Gjøvikregionen helse- og miljøtilsyn IKS Presentasjon av miljørettet helsevern på UDIs mottaksledermøte i Region Indre Østland Gjøvik, 15.06.16.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Advertisements

HMTS`s utfordringer i forhold til sine eiere. Vår utfordring i forhold til eierne (1) Historie:  Viktige føringer som ble lagt ved etablering i 2004:
Tema - Kort historikk (hovedpunkter) - Roller og ansvar - Ny rammetillatelse - Brannvern.
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Kommunens tilsyn med skadedyrbekjempere
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Tromsø kommunes hemmelige tjenester….
Forskrift om skadedyrbekjempelse
Gjennomgang av miljørettet helsevern
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Arbeidsmiljøet for ansatte
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Interkommunalt selskap 4 ansatte Kontor i Notveien 17, Alsgård, Bodø Innlegg vann- og avløpskonferanse oktober 2006 Daglig leder Katalin.
Gjøvikregionen helse- og miljøtilsyn IKS Presentasjon av miljørettet helsevern på mottaksledermøte i Region Indre Østland Gjøvik,
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Samfunnsmedisin – arbeidsfelt og oppgaver Befolkningsrettet virksomhet Sikring av miljøet Politisk administrativt arbeid Samfunnsmedisin er en del av helsetjenesten.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
FDV - Hva er det? En del av slutt-dokumentasjonen I byggesaker Hva trenger bedriftene fra produsent / leverandør? BKF Son
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Innsyn og adgangsbegresning
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Erfaringer med forurensningsforskriften kapittel 30
Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Helse- og omsorgstjenester
Lokal organisering og oppfølging av fagfeltet miljørettet helsevern i Midtre Namdal Per Erik Arnø spesialkonsulent Kommuneoverlegen i Midtre Namdal.
Kurs for verger 9. november 2016, Hamar
Else Marie Djupevåg, Tilsynsseksjonen Aqua Nor 2017
Miljørettet helsevern
Varslere – helter eller bråkmakere ?
Hvorfor en tilsynsdugnad for barns skolemiljø
Presentasjon for KRFF Linda Vindenes
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dette er en presentasjon av skolen Cristiania i Lima, Peru.
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
HMS © Caritas Norge..
Utlendingsdirektoratet, forskning og etikk
Ved fylkeslege Petter Schou
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Nytt investeringstilskudd til omsorgsboliger og sykehjem
Presentasjon på KS-nettverk
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Sentrale lover og regler
Asylprosessen
UU og Fylkesmannens rolle
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Gjøvikregionen helse- og miljøtilsyn IKS Presentasjon av miljørettet helsevern på UDIs mottaksledermøte i Region Indre Østland Gjøvik,

Gjøvikregionen helse- og miljøtilsyn IKS (GHMT) Interkommunalt selskap Medlemskommuner: Gjøvik, N. Land, S. Land, V. Toten, Ø. Toten og Gran Miljørettet helsevern - en lovpålagt tjeneste Delegert myndighet fra kommunestyret i den respektive kommune, til kommuneoverlegen GHMT utfører tilsyn på vegne av og i samarbeid med kommuneoverlegen, samt saksbehandling, prøveuttak/målinger, uttalelser til plansaker, rådgivning, folkehelsearbeid m.m. Fra nov. 2015: prosjekt med tilsyn av asylmottak og omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere

Hjemmelsgrunnlag og dokumentgrunnlag Forvaltningsloven Smittevernloven Tobakkskadeloven Strålevernloven/strålevernforskriften Strålevernlovenstrålevernforskriften Folkehelseloven Forskrift om miljørettet helsevern Forskrift om skadedyrbekjempelse Drikkevannsforskriften Veileder i miljørettet helsevern (Helsedirektoratet 2004 og 2016) Veileder i miljørettet helsevern Anbefalte faglige normer for inneklima (Folkehelseinstituttet 2015) Anbefalte faglige normer for inneklima Rundskriv H-4/15 Kommuners saksbehandling av asylmottak etter plan- og bygningsloven (Kommunal- og moderniseringsdepartementet 2015) Rundskriv H-4/15 Kommuners saksbehandling av asylmottak etter plan- og bygningsloven Grunnleggende krav til asylmottak, mv. i forskrift om miljørettet helsevern (Helsedirektoratet 2015)

Godkjenningspliktige og meldepliktige virksomheter Godkjenningspliktige Skoler, barnehager, dagmamma Lokaler til tatoverings- og hulltakingsvirksomhet Meldepliktige Campingplasser, asylmottak og hospits Lokaler for undervisning og andre forsamlingslokaler Virksomheter med kjøletårn eller utslipp av avløpsvann Badeanlegg, bassengbad Lokaler til frisør-/hudpleie-virksomheter

