Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund 01.09.09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Rett på sak.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Grete Haaland Sund HiAk,
MAPPEVURDERING En innføring.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Å SKRIVE AKADEMISK Å skrive, tenke, lese akademisk
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Strategier og kompetanse
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Av: Anette Helene Smørdal
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Studieteknikk Bison.
Kilde-/litteraturliste
Leseprosjekt VG1.
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund

Innhold Fagplanen Læringsutbytte Digitale mapper Hvordan å skrive oppgave – Oppstartsfase – Egne tanker/problemstillinger – Innledning – Skrivingen – Avslutning Kildebruk Hjelpemidler

Fagplanen Hva er fagplanen? – Kontrollredskap Målsetninger Prosess Forventninger TeoriPraksis Studiets mål Eksamens- og vurderingsformer

Læringsutbytte Kunnskaper inkl. grunnleggende ferdigheter Læringsstrategier – Måten å tilegne seg kunnskap Identitet som lærende/kognitiv læring – Læringen som et mål – Oppgaveorienterte – Ønsker å forbedre sine ferdigheter – Ønsker å mestre oppgaver – Forstå bedre og få mer innsikt (Dale og Wærness)

Læringsutbytte forts. Sosial- /samhandlingskompetanse – Gjøre hverandre gode – EQ vs. IQ Basisverdier – Forholde seg til hverandre, respekt, demokrati etc.

Læringsstrategimodell Refleksjon Bevissthet Læringsprosess Positiv eller negativ kunnskap Læringsstrategi

Digitale mapper Mappearbeider: ”Mappevurdering er en systematisk samling med arbeider som viser innsats, prosess, progresjon og refleksjon innenfor et fagområde.” (HIVE) Bevisstgjøring av egen prosess – Læring Hva, hvordan, hvorfor? Vurdering Hvordan påvirke hverandre? Presentasjonsmappe

Modell av elementene i et forskningsopplegg (Kalleberg 1994) begreper erfaringsmaterialesvar spørsmål

Oppstartsfase Oppgavetekst – Ord og uttrykk Tema – Gitt tema? – Valgfrihet? Disposisjon – Oppdeling – Tankekart Interesse for fagområde Praktisk nyttegrad Pensum og tilleggslitteratur – Interessefelt

Egne tanker/problemstillinger Refleksjon Bevissthet Konkretisering – Synsing vs. bastant Gir et personlig preg på oppgaven Sammenlikne mot teorier Holde rød tråd

Innledning Når skrive innledning? – Starte? – I etterkant? Forklare tema – Egne tanker/erfaringer – Konkretisere – Avgrensninger vs. innholdsbeskrivelse Løse opp begreper Overgang til hoveddel – Problem/hypotese? Begrunne valg

Skrivingen Pensum/litteratur Språk Teori som naturlig del av språket Fremmedord Egen stil – Andres oppgaver – Overgang fra vgs. Selvtillit! – Overskrifter – Kilder? Studieteknikk

Avslutning Overgang fra hoveddel Knyte tråder sammen – Sammendrag – Konkludere? Svare på evt. spørsmål/hypotese Begrunne og drøfte svar Se i sammenheng med innledning

Teori-/kildebruk Pensum! – Læringsstrategi Relevant tilleggslitteratur Kildesjekk Internet Spesielle kilder – Radio – TV – Sangtekster

Teori-/kildebruk forts. Naturlig bruk av kilder Kildehenvisninger – Andres eller mine tanker? Sitater Sette teori opp mot egne tanker – Drøfting Kritisk blikk vs. enighet

Hvordan henvise? Formelle krav – Nivå Henvise til teori uttrykt gjennom direkte sitat – Ett innrykk – Ett innrykk med kursiv – Kursiv i tekst med anførselstegn – Sitater henvises i parentes etter aktuell tekst med forfatters etternavn, årstall på bok og sidetall i bok eller artikkel

Hvordan henvise? forts. Henvise til teori uttrykt gjennom egen formet tekst – Teori henvises i parentes etter punktum på aktuell tekst med forfatter og årstall på bok eller artikkel Henvise til bøker i litteraturliste – Forfatters etternavn, fornavn, årstall på bok, boktittel i kursiv, utgivelsessted og forlag HUSK!: Henvisninger i tekst må finnes igjen i litteraturliste og vice versa HUSK!: Heller henvis en gang for mye enn en gang for lite HUSK!: Ikke forskjellige henvisninger

Hjelpemidler Veiledning – Summativ vs. Formativ Andres oppgaver – Diskusjon – Erfaringer Lesing – Pensum – Relevant litteratur Korrektur

Spørsmål?