Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004.
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Jørgen Frost, ISP: Mediering av lesing Hordaland og Sogn og Fjordene Logopedlag Fredag den 31.1 kl
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Den Norske Skolen i London
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
”Å skrive seg til lesing”
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Forskjeller på tale og skrift
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
Skriving som kommunikasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
PBL - PROSJEKT.
Vurdering for læring.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lyshovden Oppveksttun!
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Komme i gang med OneDrive - skolevfk OneDrivePro/OneDrive for Business/OneDrive – skolevfk.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Lese- og skrivevansker
Velkommen til foreldremøte i 2a
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
OBSERVASJON av tolærertimer
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
T Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
V Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven, og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
G Tilpass dette banneret med din egen melding. Klikk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
G Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
B Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Utskrift av presentasjonen:

Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn

Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Mestring og motivasjon Mestringsfølelse fra første dag Trenger ikke høyt utviklet finmotorikk Motiv til å fortsette Gutter har senere utvikling av finmotorikk Hindre skrivevegring Alle som kan bevege på en kroppsdel kan skrive på data Alle bokstavene er like lette å skrive IKT blir introdusert som frilek

Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT ny måte å kommunisere på Håndskrift er fortsatt viktig som kommunikasjonsmiddel Hemmelig skrift Kommunikasjon

Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Lettere å lære seg alfabetisk skriftspråk Skriftspråklig kultur Linjeskift Lese/skriveretning Alle bokstaver like lette Bokstavkunnskap Utvikle sikker og rask avkoding Skille mellom formlike bokstaver (bdpq) Små og store bokstaver (caps lock) Kunnskap og evner i IKTverktøy Hva lærer barna av IKT?

Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Estetiske fordeler Helhetsinntrykk Komposisjon Oppsett Skrifttyper Skriftstørrelse

Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Observasjoner av elever på 1. trinn klasser som bruker IKT i skriveopplæringa skriver mer for hånd Lager ventelister Skriver og tegner på utskriftene Skriver for hånd mens de venter på maskin

Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Gjør skrift ufarlig Urolige elever blir mer utholdende Utrygge barn får mindre prestasjonsangst

Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn Tilpasset opplæring Mange muligheter for videre utvikling Elever som har kommet langt i utviklingen kan hjelpe de andre elevene Ekstra ressurs til læreren Kan overgå lærerens kunnskaper