Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Varslere – helter eller bråkmakere ?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Varslere – helter eller bråkmakere ?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Varslere – helter eller bråkmakere ?

2 Arbeidsmiløloven om varsling I kraft fra 1 januar 2007
§ 2-4. Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten : 1. Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. 2.Arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig.Arbeidstaker har uansett rett til å varsle i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens rutiner for varsling. Det samme gjelder varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter. 3.Arbeidsgiver har bevisbyrden for at varsling har skjedd i strid med denne bestemmelsen.

3 Hovedregel Hovedregelen er at den ansatte skal ha adgang til å si fra om kritikkverdige forhold i virksomheten, og det gjelder uansett kategori, enten man er ansatt i offentlig eller privat virksomhet

4 Siktemål med de nye reglene :
Å styrke de ansattes ytringsfrihet Tilrettelegge for varsling Være et virkemiddel for å avdekke korrupsjon og annen økonomisk kriminalitet

5 Plikt til å legge til rette for varsling
Arbeidsgiver skal, i tilknytning til det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, utarbeide rutiner for intern varsling eller sette i verk andre tiltak som legger forholdene til rette for for intern varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten, i samsvar med §2-4, dersom forholdene i virksomheten tilsier dette.

6 Rutiner Rutinene skal legge til rette for intern varsling
Det er ingen plikt å tilrettelegge for ekstern varsling Der det er laget rutiner, skal rutinene følges Varsling i tråd med interne rutiner er som utgangspunkt forsvarlig Anonym varsling annerkjennes også som metode

7 Generelt om virksomhetens rutiner
Lovteksten sier ikke noe om hvordan slike rutiner skal se ut, men forutsetter at rutinene må speile behovet i virksomheten, virksomhetens størrelse og situasjonen i bransjen.

8 Oppbyggingen av virksomhetens rutiner
Arbeidsgiver plikter å vurdere om det er behov for rutiner ved varsling. Vurderingen skal skje etter mønster av risikovurdering etter aml § 3-1. Det er forutsatt at de ansattes tillitsvalgte skal trekkes inn i vurderingen av virksomhetens behov og utfordringer

9 Hvordan skal rutinene hjemles ?
Rutinene kan nedfelles i instruks eller personalhandbok Det viktigste er at rutinene gjøres lett tilgjengelig og kommuniseres på en måte som sikrer klarhet og tillit til at varsling kan skje, og som viser at det er ønskelig Rutinen og eventuelt senere endringer gjøres kjent for alle ansatte og nyansatte i virksomheten

10 Hva skal hjemles i rutinene ?
Forholdene til reglene i § 2-4 Når skal det varsles ? Hvem skal det varsles til ? Hvordan skal varsling håndteres ? Anonym varsling Forholdene til personopplysningsloven Informasjonsstrategi

11 Råd for bedre ytringsklima og åpenhet
Oppfølging Mangfold Integritet Diskuter virksomhetens mål, veivalg og verdier med de ansatte Seriøs behandling av avvik og kritisk tilnærming må prege alle deler av virksomheten og prosessene Positive og åpne kulturer bygges ikke av kjappe slagord, men av den dagligdagse praksisen Belønn og framhev faglig stolthet, integritet og ansvarlighet

12 Varslere...de er dine gode medarbeidere !
Du har ansatt dine medarbeidere for sin kompetanses skyld Det er tegn på integritet og lojalitet til virksomheten når det varsles om kritikkverdige forhold Det er profesjonelt å si sin mening

13 Retten til å varsle ”Retten til å varsle om at noe er galt, går foran lojaliteten til arbeidsgiveren” Dette hevder professor Henning Jakhelln ved Institutt for offentlig rett ved Universitetet i Oslo

14 http://no.wikipedia.org/wiki/Varslere :
Varslere (Laniidae) er en gruppe spurvefugler. De fleste artene kommer Afrika og Asia, men to hekker også i Nord-Amerika Varslere er middels store spurvefugler med et sterkt nebb med nedoverbøyd og kroket overdel De lever av insekter, mus og andre mindre dyr som de dreper ved å spidde dem på torner I Norge hekker varsler og tornskate

15 Varslere – helter eller bråkmakere ?
Varsling er lovlig og ønskelig Tilrettelegging for varsling er både et organisasjons- og lederansvar ” One voice can make a song. One life can change the world”

16 Varslingsplakaten www.nho.no/varsling

17 ”Livet ditt består 10 % av det som skjer, og 90 % av hvordan du reagerer på det som skjer” Charles Swindol


Laste ned ppt "Varslere – helter eller bråkmakere ?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google