Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling
Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn og unge" Verdigrunnlaget Lunsj Arbeidsøkt for deltakerne Verdier og kompetanse Arbeidsøkt for deltakerne Hva skal skje på egen arbeidsplass fram til neste samling?
Bakgrunn Felles departement fra 1.januar 2006 Ny barnehagelov fra samme dato Ny rammeplan for barnehagen og læreplan for skolen fra 1.august 2006 Sammenhengende læringsløp
Styringsgruppe Kommunaldirektørens ledergruppe
Arbeidsgruppe Strategi: Mette Karlsen Oppvekstrådgivere : Bente-Mari Natvig Hansen Elisabeth Eggum Fagavdeling barnehage:Gunnbjørg Aase og skoleVidar Hansen Prosjektleder:Helga Sotnak
Hovedmål: Kompetente barn og unge Bergen kommune implementerer Barnehage- og Kunnskapsløftet ved å vektlegge kompetansebasert læring og utvikling i barnehage og skole Kompetanse er å utvikle og gjøre bruk av kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer til å ta beslutninger og handle ut fra egne og fellesskapets mål
Delmål Personal: Prosjektet skal bidra til å klargjøre begrepet kompetente barn og unge i lys av verdiforankring, menneske- og læringssyn, nye læreplaner og praksis
Delmål System: Prosjektet skal bidra med kunnskap, metoder og erfaring som fremmer organisasjonslæring og gir endret praksis i samsvar med pedagogisk retning
Innhold 1.Samling: Verdigrunnlaget 2.Samling: Kompetansebegrepet 3.Samling: Konsekvenser for læringsmiljøet 4.Samling: Lærende organisasjon
Kompetente barn og unge Strukturert løp Input ↓ Refleksjon ↓ Drøfting ↓ Handling ↓ Endring Kultur Planer Praksis Kompetanse Organisasjon
En lærende organisasjon En lærende organisasjon er en organisasjon som er god til å skape, tilegne seg og overføre/formidle kunnskap, og til å forandre sin atferd slik at den reflekterer ny kunnskap og innsikt. Garvin
Arbeidsform Læring i organisasjoner Metodevalg Deltakernes ansvar Læringsløype
Deltakere 18 barnehager 20 skoler 6 PPT kontor Totalt ca. 175 deltakere
Vi dannes til mennesker Bare ansikt til ansikt. Bare hjerte til hjerte Pestalozzi