Akademisk skriving Kull 2008 Undervisning 11.09.08 Benny Huser HSH.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Rett på sak.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kunsten og skrive Del I Introduksjon
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Historiefaget i skolen
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
- Bak enhver tekst er det arbeid
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hva er en artikkel?.
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Resonnerende tekst.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Skriv klart og forståelig!
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
BARNAS BARNEVERN 2020.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 1 Informasjon om 6. semester HSH Kull 2005 Vår 2008.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Fortellinger som metode.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Informasjon om Bacheloroppgave
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Kilde-/litteraturliste
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Hvordan lage problemstilling ut fra et gitt tema?
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Gjennomgang før eksamen
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Akademisk skriving Kull 2008 Undervisning 11.09.08 Benny Huser HSH

Ulike sjangere til ulike formål Tenkeskriving Presentasjonsskriving Benny Huser HSH

Tenkeskriving Dagbokskriving Loggbokskriving Notater Tankekart Utkast Kjennetegnes av muntlig språk. Å skrive til seg selv Redskap for å huske Redskap for å strukturere tankene Egner seg ikke til publisering Benny Huser HSH

Presentasjonsskriving Brev Lærebøker Rapporter Prosjektoppgaver Fagartikler Forskningsartikler Fordypningsoppgaver Kjennetegnes av saklig, vitenskaplig språk. Teksten har høy grad av mottakerbevissthet. Tekstene egner seg for publisering. Benny Huser HSH

Å skrive en oppgave Skriveprosess Benny Huser HSH

Veiledning på tekst Gi og ta imot veiledning Veileders og studentens ansvar Forberedelse Utkast Respons fra faglærer eller medstudent Benny Huser HSH

Oppgaveskriving Vitenskapelig skrivestil Skriveprosessen Å være tilstede som fagperson Å vise selvstendighet Benny Huser HSH

Problemformulering Problemformuleringen – fra tema til fokus og spørsmål Problemformuleringen styrer oppgaven Sjekk problemformuleringen din selv underveis – og revider ved behov Benny Huser HSH

Oppgavens disposisjon og struktur Hva er en disposisjon? Hvordan disponere? Å bruke problemformuleringen som rettesnor Den vitenskapelige strukturen Benny Huser HSH

Oppgavens disposisjon og struktur Oppgaven i et fugleperspektiv Problemer med å disponere Framstillingsformer Referere Beskrive Fortelle sammenligne Analysere og tolke Diskutere Hva mener du selv? Vurdere Handlingsanvisende Benny Huser HSH

Vitenskaplige og ikke-vitenskaplige framstillingsformer Kritisere Nyansere Prioritere Problematisere Reflektere Relatere Resonere Sannsynliggjøre Undersøke Vurdere (ut fra faglige kriterier) Velge (Rienecker & Stray Jørgensen.2005:27) Tillatt Analysere Argumentere Begrunne Beskrive (Be)vise Sitere Definere Diskutere Fortolke Kategorisere Benny Huser HSH

Vitenskaplige og ikke-vitenskaplige framstillingsformer Ikke tillatt Anmelde Bekjenne Belære Påstå Anta Fortelle Føle Mene Oppleve Popularisere Postulere Plagiere Synse Tro Underholde (Rienecker & Stray Jørgensen.2005:27) Benny Huser HSH

Oppgave: Hva slags tekster er dette? Eksempel 1: ”Det er viktig for demente pasienter at sykepleier kommuniserer godt. Jeg mener det også er viktig med god omsorg slik at pasienten ikke blir engstelig. Bestemoren min ble dement. Hun ble behandlet som et barn av pleierne på sykehjemmet hun ble plassert på. Jeg synes det vitner om liten respekt.” Benny Huser HSH

