VISJON Hver dag en fest! VERIDENE Ansvarliggjørende Ivaretagende Glede.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Rolighetsmoen barnehage
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Sosial kompetanse Barn som fungerer i lek og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi snakker.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Hovedfokus på Fiskedammen Trygge barn - voksnes ansvar (fokus på mobbing/utestengelse) Selvstendighet Medvirkning Språk Realfag Friluftsliv Kunst, kultur.
Hovedfokus på Fiskedammen Det psykososiale miljøet -Trygge barn - voksnes ansvar (fokus på inkluderende miljø) Selvstendighet Omsorg Medvirkning Språk.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Velkommen til nytt barnehageår på Pytten og Dinglebein! I år har vi hilst velkommen til hele 12 nye barn og 2 nye voksne. Det har vært en del tårer, men.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BOGAFJELL SFO.
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Septembernytt 2017 Velkommen til nytt barnehageår!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Psykologisk førstehjelp
Velkommen til foreldremøte
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Referat foreldremøte 11. september 2018
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

VISJON Hver dag en fest! VERIDENE Ansvarliggjørende Ivaretagende Glede

Hva har styrt og styrer oss utenifra? Styringsdokumenter Styringsorgan Føringer fra stat og kommune Utviklingen i Grindaberget barnehage - Organisatorisk - Prosjekter – ”den røde tråden” - Publikasjoner og foredrag - «Kvalitet og etikk i Grindaberget barnehage» (se egen info power-point )

Hva styrer oss innenfra? Visjon og verdier Menneskesyn: ” Vi gjør så godt vi kan. Vi ønsker alle å ha et godt og meningsfullt liv.” Barnesyn: ” Vi er alle fullverdige, unike og likeverdige på et hvert utviklingstrinn” Læringssyn: All lek er læring. All læring er ikke lek. Pedagogisk grunnsyn: Vårt personlige nærvær og engasjement, er grunnlaget for vårt ped.arbeid. Vilje og evne til selvinnsikt på væremåte og utvikling Respekt: vilje og evne til å se om igjen i møte med små og store Vilje og evne til å øve på relasjonsarbeid Tid og rom for refleksjon: veiledning, refleksjonspartner Mangfold: ”Vi møtes i det menneskelige og ikke i det perfekte”. Fastholdelse av det gode

Hva bestemmer dagene? Det som styrer oss utenfra og innenfra Her og nå! ”Vi har hele dagen”! Tilgjengelige ressurser: barn, foreldre, personalgruppen, økonomi, beliggenhet/muligheter Medvirkning: barna, foreldrene, personalgruppen Prosjekt/fokus – ”den røde tråden” – mening Progresjon

BARNEHAGEMEDLINGEN KVALITETSPLAN (kommunen) * LEK - Tiltak for at alle barn skal oppleve god lek og ha venner * Mobbing - Tiltak for å forebygge og ta tak i mobbing * Realfag - Tiltak for at alle barn skal oppleve matematikk og naturfag * Språk - Tiltak særlig mot minioriteter * Kompetanseutvikling/utviklingsarbeid - Årsplan som styringsverktøy for kvalitet - ICDP, Trygghetssirkelen og andre verktøy, prosjekter - Oppfølging, veiledning, refleksjon

GRINDABERGET B.H Mobbing/utestengelse * ”Trygge barn – voksnes ansvar”: tilknytning, fokusbarn, ICDP, Handlingsplan mot mobbing, * ”Trygghetssirkelen” * Årshjul for fokus/observasjon. Fastholde gode verktøy * Følelser: ”Steg for steg”, ”grønne og røde tanker”, samspillskort * Omsorg – Oppdragelse – Dannelse Dannelse er mer enn oppdragelse: ”Den viktigste ingrediens i en suksessformel, er å vite hvordan man skal omgås andre mennesker” Rooswelt * ”Relasjoner” av Herdis Poulsdottir, refleksjon Der relasjonene fungerer, fungerer alt!

