Om Å være som andre og samtidig være seg selv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Normer, verdier og holdninger
Veiledning av elever / lærlinger
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Selvfølelse vs selvtillit
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Språk og sosialisering
Danning – å skape seg selv
Sosiologi i barnehagen
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompetente barn og unge
Introduksjonssenteret
Symbolsk interaksjonisme
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Oversiktsforelesning-2003
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Kulturhistorisk perspektiv
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
1 Jeg og samfunnet.
Kvalitet og brukermedvirkning
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Kulturteori
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Om identitet og sosialisering
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
SOSIALISERING OG SOSIAL KOMPETANSE
Sosiologi ovenfra: Pål Repstad(2007) Hva er Sosiologi? Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Deltakende læring.
SOSIALISERING OG SOSIAL KOMPETANSE
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven, menneskerettigheter, lov om barn og foreldre, barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Lekens egenverdi.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Pedagogisk dokumentasjon
Institusjonelle omgivelser
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Om Å være som andre og samtidig være seg selv. Barndom i et samfunnsperspektiv og samfunn i et barneperspektiv. Kilder: Larsen og Slåtten, Dalberg, Moss og Pence(2002), Dencik(1999) og Øhra (1999) http://www-lu.hive.no/ansatte/moh/Pedagogikk/sosialisering.ppt#264,24,Lysbilde Østerberg (2005)

SOSIALISERING Menneskene blir mennesker gjennom det sosiokulturelles formidling, hvorved de viktigste normer og verdier internaliseres. Internalisering: hvordan barn vokser inn i samfunnet og hvordan vi blir i stand til og viser den forventede atferd, skjemaer og rytmer for måter å tenke føle og handle på. Eksternalisering: hvordan barn er med på å utforme sine omgivelser, hvordan barnet selv igangsetter og søker sosial integrasjon

Sosialisering: betegner den prosessen et individ gjennomgår når det internaliserer normer og regler i det samfunnet de lever i. uformelt: i primærsosialiseringen som ofte betegnes som sosialisering inn i familien, men også barnehagen mener noen kan betegnes som en primær sosialiserings instans. Formelt: sekundærsosialisering, som betegner andre institusjoner og organisasjoner som for eksempel skolen.

Hvordan sosialiserer vi oss? Sosial kompetanse: det sosiale jeg; We must be others in order to be our selves. (eks:Lek) G.H.Mead Sosial integrasjon: at en person kan gjenkjenne seg selv i den sosiale helhet vedkommende inngår i, og at personen aksepteres som den ,han eller hun er, i sitt livsmiljø. Uten dette vil heller ikke personen oppleve dette som sitt livsmiljø.

SYMBOLSK INTERAKSJONISME: Hvordan danner mennesket en oppfatning av seg selv? Mennesket vurderer ikke seg selv direkte, men gjennom interaksjon med ett eller flere andre mennesker Jeg oppfatter meg selv gjennom andre menneskers reaksjoner på meg meg den andre

SOSIAL KOMPETANSE Fra: Barnepsykologi Til: Barndomspsykologi Store allmenne teorier…………………………….Miniteorier. Partielle teorier Universell viten…………………………………. Kultur- og historisk bundet kunnskap. Viten må alltid oppdateres Vitensteleologi(formålsbestemt syn på utv.)……..Relativ, ikke- formålsbestemt kunnskap. Eksperters nøytralitet……………………………..Stemmer i tiden Familiesentrering……………………………….. Nettverksrelasjoner Morssentrisme………………………………….. Barnets flerpersonale verden Det skrøpelige barnet…………………………… Kompetansebarnet Stadieutvikling………………………………….. Utvikling av kulturell, sosial og personlig kompetanse. Sosialisering……………………………………. Barnet som aktør Stimulering og innlæring………………………. Oppsøking av informasjon og aktiv læring

Hvordan forberede et barn på et samfunn som enda ikke eksisterer? Foreldregenerasjonen kan ikke lenger bruke sine egne erfaringer til å veilede sine barn. Pedagoger må i større grad forholde seg kritisk og reflekterende til egen innsats og de strategier de legger til grunn for deres arbeid.

All thats solid melts in to air. (Karl Marx) Kjente begreper som barn, barndom, familie har fått nye forutsetninger. Samtidig kan ikke et individ defineres eller enda mindre forstås løsrevet fra det samfunn eller de sosiale sammenhenger det inngår i- Konteksten.

Barndom – et livsrom Et livsrom er dynamisk som hele tiden skapes og forandres gjennom den samfunnsmessige utviklingen. Tre viktige variabler: materielle,kulturelle og sosiale. Endres en eller flere av variablene,endres utviklingsbetingelsene for barn og deres utvikling!

Autorsosialisasjon; barnets aktive selvsosialisering. Barnets aktive selv- autososialisering Barnet imiterer sine omgivelser, og behersker etter hvert de atferdsforventningene som omgivelsene har. Barnet utvikler sitt eget handlingsreportuire – det har sosialisert seg selv.

Fra barnets perspektiv Andre barn er viktigst- utgjør den enkeltes referansegruppe. Bruker tiden på å være deltakende og arbeider for å høre til, bli en del av den sosiale helheten.

Barneperspektiv: Barneperspektiv vil gi forskningen en forståelse av hva som skaper mening for barn . Dette perspektivet kan derved kan bidra til kunnskap om det arbeidet det er; å bli en del av et fellesskap. Dette kan gi oss innblikk i hvilken kompetanse vi skal gi barn for å kunne lykkes i nettopp dette.

Kronocentrisme: Barn er ikke mottakere men medspillere. Barn skaper kompetanse som vi ikke gjenkjenner og derved ikke anerkjenner.

Kronocentrisme er å sette sin egen tids holdninger og normer som det riktige, og det fremtidige som det avvikende og mindreverdige. ”Vi skylder barn å forstå deres oppvekst i lys av deres egen tid og ikke den gamle tid”.

Konsekvenser av et barneperspektiv; Etnosentrisme er en fordomsfull måte å betrakte andre i sin omverden på. Kronocentrisme er en fordomsfull måte å betrakte menneskers fremtid på.