Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
2 Leseferdigheter og lesevaner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Læringsstøttesenter - kurs
16 Repeter for å huske og forstå
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
Hvordan intervjue en forsker?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
8 Skumlesing.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Skaperen, ordneren og danseren
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Dokument med bilde, formatere i Word
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Manual for skoleavis i 6. klasse
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Mandag 8. November Powerpoint..
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
10 Superlesing.
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
skriftlig eksamen i norsk
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
“Disippel-høring”.
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lese- og skrivevansker
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Kom i gang med programmering!
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og skrivevansker i videregående skole? Videre: Hva er elevenes utfordringer? Hvordan kan vi lett tilrettelegge?

Hvilke funksjoner bruker vi for å lære? Minnet (kortsiktig, langsiktig, og spesielt arbeidsminne) Oppmerksomhet Språket Hånden ….. Alle er viktig del av det funksjonelle læringssystemet ... Short-term Langsiktig Working (Kognitiv plass på skrivebordet) Viktig for konseptutvikling og matematikk problemløsning begrenset timelig Hånden skal skape noe gjennkjennelig; Bruker innkommende informasjon fra korttidshukommelsen og lagret informasjon fra langsiktig minne Bruker utøvende kontroll prosesser for å koordinere problemløsning aktivitet Oppmerksomhet –skal gjenkjenne det spesielle; ordbildet, innhold, …. tilvenning

Språkets 4 sider Språk gjennom øre (auditiv) Språk gjennom munnen (oralt) Språk gjennom øye (lesing) Språk via hånd (skriftlig) Dyslektikere: - Observerer annerledes - gjenkjenning - Kan ha dårlig finmotorikk - Sekvenser og retning er en utfordring - Korttids er ofte begrenset

Hjernens områder Seidenberg, M. & McClelland, J. (1989). A distributed, developmental model of word recognition and naming. Psychological Review, 96, 523-568.

De fire prosessers model Context Fluency Meaning Phonics Orthography Phonology Seidenberg, M. & McClelland, J. (1989). A distributed, developmental model of word recognition and naming. Psychological Review, 96, 523-568.

Hvordan identifisere en dyslektiker? Motorisk: Utvikle en skrift som bygger opp under gjenkjenning. Forveksler: b d g p Svake på sekvenser: Tallsekvenser, herunder å si eller skrive tallene. Verdiplassering 001,100, aksesystem, høyre og venstre Månedene, klokka 14.15 når er det?... Problemer med å hente frem formler, blander tall og bokstaver, bevisstgjøre hva er tall og hva er bokstaver, Eks : hvordan gjøre y=a*x+b ufarlig? Husk de kan være usikre på bokstaver… Startproblemer: Vanskelig å huske rekkefølgen av operasjoner Å vite hvor du skal planlegge, begynne, gjennomføre Svak retningsforståelse

Utfordringer Retning høyre/venstre Automatisk ordgjenkjenning: ordproblemer Rask gjenkjenning av ord som beskriver tall/symboler, konsepter eller fremmedord. Navngi eller beskrive matematiske/realfagrelaterte prosesser med fagspråket. Trenger lengre responstid, på svar. Gi gjerne spørsmål timen før, slik at de kan forberede seg. Utvikling av konseptuell forståelse av ord, mattespråket. Fronterprøver kan være uheldig hvis en lager nonord som er veldig like, da tester en ikke fagkunnskap, men leseforståelse.

Lærere kan bruke følgende nyttige tips: Bygge på hva elevene kan Gi god tid til å kopiere tavla, eventuelt ta bilder av tavla og legg på fronter etter timen; Høre og skrive samtidig… vanskelig Gjenta og oppsummere muntlige forelesningsnotater og gi studentene skriftlige versjoner av sentrale punkter. Verbalisere hva som blir skrevet på tavla, og lese høyt tekst i bøker. Bruk store piler for å demonstrere retning i oppgaven, eks regneoppgaver med omgjøring av benevning (komma). Tydeliggjør forskjell på bokstav og tall… i regneoppgaver. Få alle elever til å jobbe frem svar på repetisjonsspørsmål i starten og underveis av hvert kapitel. Vis frem og del, gode svar eksempler. Mindre å lese til hver prøve, og eleven får bedre oversikt. Vær behjelpelig med systematisering av notater, kunnskap, hva er viktig… Gi klare instrukser om hva eleven blir målt på. Gi små muntlige prøver Som eleven har forberedt på forhånd; Husk!! Eleven har ofte krav på muntlig prøve. Bruke animasjoner, visualisering. Når en ikke forstår, er det vanskelig å holde motivasjonen oppe.

TI PRØVE/EKSAMENSRÅD TIL ELEVENE: Husk å søke om tilrettelegging i god tid. Ikke skyv eksamen unna. Forbered deg mentalt på å ta den. Husk: Eksamen er en arbeidsoppgave, ikke et mål i seg selv. Styrk motivasjonen din; finn et godt motto som hjelper deg til det. Legg merke til pusten din nederst i magen og ryggen. Avspent kropp husker best. Lær deg en avspenningsmetode. Start med lesingen i god tid. Skaff deg en oversikt over pensum, og lag en realistisk arbeidsplan. Tenk gjennom hva du skal gjøre på eksamensdagen. Lag deg en prøveeksamen. Gjør deg kjent med eksamenslokalet. Ta deg tid til å lade batteriene. Legg bort bøkene og slapp av kvelden før eksamen. Du har en energikrevende dag foran deg. Spis og sov godt før eksamensdagen. Sett deg ned en halv time før prøven, skriv ned det du kan. Når du får oppgaven: Les den grundig! Det er lett å overse detaljer i oppgaveteksten hvis du ikke er konsentrert. Begynn med det du mestrer. Ta pauser under eksamen. Beveg og strekk deg.