PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Interkulturell kompetanse
5 Kultur.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Kjønnsbasert vold i et kulturperspektiv
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Kompetente barn og unge
Introduksjonssenteret
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring AU 1
Mangfold og fellesskap
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
13 En verden uten grenser.
Oppstart pilotprosjekt: Barnehagens om lærings- og danningsarena Torsdag 8. desember am. Bengt-Ove Andreassen.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Estetisk læreprosesser
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
BERGEN APRIL 2009 SIDE 1/13 Senter for Byøkologi © 2008 Hvordan påvirke samfunnsutviklingen? Kari Anne K. Drangsland Senter for byøkologi Byfriksjoner.
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Høgskolen i Oslo Folkebibliotekpolitikk Forelesning BoS januar 2002.
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Hvorfor skal vi ha barnehager?
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Ny læreplan… Høst 2017.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Tverrfaglige tema.
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

PED4200 - Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning VÅR 2009 Undervises av Kristin Vasbø og Veslemøy Rydland

Pensum Garcia-Castano, F. Javier & Polido-Moyano, Rafael A. (1997): Multicultural education and the concept of culture: A view from social antropology. I: D. Woodrow et all. (eds.): Intercultural Education: Theories, Policies and Practice. Alershot: Ashgate. s. 113-134 (21 s.) Hylland Eriksen, Thomas (red.) (2002): Flerkulturell forståelse. Universitetsforlaget. Oslo. 2. opplag. Kap. 1-4, 6-9, 11 & 13. (177 sider) NOU (1995:18): Ny lovgivning om opplæring. Kap. 33: Særlig om samisk opplæring. s. 248-263. (15 s.) Fulltekst. På http://www.uio.no/studier/emner/uv/pfi/PED4205T/v09/pensumliste.xml

DISPOSISJON 14.01.2009 Del 1:Kulturbegrepet – ulike forståelser og konsekvenser. Del 2:Samfunnets mangfold utfordrer kulturbegrepet i utdanningen. Oppgave 21.01.2009 Del 1:Hva er flerkulturell undervisning - internasjonal og norsk  debatt. Del 2:Oppgave og diskusjon med utgangspunkt i NOU om Samisk Opplæring og Kunnskapsløftets generelle del.

Kritikk mot utdanningen (Garcia-Castano, & Polido-Moyan,1997) Mangel på antropologisk kulturbegrep Kultur har ingen sentral posisjon i utdanningsdiskursen Fokus på utdanning som kulturell overføring og sosialisering Kulturbegrepet i utdanningen er implisitt Innehar en statisk kulturforståelse

Hva er kultur? Forskjeller som influerer hvordan vi snakker sammen (Gudykunst 1994) Alt som er skapt av mennesket (Herskovitz 1955) System av delt mening (Geertz 1973) Kultur er kommunikasjon og kommunikasjon er kultur (Hall 1959) Kultur er vår teori om det spillet som blir spilt i vår samfunn (Keesing 1974) Kultur er det som gjør kommunikasjon mulig (Hylland Eriksen 1997)

2 grunnleggende kulturbegreper Kultur er de skikker, verdier og væremåter som overføres, om enn i noe forandret form, fra generasjon til generasjon (Klausen 1992). KULTUR SOM RØTTER Kultur er det som gjør kommunikasjon mulig. Altså at kultur er de tankemønstrene, vanene og erfaringene som mennesker har felles og som gjør at vi forstår hverandre (Hylland Eriksen 1993). KULTUR SOM IMPULS

Det klassiske kulturbegrepet På 1960 tallet oppstod et perspektiv på kultur som blir betegnet som ”det klassiske kulturbegrepet”. Den engelske antropologen Edward Tylers forståelse av kultur som et helhetlig uttrykk for menneskets livsverden ble knyttet til ideen om at kultur bli overlevert fra tidligere generasjoner. ”Kultur eller sivilisasjon er den kompliserte helhet som omfatter kunnskap, trosforestillinger, kunst, lovregler, skikk og bruk, og alle andre ferdigheter og vaner som mennesket har ervervet seg som medlem av et samfunn” (E.Tyler 1817)

Kultur som ekskluderingsmekanisme Hver nasjonalstat – hver sin kultur Økende trykk mot etnisk bevisstgjøring i vår tid - revitalisering av norsk nasjonalidentitet ’Fremmedkulturell’ / ’fjernkulturell’. Kultur - overført mellom generasjoner som nedarvede tradisjoner Diskursen setter likhetstegn mellom ”annerledeshet” og ”fremmedhet”

