Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Mestring og motivasjon Mestringsfølelse fra første dag Trenger ikke høyt utviklet finmotorikk Motiv til å fortsette Gutter har senere utvikling av finmotorikk Hindre skrivevegring Alle som kan bevege på en kroppsdel kan skrive på data Alle bokstavene er like lette å skrive IKT blir introdusert som frilek
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT ny måte å kommunisere på Håndskrift er fortsatt viktig som kommunikasjonsmiddel Hemmelig skrift Kommunikasjon
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Lettere å lære seg alfabetisk skriftspråk Skriftspråklig kultur Linjeskift Lese/skriveretning Alle bokstaver like lette Bokstavkunnskap Utvikle sikker og rask avkoding Skille mellom formlike bokstaver (bdpq) Små og store bokstaver (caps lock) Kunnskap og evner i IKTverktøy Hva lærer barna av IKT?
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Estetiske fordeler Helhetsinntrykk Komposisjon Oppsett Skrifttyper Skriftstørrelse
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Observasjoner av elever på 1. trinn klasser som bruker IKT i skriveopplæringa skriver mer for hånd Lager ventelister Skriver og tegner på utskriftene Skriver for hånd mens de venter på maskin
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Gjør skrift ufarlig Urolige elever blir mer utholdende Utrygge barn får mindre prestasjonsangst
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Tilpasset opplæring Mange muligheter for videre utvikling Elever som har kommet langt i utviklingen kan hjelpe de andre elevene Ekstra ressurs til læreren Kan overgå lærerens kunnskaper