Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager Status av ledernes egenrapportering – høsten 2017 Klaus Melf, kommuneoverlege
2
ULIKT SKOLEMILJØ – GIR ULIK HELSE OG LÆRING
3
3
GODT INNEKLIMA BETYR God luftkvalitet Lavt radonnivå Riktig temperatur
God belysning Gode lydforhold God sanitærhygiene Godt renhold Dette er jo enkle og selvfølgelige miljøkrav!
4
Innemiljø - aktuelt samarbeidstema
Kommunen Folkehelse-loven Fylkesmannen Arbeidstilsynet Opplærings-loven Arbeidsmiljø-loven Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler Kap 9A Arbeidsplassforskriften Innemiljø i skolen/barnehagen
5
Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler
• Formålet er å bidra til at miljøet i barnehager og skoler fremmer helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold samt forebygger sykdom og skade. • Generelt krav – Virksomheter som omfattes av forskriften skal være helsemessig tilfredsstillende. – Virksomhetene skal planlegges, bygges, tilrettelegges og drives slik at forskriftens bestemmelser om trivsels-, helse-, hygiene- og sikkerhetsmessige forhold oppfylles på en allment akseptert måte.
6
Veileder for konkretisering og utdyping av krav i forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler IS-2072 IS-2073 Primær målgruppe: Barnehage-/skoleeiere, -ledere, ansatte, elever, foresatte, … og andre med ansvar for forvaltning, drift og vedlikehold. Økt kunnskap hos virksomhetene Mer enhetlig etterlevelse av regelverkets krav «God praksis forutsetter….»
7
Plikt til internkontroll § 4
Virksomhetens plikt til egenkontroll og dokumentasjon på hvordan regelverket etterleves på en systematisk måte. Eier har plikt til å etablere et internkontrollsystem Leder skal påse at IK-systemet følges opp, og gi relevant informasjon til elever og foresatte
8
Inneklima - luft, lys, lyd §§ 19-21
9
Ventilasjonssystem §§ 13 og 19
10
Radon § 19
11
Mangler: Radonmåling trinn 2
Beregnet gjennomsnittlig radonnivå i rommets brukstid: < 200 Bq/m3
12
Informasjons- og opplysningsplikt § 5
Leders plikt til å fremlegge nødvendige opplysninger Leder skal uoppfordret gi relevant informasjon til elever/foresatte om forhold som kan ha negativ innvirkning på elevenes helse. Rutiner som sikrer og viser hvordan bestemmelsen etterleves. Sammenfallende bestemmelser i mhv-forskriften § 5, folkehelseloven § 12 og opplæringsloven §§ 9a-2 og 9a-3.
13
Rengjøring og vedlikehold § 13
14
Hvem har ansvar for områder der renholderen ikke kommer til?
15
NOEN PARADOKSER Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å utbedre barns miljø (jfr. GIN/ECON (Knut Kjær) Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å vedlikeholde, drifte og rehabilitere våre bygg Det er enkle og greie krav til elevenes arbeidsmiljø- som ellers løses greit for voksne kontorplasser Det fysiske skolemiljøet må nå bli tatt seriøst i kommunene!
16
Spørsmål for gruppedrøfting
Inneklima er lite integrert i barnehagens/skolens internkontrollsystem. Stemmer dette bilde? Hva er årsak til det? Inneklimautfordringer og vedlikeholdsbehov blir ikkje tilstrekkelig fulgt opp. Samhandling mellom styrer/rektor og teknisk drift om barnas fysiske innemiljø er mangelfull. Folkehelseseminar – Fusa kommune
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.