Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Norges beste barnehage
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Hva vil vi i vårt prosjekt?. Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Språk og sosialisering
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge
©Byrådsavdeling for oppvekst
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Veiledet lesing Mørkved skole
Norges beste barnehage
Pedagogisk utviklingsarbeid
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Program for dagen Velkommen Merkevarebygging v/Orangeriet Sammenheng satsingsområde/profil v/fagavd Gruppearbeid Lunsj Presentere gruppearbeid Fagavd.
Nye veier i lærerutdanninga
Tanker om barnehagens læringsmiljø
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum1 Helhetlig barnehage- og skoleutvikling i Sørum MÅL: Utvikle et kvalitativt helhetlig læringsløp.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til Varden skole Program i kveld
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Barnehagens samfunnsmandat
Velkommen til foreldremøte for trinn
Velkommen til foreldremøte for 5. – 7.trinn
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Deltakende læring.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Utviklingsnettverk for pleie- og omsorgstjenester for eldre 2016 Oppstartsamling i Tromsø, 31. oktober og 1. november Nettverk: Scandic-Easy «CLICK TO.
Kompetanse for mangfold
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling

Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn og unge" Verdigrunnlaget Lunsj Arbeidsøkt for deltakerne Verdier og kompetanse Arbeidsøkt for deltakerne Hva skal skje på egen arbeidsplass fram til neste samling?

Bakgrunn Felles departement fra 1.januar 2006 Ny barnehagelov fra samme dato Ny rammeplan for barnehagen og læreplan for skolen fra 1.august 2006 Sammenhengende læringsløp

Styringsgruppe Kommunaldirektørens ledergruppe

Arbeidsgruppe Strategi: Mette Karlsen Oppvekstrådgivere : Bente-Mari Natvig Hansen Elisabeth Eggum Fagavdeling barnehage:Gunnbjørg Aase og skoleVidar Hansen Prosjektleder:Helga Sotnak

Hovedmål: Kompetente barn og unge Bergen kommune implementerer Barnehage- og Kunnskapsløftet ved å vektlegge kompetansebasert læring og utvikling i barnehage og skole Kompetanse er å utvikle og gjøre bruk av kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer til å ta beslutninger og handle ut fra egne og fellesskapets mål

Delmål Personal: Prosjektet skal bidra til å klargjøre begrepet kompetente barn og unge i lys av verdiforankring, menneske- og læringssyn, nye læreplaner og praksis

Delmål System: Prosjektet skal bidra med kunnskap, metoder og erfaring som fremmer organisasjonslæring og gir endret praksis i samsvar med pedagogisk retning

Innhold 1.Samling: Verdigrunnlaget 2.Samling: Kompetansebegrepet 3.Samling: Konsekvenser for læringsmiljøet 4.Samling: Lærende organisasjon

Kompetente barn og unge Strukturert løp Input ↓ Refleksjon ↓ Drøfting ↓ Handling ↓ Endring Kultur Planer Praksis Kompetanse Organisasjon

En lærende organisasjon En lærende organisasjon er en organisasjon som er god til å skape, tilegne seg og overføre/formidle kunnskap, og til å forandre sin atferd slik at den reflekterer ny kunnskap og innsikt. Garvin

Arbeidsform Læring i organisasjoner Metodevalg Deltakernes ansvar Læringsløype

Deltakere 18 barnehager 20 skoler 6 PPT kontor Totalt ca. 175 deltakere

Vi dannes til mennesker Bare ansikt til ansikt. Bare hjerte til hjerte Pestalozzi