Prosjekt tilsyn med asylmottak GHMT har ført tilsyn med asylmottak i regionen siden 2002 Siden 2002 har flere nye asylmottak startet opp i regionen Til sammen skal GHMT føre tilsyn med: 2 sentraliserte asylmottak 2 EMA-mottak 3 desentraliserte asylmottak (med ca. 72 asylboliger) 7 omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere Behov for et tilsynsprosjekt

Hvorfor tilsyn? Lovpålagt og en risikovurdering Asylmottak anses som «virksomhet som det er særlig viktig at helsemyndighetene har oppsyn med» jf. forskrift om miljørettet helsevern Forskning viser at bl.a. fuktproblemer, dårlig inneklima, trekk og trangboddhet er utfordringer (Denizou, Hauge & Støa (2015). Bokvalitet på norske asylmottak. Oslo: SINTEF og NTNU).Bokvalitet på norske asylmottak Bolig og sanitærforhold har stor betydning for folkehelsen

Hva vi ser etter på tilsyn (jf. forskrift om miljørettet helsevern) § 12 Ansvar og internkontroll Det er den ansvarlige for virksomheten som skal sørge for at det er utarbeidet en internkontroll og at denne følges Internkontrollen skal tilpasses virksomhetens art, aktiviteter og risikoforhold

Hva vi ser etter på tilsyn (jf. forskrift om miljørettet helsevern) § 10 a) Inneklima (varme, støy, luft, lys, stråling, mekanisk/ergonomisk) § 10 b) Renhold, avfallsrutiner § 10 c) Sanitæranlegg (utforming, kapasitet og standard) § 10 d) Godt sosialt miljø § 10 e) Forebygge ulykker/skader § 10 f) Forebygge smittsomme sykdommer

Erfaringer fra tilsyn (inneklima) Inneklima (varme, støy, luft, lys, stråling) Tilfredsstillende antall varmekilder Manglende ventilasjon (ikke lufteluker og avtrekksvifter, noe som skaper ytterligere utfordringer ved trangboddhet), tetting av lufteventiler Beboerrom og oppholdsrom uten tilfredsstillende belysning Manglende radonmålinger (asylmottak som leier boliger har rett på å få lagt frem målinger av utleier jf. strålevernforskriften) Uteplass ved sterkt trafikkert vei uten skjerming Gulvtepper (vegg-til-vegg) Innemiljø (mekanisk/ergonomisk)

Erfaringer fra tilsyn (inneklima)

Erfaringer fra tilsyn (renhold) Renhold, avfallsrutiner Manglende rutiner for renhold Kjøkkenvifter med mye fett Små avfallsdunker – ikke tilpasset antall beboere i boligen Oppbevaring av kluter, mopper m.m. i åpne hyller/vinduskarmer

Erfaringer fra tilsyn (sanitær) Sanitæranlegg (utforming, kapasitet og standard) Beboere må gå gjennom soverom for å komme til wc/bad For mange beboere per wc/bad Manglende ventilasjon som fører til fuktskader på grunn av hyppig bruk av mange beboere Overflater som er vanskelige å rengjøre (ubehandlet panel, tepper)

Erfaringer fra tilsyn (sosialt) Godt sosialt miljø Beboerne må ha tilgang til skjermede uteoppholdsområder og oppholdsrom, eventuelt lekeplass Manglende transport-/kollektivtilbud, avstand til nødvendige tjenester og aktivitetstilbud Manglende aktivitetstilbud på mottaket

Erfaringer fra tilsyn (risiko) Forebygge ulykker/skader Risikovurderinger og rutiner ved fare for ulykke/skade Usikret planovergang for tog på eiendommen Familiebolig ved innsjø (ikke inngjerdet) Familiebolig uten barnesikring av vinduer eller trapper Avvik kan føre til risiko for brann m.m.

Erfaringer fra tilsyn (smitte) Forebygge smittsomme sykdommer Overflater som er vanskelige å rengjøre (eks. ubehandlet panel i sanitærrom, teppegulv) Ikke tilrettelagt for å utføre håndhygiene på kjøkken Skadedyr (mus, kakerlakker) Rutiner for forebygging av legionella (temperatur på varmtvannsbereder, blindrør) Offentlig eller privat avløp/drikkevann (brønn)

Vanlig saksgang (etter folkehelseloven) Henstilling om utbedringer eller varsel om vedtak – avhenger av alvorlighetsgrad Ved varsel om vedtak – 2 ukers uttalelsesfrist Vedtak om retting – 3 ukers klagefrist Ved overhengende helsefare, kan tilsynsmyndigheten stanse virksomheten Mottakene er stort sett flinke til å lukke avvik innen fristen! Ved oversittelse av fristen kan det gis tvangsmulkt

Klageadgang Kommunal saksbehandling etter forvaltningsloven 3 ukers klagefrist Klagen sendes til kommuneoverlegen Hvis vedtaket opprettholdes, oversendes klagen til Fylkesmannen

Vår internettside: Ta kontakt på for å få tilsendt meldeskjema eller