Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Planprosess - litt om roller og oppgaver

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Planprosess - litt om roller og oppgaver"— Utskrift av presentasjonen:

1 Planprosess - litt om roller og oppgaver
Fylkesmannen i Buskerud Bakgrunnen for at vi tar opp dette temaet er at vi har erfart at enkelte kommuner ikke behandler innsigelser på en fult ut tilfredstillende måte - dvs. i samsvar med de retningslinjer som Miljøverndepartementet har trukket opp. Dersom en innsigelse ikke tas til følge eller blir tilstrekkelig avklart med det innsigende organ og kommunestyret likevel vedtar planen, vil dette kunne få betyding for planens gyldighet. Dette kommer jeg tilbake til litt senere. Utgangspunktet er at kommunen har myndighet til å gjøre endelig planvedtak så lenge det skjer innenfor de rammer og retningslinjer som er gitt fra nasjonalt og regionalt nivå. Eli Kristin Nordsiden

2 Fylkesmannens oppgaver
Sektormyndighet - påse at nasjonal politikk blir etterlevd i kommunene - føre tilsyn med kommunene - være klageinstans og innsigelsesmyndighet Samordningsmyndighet - faglig samordning - plansaker - beredskapsmessig samordning Rettssikkerhetsinstans - klagebehandling - tilsyn Informasjonsknutepunkt

3 Fylkesmannens rolle i kommuneplanprosessen
Klargjøre og formidle nasjonale mål og interesser Foreta en lokal tilpasning av statens mål og interesser Bidra til sterkere samordnet kontakt mellom kommunale, statlige og fylkeskommunale etater

4 Kommuneplanlegging – pbl. § 20-1
Kommunene skal utføre en løpende kommuneplanlegging med sikte på å samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske og kulturelle utvikling innenfor sine områder Minst en gang i løpet av hver valgperiode skal kommunestyret vurdere kommuneplanen samlet, herunder om det et er nødvendig å foreta endring

5 Organisering av kommuneplanarbeidet
Flere best. i pbl. som legger føringer for planprosessen Samarbeid med berørte organer og andre som har int. i planarbeidet, slik at int. til enkeltpersoner og org, kommunale organer og statlige fagmyndigheter blir ivaretatt - medvirkning Organiseringen tilpasses forholdene i den enkelte kommune

6 Planprogram Beskrive opplegg for informasjon og medvirkning, spesielt i forhold til grupper som antas å bli særlig berørt Avklare rammer og premisser og klargjøre formålet med planarbeidet Beskrive utbyggingsstrategier og alternativer som vil bli vurdert, og antatte problemstillinger som vil bli belyst, utredninger som anses nødvendige for å gi et godt beslutningsgrunnlag

7 Planprosess - kommuneplan
Varsel om oppstart, planprogram, oppstartsmøter Planprogram på høring, vedtas Kommunen får innspill og utarbeider planforslag med de nødvendige konsekvensvurderinger Kommuneplan på høring Kommuneplan vedtas av kommunestyret – unntak ved innsigelser

8 Om innsigelser Kan fremmes av myndigheter som har innvendinger mot planforslaget ut fra nasjonale, viktige regionale interesser eller forhold i nabokommuner Eks. fylkeskommunen, Statens vegvesen, Fylkesmannen, Fylkeslandbruksstyret, NVE Hvis det fremmes innsigelse, kan ikke kommunen egengodkjenne planen

9 Om innsigelser Fylkesmannens rolle
- sektormyndighet og samordningsmyndighet Fylkesmannen er meklingsmann, men har ingen avgjørelsesmyndighet Hvis partene ikke blir enige, oversendes saken til Miljøverndepartementet for endelig avgjørelse For det andre: Kommunen og vedkommende organ kan forhandle og komme fram til en enighet om et noe endret planforslag. Kommunestyret kan da treffe vedtak om endelig planvedtak ( såkalt egengodkjenne planen) Viktig å huske: Dersom det foretas endringer i planen av noen betydning i forhold til planforslaget som tidligere har vært ute til offentlig høring, må planen legges ut på nytt før planforslaget kan vedtas av kommunestyret. Dersom det er tale om mindre justeringer av tomter m.v. kan det være tilrekkelig med en begrenset høring til grunneiere, festere og andre rettighetshavere.

10 Mekling i innsigelsessaker
Mekling bør skje tidlig i planprosessen Ideelt sett etter at planen er politisk behandlet en gang Mekling bør bare unntaksvis skje etter at kommunestyret har truffet vedtak Ikke lovpålagt i dag, men det endres med ny pbl. Mekling bør skje så tidlig i planprosessen at det er mulig å finne fram til løsning før kommunestyret behandler og treffer vedtak i saken. Men mekling bør ideelt sett først foretas etter at det foreligger et politisk behandlet planforslag av det faste utvalg for plansaker. Mekling bør således bare unntaksvis skje etter at kommunestyret har truffet vedtak For at det skal være noen mening i å foreta mekling i en planssak må det være på det rene at partene har noe å gi/ noe å mekle om. Det har vært reist spørsmål om Fylkesmannen kan mekle der han selv/eller en av hans avdelinger har fremmet innsigelse. Det er klart at Fylkesmannen har slik kompetanse til å mekle også der hans egne fagavdelinger har reist innsigelse. Miljøverndepartementet har uttalt at det ikke oppstår noe inhabilitetsspørsmål i forvaltningslovens forstand i denne situasjonen. (jf MD’s brev av til FM). Det er ikke lovpålagt å mekle i plansaker hvor det foreligger innsigelse. Det vil derfor ikke være en saksbehandlingsfeil dersom det ikke er foretatt mekling.

11 Begrensninger i adgang til å fremme innsigelse
Lovendring for å hindre ”omkamp” i spørsmål som er avklart gjennom forutgående plan Det kan ikke fremmes innsigelse når samme forhold inngår i plan som tidligere er avgjort ved innsigelse i løpet av de siste 10 årene Planen er i samsvar med egengodkjent plan i løpet av de siste 10 årene og det kunne vært fremmet innsigelse til planen

12 Det kan likevel fremmes innsigelse
Når formål og bestemmelser i en ny plan er endret eller er mer detaljert enn i tidligere plan Det er gitt begrunnet varsel om at innsigelse først kan vurderes ved en mer detaljert plan Det er vesentlige mangler ved saksbehandlingen Planen som ny plan bygger på er eldre enn 10 år

13 Antall meklingssaker I 2007 mottok Fylkesmannen 11 plansaker til mekling 3 saker ble oversendt MD for avgjørelse

14 BuskerudPlan Prosjekt i regi av KS Målsetting:
Oppnå mer helhetlig forvaltning av nasjonale, regionale og lokale premisser for plan- og byggesaker gjennom styrking av kommuneplan og kommunedelplan som styringsinstrument

15 BuskerudPlan Forslag til kjøreregler for samarbeid og forenkling i arealforvaltningen – høringsrunde gjennomført Forutsetter samarbeidsavtaler mellom den enkelte kommune og regionale etater Detaljplaner som er i tråd med overordet plan, trenger ikke forelegges regionale etater


Laste ned ppt "Planprosess - litt om roller og oppgaver"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google