Oppgave: Hva slags tekster er dette? Eksempel 2: Townsend (1957, 1968) skiller mellom ”isolation” (ekskludert fra familie og sosiale lag) og ”desolation” (ved død eller sykdom frarøvet noen en elsker). Han hevder at den underliggende årsak til ensomhet hos eldre er ”desolation” heller ”isolation”. Denne distinksjonen er parallell til Weiss (1973, 1974) som skiller mellom emosjonell og sosial ensomhet. Emosjonell ensomhet forårsakes av tap av nær tilknytning til andre mennesker. Sosial ensomhet forårsakes av tapte nettverksrelasjoner der personer deler felles interesse”…”Funn er motstridende hvorvidt eldre mennesker foretrekker kontakt med familiemedlemmer eller med venner på samme alder. Townsend (1968), Mancini & Blieszner (1992) viser at kontakt med egne barn motvirker emosjonell og sosial ensomhet hos eldre mennesker. Bitzan & Kruzich (1990) hevder derimot at kontakt med egne barn har mindre betydning for velbefinnende blant sykehjemsbeboere” Benny Huser HSH

Pedagogisk pleieplan med case Data: Hvilke data/opplysninger har du samlet inn? Og analysert? Hvordan har du tolket dataene (til å bli problem)? Hvordan vurderer du dataene? Problem: Hvordan vil du formulere problemet med ord? Begrunning: Hvordan begrunner du problemet? Og problemløsningen? Hvilken fagteori vil du bruke som grunnlag? Mål: Hva er det konkret du (pasient / sjukepleier) vil ønske å oppnå? Hvorfor kortsiktige mål? Hvorfor langsiktige mål? Tiltak: Hvilke sjukepleietiltak vil du gjøre for å løse problemet og nå målet? Hvilke argumenter vil du bruke for å forsvare sjukepleietiltakene som aktuelle og relevante? Benny Huser HSH

Teori, begreper, faglige metoder Teorier System av læresetninger/antakelser i et fagområde som kan beskrive, forklare og forutsi fagets fenomener, og som danner forståelsesramme for faget Eks. sjukepleieteorier, fysiologiske teorier Begreper De nøkkelordene (ofte hentet fra teori) som en bruker til å analysere og organisere informasjonene/teksten med Eks. grunnleggende behov (det du skal skrive om) Faglige metoder Fagets metoder, oftest basert på teorier, er redskap til konkrete oppgaver innenfor faget. Eks. litterær metode, pedagogisk pleieplan, datainnsamlingsinstrument Benny Huser HSH

Case/studiekrav 4: Olga Jensen sitt behov for sjukepleie Case/studiekrav 4: Olga Jensen sitt behov for sjukepleie. Sjukepleieproblem, mål, tiltak og begrunning. Olga Jensen er 85 år og har bodd alene i en eldre villa. Hun har fire døtre som bor i nabolaget. Hun kom til sykehjemmet for fire uker siden. Hun hadde da hatt et lengre sykehusopphold på grunn av at hun falt hjemme og fikk et brudd i venstre lårhals (colli femoris). Hun ønsker mest av alt å få bo hjemme, men siden hun nå er blitt avhengig av hjelp både til personlig hygiene og til forflytting, må hun bli på sykehjemmet en stund til. Olga har enerom med eget bad.Hun har alltid likt å være velstelt. Da hun var yrkesaktiv arbeidet hun som frisørdame. Du er sykepleierstudent og på dagvakt sammen med kontaktsjukepleieren din. Du skal ha ansvar for Olga Jensen denne formiddagen. Olga er liten og tynn. Hun treng hjelp til å forflytte seg med rullatoren. Hun klarere deler av morgenstellet med god tilrettelegging, men trenger ofte hjelp til intimhygienen. Hun er delvis inkontinent for urin og bruker innlegg. Olga liker å være selvhjulpen. Det lukter sterk urin på rommet når du kommer inn om morgenen. Du ser at hun er rød på ene siden av setet og hun sier at hun klør på dette området. Benny Huser HSH

Analysere Beskrive Analysere Betegne, danne, framstille, karakterisere, omhandle, skildre, tegne, uttrykke, greie ut om, omtale Kan du beskrive situasjonen til pasienten i casen? Analysere Skille/atskille, dele opp, inndele, fordele i deler Oppløse, spalte i de enkelte bestanddeler Utrede, undersøke, utvikle Foreta en analyse Kan du analysere situasjonen til pasienten i casen? Benny Huser HSH

