Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Veiledet lesing Mørkved skole
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Den autentiske læringsdialogen
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Framtida nå – les og forstå!
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Signatur 3.
Hildegunn Støle Lesesenteret
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Velkommen til et nytt skoleår!
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Forrådt Av Amalie Skram.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Lesestrategier og engasjement – Økt 1 Av Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Studieteknikk Bison.
NY VRI Nina og Ingvild.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter Av: Aina, Jeanette, Linn og Silje GLU 5-10, norsk

Problemstilling Hvordan motiverer læreren elevene til lesing i norsk og geografi, og på hvilken måte er dette positivt for elevenes læring?

(Asdal, F. A., & Justdal, H. (2008). NB!: Norskboka 10: Tekstsamling)

Hvordan de jobbet med teksten Læreren forteller kollektivt om stykket Elevene skal tenke seg om i 1 minutt Forteller raskt handlingsforløpet i skuespillet Ber elevene skrive ned sitatet og temaene Forteller hva som kjennetegner et skuespill Elevene leser sine utdelte roller Timen avsluttes

Forslag til endringer Ikke røpe slutten Ikke anta at alle har sett Haisommer Spørre litt mer Reflektere i slutten av timen

En multimodal tekst i geografi

En multimodal tekst som består av flere meningsskapende komponenter som skaper sammenheng i teksten En vanskelig fagtekst med mye informasjon og historie de aldri har vært borti før som de må se i forhold til denne modellen Vanskelige begreper som for eksempel ”demografisk krise”, ”dødsrate” og ”fødselsrate”

Elevene må leies inn i teksten for å forstå: At forholdet mellom fødselsraten og dødsraten utgjør befolkningsutviklingen De må også klare å lese av ulike faser forskjellige land befinner seg i, ut fra hvor god økonomien til landet er Dette tekstlige samspillet i denne multimodale teksten er det viktig å diskutere sammen i klassen Viktig at elevene ikke overlates til seg selv i lesingen

Hvordan de jobbet med teksten Forarbeid Lærer foreleser om befolkningsutvikling Tidligere gjennomgang av vanskelige begreper nevnes (demografisk krise, dødsrate og fødselsrate) Læringsmålene for kapittelet skrives på tavla. I dette kapittelet skal du lære om: Demografiske kriser Befolkningsutviklingen i de industrialiserte landene i Vest-Europa de siste 200 årene Befolkningsutviklingen i Norge de siste 200 årene Utviklingslandene og befolkningsutviklingen der (Birkenes og Østensen, 2008:131) Videre forelesning

Tekstarbeidet Gjennomgang av modellen Etterarbeidet Oppgaver Felles gjennomgang av oppgaver

Forslag til endringer Burde spørre elevene mer underveis i forelesningen Ta i bruk ”sidenotiser” Forklare at overskriftene til de ulike fasene i modellen er til stor hjelp Tatt i bruk bilde til fase 2 i modellen

Motivasjon Typisk foreleser Kollektiv, muntlig undervisning “Eleven som leser skal tilegne seg kunnskap, og det medfører til at fagstoffet må forstås og virke attraktivt. Dersom eleven ikke lykkes i å knekke tilstrekkelig mange koder som er innlagt i teksten, kan han eller hun bli frustrert og i verste fall gi opp hele lesingen” (Aamotsbakken, B., 2008) Typisk foreleser Kollektiv, muntlig undervisning Elever blir ofte overlatt til seg selv

Konklusjon Vi mener at lærerens kollektive og muntlige innføring i fagene er en god måte for å veilede elevene inn i de forskjellige tekstene fordi hun hadde god fagkunnskap, og fordi hun på denne måten i stor grad fikk med alle elevene. Det vi derimot savnet var flere spørsmål til elevene som kunne innledet til refleksjon og diskusjon.

Referanser Aamotsbakken, B. (2008). Leserposisjoner og læreboktekster. I: Fou i praksis 2/2008. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag Asdal, F. A. og Justdal, H. (2008). NB!: Norskboka 10: Tekstsamling. Oslo: Cappelen Damm AS Askeland, N og Aamotsbakken (2010): Læraren som leselærar. I Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 3, s. 256-267 Birkenes, J. og Østensen, U. E. S. (2008). Underveis: Samfunnsfag for ungdomstrinnet: Geografi 10. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS Maagerø, E. (2009). De langsomme tekstene. Om å lese i matematikk. Læsepedagogen 5/2009 Maagerø, E og Skjelbred, D. (2010): ”De store orda” Om sammensatte ord i lærebøker og andre fagtekster. I Skjelbred, D. og Aamotsbakken, B. (red.) Lesing av fagtekster i skole og barnehage, s. 197-211 Reichenberg, M. (2007): La det bli et eventyr å lese lærebøker. I: Braten, Ivar (red.): Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Oslo: Cappelen, s. 82-109