Tilvenningen for de yngste barna De første dagene: 1.dag: Fra kl.9 til soving 2.dag: Fra kl.9-14/15 3.dag: Fra kl.9-14/15 4.dag: Kom til vanlig tid, 7.30, 8? Vi anbefaler sterkt å sette av minst 4 dager til tilvenningen. 2. uke anbefales kortere dager, eks.kl Foreldrenes rolle og oppgaver ved tilvenningen: * Være nær barnet sitt, leke med det * Ta kontakt med personalet og andre foreldre og barn * Sitte ved barnet når det spiser * Skifte bleie på barnet sammen med kontaktpersonen * Legge barnet i vogn sammen med kontaktpersonen * Når barnet sover: lime 4-5 bilder (tatt med hjemmefra) av nære pers/dyr i familien og skrive tekst på bilde av et «hus» som vi henger på veggen. Evt. samtale med kontaktpersonen(evt. aug/sept), gjøre «sine ting» * Være der når barnet våkner * P.s Vi oppfordrer alle til å legge bort mobilen når dere er på avdelingen.

ICDP- 8 temaer for godt samspill: («Fokusbarn» august, september, oktober) Vis positive følelser – vis at du er glad i barnet Juster deg til barnet og følg dets initiativ Snakk med barnet om ting det er opptatt av og prøv å få i gang en ”følelsesmessig samtale” Gi ros for det barnet klarer å gjøre, og vis anerkjennelse Hjelp barnet til å samle oppmerksomheten sin, slik at dere har felles opplevelse av det som er rundt dere Gi mening til det barnet opplever av omverdenen ved å beskrive det dere opplever sammen og ved å vise følelser og entusiasme Utdyp og gi forklaringer når du opplever noe sammen med barnet Hjelp barnet til å kontrollere seg selv ved å sette grenser for det på en positiv måte: ved å lede det, vise positive alternativer og ved å planlegge sammen

De 4 r’er RELASJON Bygge en god relasjon i ”fredstid”, barnet vil være ”på mitt lag”. Jmf.8 punkter ICDP. Barnet lærer bedre og raskere i en god relasjon. RO Mantra: Jeg er større, sterkere, klokere – og GOD Mantraet forutsetter en reflektert voksne med god selvinnsikt. Større: Tar ansvar, planlegger, forbereder….. Sterkere: En følelsesmessig styrke, jeg skal forstå barnet/se bakenfor, evnen til å regulere egne følelser, selv om barnet er ”ute av seg”, tåle det som blir sagt og gjort uten selv å bli et lite barn Klokere: Balanse i omsorgen. Være fast og samtidig god. Autorativ voksen. Se bakenfor/fremover, lenger enn barnet. God: Være vennlig, også i kroppsspråket (f. eks en vennlig hånd på skulderen). Barnet opplever det trygt å være sammen med meg, også i vanskelige situasjoner. Det går an å komme ut av det vanskelige på en ok måte. RESPEKT Evne og vilje til ”å se om igjen” i møte med barnet. Barnet og jeg er likeverdige – ikke likestilte. Hva utsetter jeg barnet for i møte med meg? Be om unnskyldning/reparere når jeg ha trådt over det som er ok. REAKSJON Være tilstede med hele meg(legge bort Iphone/PC), være interessert. Se, lytte, handle. Tenke BEHOV/følelser før eller i stedet for LØSNING. Se barnet innefra og meg selv utenfra. Barnet er ikke vanskelig, det har det vanskelig.

Lek Barnets hovedaktivitet Egenledelse i lek Voksenrollen Samspill, gruppedynamikk ”Jeg har bare lekt i dag ”

Egenledelse i lek Hvordan vi utnytter vår mentale kapasitet Planlegging Organisering Arbeidshukommelse Hvordan vi er sammen med andre Igangsetting Fleksibilitet Selvregulering Selv-monitorering

Språk Ordsetting, begrepsutvidelse Bøker – tilgjengelighet, bevissthet ”Bravo – leken” ”Grep om begreper” Språkgrupper (veiledning fra språksenteret) Barnesamtaler

Realfag Matematikk og naturfag Før-matematisk opplæring: - Begreper - Sortering - Telling, mengder Verktøy - Bravo-leken - ”Grep om begreper” - Turdager - Friluftsgruppen, uteliv - Fragleklubben

Medvirkning og likeverd barn, foreldre, kolleger Barnekonvensjonen: Innflytelse på eget liv. Gi tid, rom og mulighet på tvers av kjønn, alder, kultur Ulik måte på ulike utviklingstrinn. Progresjon Å trygge barn og voksne: forberede, informere, referere, tilbakemelde Bevissthet om egne verdier/holdninger Bevissthet og refleksjon rundt normalitetsbegrepet Min væremåte: Nærværende – vennlig – reflekterende «Nærvær er kjærlighetens kjerne»

Fagområdene Lotusskjema på alle 7 fagområdene Årets fagområde: ”Kunst, kultur og kreativitet” Trollstua: Farger i årstidene Tyttebærtua: Hakkebakkeskogen Fiskedammen:Skogen

Progresjon Vi øver på å ha «et forskende øye» sammen med barnet slik at vi kan møte det med refleksjon og kunnskap ut i fra barnets utvikling og behov. I avdelingenes årsplandeler kommer progresjonen i vårt arbeid frem. Hva er viktig å ha fokus på, på vår avdeling, med vår aldersgruppe og våre barns behov?