`Deres` kultur og `vår` kultur ”En satsing på den nasjonale kultur må bære i seg stor respekt for andre lands kulturer. I det å styrke norsk kultur ligger ikke at den er bedre enn alle andres, men at den er viktig fordi den er vår. Fordi den bærer i seg nettopp vår historie, våre tradisjoner, vår levemåte, den form og det uttrykk som generasjoner før oss har gitt sine tanker og drømmer” (St.meld.nr. 61. Kultur i Tiden. (1991-92):25) Kultur og verdiformidling knyttes til et begrep om nasjonalkultur som rammes inn av en norsk-etnisk avstamming.

Kulturfundamentalisme? Når kultur knyttes til etnisk tilhørighet Gullestad (2002): dette hindrer ikke-etniske nordmenn i å bli `norske` Den norske diskursen setter likhetstegn mellom annerledes og fremmed Ex fra Guinea peker i en annen retning Kultur som IMPULS

Nyere oppfatninger av kulturbegrepet Kultur som komplekse størrelser ”Kultur er det som gjør kommunikasjon mulig (Hylland Eriksen 1997) Kultur som inkluderende fellesskap – skapes her og nå Kulturelle prosesser på tvers av verdifellesskap

2 ulike diskurser om kultur i det flerkulturelle samfunnet Kultur som essens; Fastslå at noe er norsk, iransk. Forklare folks handlinger ut fra deres kulturbakgrunn Kultur overføres – lite produksjon. Kultur som komplekse størrelser Kulturer er blandingsprodukter Skapes gjennom kreolske prosesser

Endringer i samenes livsvilkår - 1960 tallet – 1995 fra samisktalende nordmenn – til eget folk med rett til land og vann Grunnloven endres i 1988: «Det paaligger Statens Myndigheter at lægge Forholdene til Rette for at den samiske Folkegruppe kan sikre og udvikle sit Sprog, sin Kultur og sit Samfundsliv». Sametinget åpnes av Kongen i 1989. I 1990 ratifiserer Norge ILO-konvensjonen I 1995 følger en egen plan for Samisk opplæring

- skaper nye kulturelle prosesser Bølge av etnisk bevisstgjøring tidlig 90 tallet. Kåfjord i Nord Troms – sjøsamene så dagens lys Revitalisering av samisk identitet, klesdrakt og håndverk inn i en ny tid Brytning mellom etnisk bevisstgjøring og det ”ny-samiske” En prosess preget av både kreolisering /hybridisering og etnisk bevisstgjøring på samme tid.

Multikulturelt samfunnsfellesskap Bort fra ideen om likhet som grunnlag for fellesskap – fellesskap grunnet på forskjell Multikulturelle samfunn: utgangspunkt i autonomi, demokrati og dialog Syltynn universalisme Gjensidig anerkjennelse til grunn for samfunnsfellesskap Kritisk refleksjon

Hvorfor et nytt kulturbegrep for utdanning? Kultur er organisert forskjellighet Vi er alle flerkulturelle Kultur er både møtepunkt og identitet Vi trenger flerkulturell kompetanse i ulike standarder Kritikk mot kulturell overføring i utdanningen Virkeligheten består av et mangfold av kulturer

Flerkulturell utdanningsmodell med et nyere kulturbegrep Variasjon av kulturelt innhold Oppøve kulturell bevissthet Kritisk kunnskap om kultur Kritisk refleksjon over egen tilknytning Forstå skolen som kulturprodusent

Kjerneelementer i en kritisk multikulturalisme Fremme og utvikle kritisk forståelse av kultur og kulturer hos studentene Skape en distanse til egen kultur gjennom refleksjon over egen kulturelle bakgrunn Reflektere over hva vi skal ta med videre av vårt eget og hva skal vi tilføre av det nye? En utdanning med slike kjennetegn framhever ikke egen verdier og kaster ikke vrak på det fremmede.

Intervju oppgave Gå sammen i gruppe 2 og 2 Lag 2 intervju. 1)utgangspunkt i det klassiske kulturbegrepet. 2) det komplekse kulturbegrepet Intervjuets tema: kulturanalytisk tilgang til den andre. Hva representerer den andre i form av kulturelle uttrykk? Bytt på å intervjue hverandre