Tolke Tolke, fortolke Vurdere Forklare, tyde, greie ut, finne innholdet, tillegge meining/betydning, oppfatte, gi uttrykk for, målbære, framføre, omsette, avkode, dekode Gjengi (med egne ord; som en oppfatter det) Tolke et materiale (bilde, tekst, musikk) Hvordan vil du tolke situasjonen til pasienten i casen? Vurdere Dømme, bedømme, verdsette, fastsette verdien av, anse, måle, overveie, kritisere, evaluere, skjønne/avgi skjønn om, vekte Hvordan vurderer du pasientens situasjon? Hvordan du vil du vurdere behovet for sjukepleie i dag – første uka? Benny Huser HSH

Argumentere Et argument er et utsagn som brukes for å støtte/svekke en påstand Hent dokumentasjon for påstanden fra – teori (fag), forskning, empiri (erfaring) Typiske argumentasjonsord: Derfor Som følge av dette I motsetning til Hensikt med argumentasjon i pedagogisk pleieplan: å begrunne problem/mål/tiltak For eksempel argumentere for: Problemprioritering Mål (prioritering) Sjukepleietiltak (prioritering, aktuelle, relevante) Benny Huser HSH

Argumentere Gjør en prioritering av problemene til pasienten i casen Prioriter ut i fra pasientens helhetlige situasjon Hvilke argumenter vil du bruke for å begrunne denne rekkefølgen? Benny Huser HSH

Litteratur og kilder Kildenes funksjon i og til oppgaven Kilders grad av faglighet og vitenskapelighet Hvorfor bruke sekundærlitteratur? Hvor mange kilder/hva kan brukes? Problemformuleringa kan hjelpe! Benny Huser HSH

Litteratur og kilder Evne til å finne, bruke og vurdere litteratur/kilder Hva slags litteratur/kilder trenger jeg? Studiekrav Bruker minst en forskningsartikkel/fagartikkel Sjukepleieteori Fagteori Emne 1 Hvor finner jeg litteraturen/kildene? Hvordan bruker jeg litteraturen/kildene? Kildekritisk innstilling Benny Huser HSH

Litteratur og kilder Hva trenger jeg? Nivå Mottaker Oppgavens tema og problemformulering Vurderingskriterier Benny Huser HSH

Litteratursøk Pensum Lærebøker Artikler Biblioteket - Bibsys, databaser for helsefag som; Ovid, Pub-Med, Academic Search Premier osv. Tidsskrift; Sykepleier (www.sykepleien.no, www.nsfs.no/tidsskriftet), Den Norske Legeforening (www.tidsskriftet.no) Leksikon: Encyclopædia, Wikipedia, osv. Mindre seriøse; Lommelegen, Google. Benny Huser HSH

Kildebruk Kildenes kvalitet, relevans og pålitelighet Hvordan vet vi at det vi finner er gyldig? Benny Huser HSH

Kildehenvisning I selve teksten (forfatters etternavn, årstall) I litteraturlista (forfatters etternavn, initialer, årstall, tittel, utgivelsessted, forlag). Alfabetisk litteraturliste Bibliotekets retningslinjer må følges! Benny Huser HSH

Hvordan bruker jeg kilder? Tips til kildebruk Benny Huser HSH

Nyttige lenker Søk og skriv Universitetsbiblioteket i Trondheim Akademisk Skrivecenter ved Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet Benny Huser HSH

Kilder Dalland, O. (2000) Metode og oppgaveskriving for studenter. Gyldendal Akademisk Dysthe, O. Hertzberg, F. & Løkensgard Hoel, T. (2000): Å skrive for å lære – Skriving i høyere utdanning. Oslo, Abstrakt Forlag as Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter (2005): Den gode oppgave. 3.utg. Fredriksberg, Forlaget Samfundslitteratur Andre kilder: Norske ordbøker http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html (lest 05.11.08) Ordnett http://www.ordnett.no/ordbok.html (lest 05.11.08) Benny Huser HSH