Kompetanseutvikling 6/7 pedagoger (to ped.l på hver avdeling) Sterkt lederteam, faglig og medmenneskelig Veiledning av nye ped.ledere, internt og eksternt Veiledning av pedagogiske medarbeidere, internt og eksternt Fagnettverk for DL og ped.ledere Kurs internt og eksternt Refleksjon internt og eksternt, refleksjonspartner, Arnt Prosjektarbeid: utviklingsarbeid «Kvalitet og etikk i GB barnehage» Pedagogisk verktøy: ØVE, ANERKJENNE FASTHOLDE «den røde tråden»

Kulturbegivenheter Bærums Verk – natur, historie, kunst og håndverk Sætern gård, turistforeningen (”Julemoro”, overnatting i Gapahuk) Teater (Sandvika, Oslo, i b.h) Museum, kunstutstilling (barnekunstmuseet, reptilmuseet m.m) Nærbarnehager Barnas hjem/hus Naturen rundt oss Bibliotek (Bekkestua) Adventstund, Lucia, nissefest, gul lunsj, temasamlinger Julesamling for nærbarnehagene i Lommedalen kirke Fotballkamp og aktiviteter med nærbarnehagene/skolen Gårdsbesøk Bærinnhøsting i bh (rips) + i skogen (blåbær) 17-mai feiring på Gullhaug skole m/nærbarnehagene og skolen

Vårt hoveoppdrag Alle barna skal oppleve seg elsket og ønsket Alle barna skal utvikle en god selvfølelse Alle barna skal utvikle en god selvtillit Alle barna skal oppleve at de betyr noe godt i et vennskap og felleskap Alle barna skal utvikle en nysgjerrighet på seg selv, - og de og det som er rundt seg

Hva foreldrene kan forvente seg av oss Vi hilser og tar i mot både dere og barnet deres på en hyggelig måte på morgenen. Vi kobler oss på ved mottakelse og av ved avskjed Vi lytter interessert til dere. (P.s Selv om vi lytter er det ikke alltid vi kan ordne alt!) Vi møter barnet deres som det unike mennesket det er i forhold til behov og utvikling Vi er engasjerte i barnet deres og dere som er rundt det. Vi holder oss oppdatert faglig Vi ønsker å være i en god utvikling i forhold til oss selv, barnet deres, yrket vårt og samfunnet r undt oss.

Våre forventninger til foreldrene At dere hilser på barn og voksne når dere kommer og sier ha det bra når dere går. (mobil avslått i b.h ) At dere kobler der av ved levering og på ved henting At dere sier tydelig fra til både barnet og en av personalet når dere går. At dere gir beskjed dersom barnet ikke kommer, eller kommer sent i barnehagen, innen kl.9.30 (9 for utegruppa) At dere informerer hvis det har skjedd ting som kan gi reaksjoner hos barnet (dødsfall, sykdom, skillsmisse m.m.) At dere holder orden på barnets garderobeplass og til en hver tid har tøy som barnet trenger i forhold til gjeldende årstid. At hjemmesiden, blogg, oppslag og annen info leses jevnlig. At dere skriver dere på og følger opp foreldresamtaler, vikardager og andre avtaler/verv. At dere engasjerer dere og gir tilbakemeldinger på en god måte både når dere er fornøyd og ikke fornøyd.

Informasjonskanaler Hjemmesiden m/blogg +hver dagwww.grindaberget.no Mail, SMS Oppslag på døra (foreldresamtaler, ferier o.l) Samtaler ved bringing og henting Foreldresamtaler (2 ganger + ved behov) Prosjekter med og uten utstillinger Avis, tidsskrifter, foredrag

Kontakt oss Tlf: Tlf: Tlf: Friluftsgruppen: Tlf: