid — Kommunikative situasjoner — øvelser/oppgaver/rollespill på vanlige kommunikasjonssituasjoner fra arbeidshverdagen — Skriftlige barnehagetekster — f.eks. ukeplan, praksisfortellinger, melding til foreldre, osv. — Faglige temaer — f.eks. Rammeplanen, syn på barn og barns medvirkning, rommet som tredje pedagog, barns lek, voksenrolle, Lesefrøprosjektet, samarbeid med foreldre — Viktige litterære barnetekster /barnekultur — barnelitteratur, eventyr, rim og regler, sanger, osv. Norsk i barnehagerelatert dagligtale

Kursmateriell Norsk i barnehagerelatert dagligtale digitale verktøy og øvelser på nettet

Hva synes kursdeltakerne de har lært på kurset? 5 på topp — Å bruke datamaskin — Å uttale ordene riktig — Å lære nye ord og uttrykk — Å bruke riktig grammatikk — Å skrive korte tekster på norsk om mitt arbeid — Å lese bøker med barn — Å snakke med barn om bøker vi har lest Presentasjonens tittel

Hva synes veiledere kursdeltakerne har lært på dette kurset? Fra veiledernes sluttevaluering (mai)*: — Flere av veilederne kommenterer at kurset har bidratt til nye vaner for språkoppfølging i det daglige arbeidet, «en bedre kultur» for veiledning — Evalueringssvarene for øvrig tyder på at de fleste deltakerne: — har blitt bedre til å kommunisere med kollegaer, foreldre og foresatte — har blitt bedre til å forstå beskjeder — har fått et bedre ordforråd — snakker og skriver riktigere grammatisk og ortografisk — oftere leser bøker for og leder aktiviteter med barn — deltar mer og er mer engasjerte i arbeidet Presentasjonens tittel

Fra én av veiledernes underveisevaluering: «Deltakerne får kunnskaper og opplever læring og mestring. De ser verdien av kurset i hverdagen og er veldig engasjerte og ønsker virkelig å øke kunnskapene sine. De spør mye, og vi ser at dette gir inspirasjon i arbeidet. Vi opplever at de har fått et nytt blikk på jobben og verdien av denne. Økt kunnskap gir åpenbart økt forståelse på en praktisk og nyttig måte. Opplevelse av egen betydning på jobben øker.» Presentasjonens tittel

Etter kurset — sier de fleste (94%) at de har fått motivasjon til å lære mer norsk — 2 av kursdeltakerne har tatt og bestått norskprøve 3 — sier nesten alle at de har fått ideer om hvordan de kan lære mer norsk i tiden fremover, i hverdagen og på jobben — sier alle at de har fått motivasjon til å lære mer om faglig arbeid i barnehagen — Noen ble interessert i å ta utdanning Presentasjonens tittel

Kursplanen Presentasjonens tittel

Pedagogisk fundament: Språklæring i handling — «Learning-in-action» (Firth & Wagner, 2007) — «Competence-in-action» (Pekarek Doehler, 2006, 2010) — Språket læres og brukes alltid i en sammenheng — «Agency»: å bli del av et praksisfellesskap — Ta ansvar for egen læring, se på seg selv som lærende individ — Språk i praksis – nødvendig perspektiv for læring av norsk som andrespråk

Forankring på arbeidsplassen — Erfaringer fra tidligere: Forankring og oppfølging på arbeidsplassen var en viktig faktor som påvirket kursdeltakernes læringsutbytte av kurset — Kursdeltakelsen skal avklares med barnehagens og avdelingens leder — Barnehagen forplikter seg til å følge opp kursdeltakeren på arbeidsplassen — Hver kursdeltaker får en veileder (gjerne en som har daglig kontakt med kursdeltakeren) i barnehagen — Vi inviterer veilederne til egne samlinger Presentasjonens tittel

Spørsmål og svar Presentasjonens tittel