Tidlige studier av psykiatri: Bateson: Anonyme Alkoholikere og schizofrene: – parallell og komplementær schismoginese. –Syllogisme feil. –Double bind.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
5 Kultur.
HELSE OG LIVSSTIL.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
Helse og sykdomsbegrepet
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
VITENSKAP ELLER INTERESSEKAMP? Lars Grue NOVA Dok - senteret 7. desember 2006.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
RME Nasjonal Konferanse
Placeboeffekter i smerte
Master musikkvitenskap
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Undervisning om Joyce Travelbee
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Hvor tidlig? Hvor viktig?
1. Innledende påstander om organisasjoner
Forelesning for 3. semester på fysioterapeututdanningen HiO
Goffman, Garfinkel og Giddens
Sosial kapital og velferd
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Stress, utbrenning, mobbing
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kvalitative forskningsmetoder
BARNAS BARNEVERN 2020.
Forelesning nr. 3 Er emosjoner medfødte og universelle eller sosialt konstruert? Hvordan tilnærme seg et studie av emosjoner?
Artikkel 1: Jean Jackson: Chronic Pain and the Tension Between the Body as Subject and Object. Fenomenologi - postmodernisme Kronisk smerte Oppgjør med.
Tidlig psykologisk antropologi:
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Emosjon, spenning, stress
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Ritualisering ved dødsfall
Ressursfokus vs mangelfokus
Tidlig relativisme Som en kritikk av evolusjonismen som insisterte på at alle samfunn lot seg sammenligne ut fra en målestokk. Som en kritikk mot den evolusjonistiske.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 Helse og sykdom
Marit Haldar Professor i sosiologi
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
7. Motivasjon i organisasjoner
Tidlig psykologisk antropologi:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Tidlige studier av psykiatri: Bateson: Anonyme Alkoholikere og schizofrene: – parallell og komplementær schismoginese. –Syllogisme feil. –Double bind. Goffman: psykiatriske sykehus som konsentrasjonsleire for selvet. –Motstand som sykdom.

Kleinman: kritiserer en biomedisinsk tilnærming: Scientisme, og etnosentrisme som dominerer moderne medisinske og psykiatriske profesjoner. Et biomedisinsk paradigme vektlegger kun de variabler som er kompatible med biologisk reduksjonisme og teknologiske løsninger. ’ Tendens blant profesjonelle til å se helbredelse som totalt uavhengig, tidløst og kulturfri prosess.

Kulturelle helsesystem: Helsesystem som symbolsystem på lik linje med andre symbolsystemer, som religion, slektskap etc. Innenfor er sosialt organiserte responser til sykdom et kulturelt system. helsesystem som: Ideer om sykdom, responser til sykdom, individuelle erfaringer av sykdom, behandling av sykdom, og sosiale institusjoner involvert, som i en kultur er systematisk forbundet. Denne totaliteten inkluderer tro om sykdomsårsaker, normer om valg og evaluering av behandling, sosialt legitimerte statuser, roller og maktrelasjoner, interaksjonelle settinger og institusjoner.

Studere helsesystem ut fra: sykdomstro, avgjørelser om hvordan man skal respondere til spesifikke sykdomsepisoder, forventninger til, og evaluering av bestemte former for hjelp. Tro og atferdsmønster. Hvordan tro og atferd er influert av bestemte sosiale institusjoner (klinikker, sykehus, fagforeninger, helsebyråkrati), sosiale roller (sykerollen, helbredelsesrolle), pasient-familie forhold, nettverksforhold, interaksjons settinger (hjemme, doktorkontor etc), økonomiske og politiske begrensninger, andre faktorer som tilgjengelige behandlingsformer og type helseproblemer.

Komparasjon av helsesystemer: Hvordan er de forskjellige? Hvordan er de like? Er viktigheten og størrelsen av helsesystemet en funksjon av kultur alene?

Helsesystem som symbolsystem: Former meningssystemer. Har effekt på fysiologiske prosesser. Binder sammen sosiale og kulturell verden til en psykologisk og biologisk verden. Sykdom blir kategorisert og behandling igangsatt innenfor etablerte og legitimerte meningsstrukturer.

Legitim makt i helsesystemer: tre ulike krefter – meningssystemer, normer og makt. Sosialt legitimert makt er det aktive prinsippet som helsesystemer er grunnlagt på: hva er sosiale realitet – hekseri eller vitenskap? hvilke verktøy brukes –ritualer, injeksjoner, psykoterapi?

Ekstern makt: politiske, økonomiske, sosialt strukturelle, historiske og miljømessige determinanter.

Kleinmans modell: En populærsektor En profesjonell sektor. En folkesektor. Inngangs og utgangsdørene til profesjonell og folkesektor går gjennom populærsektor. Alle sektorer har forskjellige tro og verdisystemer.

Åm – japanske barnehager: Barn som en gave fra gudene. Mor og barn. Fra mors favn til gruppeliv. Å kjempe mot vennlige skygger. Tilsynelatende lite autoritet – stor frihet, mye ansvar. Innenfor og utenfor.

Sørhaug- metodisk tilnærming: Geertz: tykke og tynne beskrivelser. – navngiving vs. kontekstenes kontekst. Wittgenstein: Å snu spaden: –Irrelevante vs. relevante kategorier. –Identifisere mønstre for å beskrive prosesser.

Tilnærminger til tykke beskrivelser: Ut på tur. Høstingsøkonomi. Deling som praksis. Moral, rettferdighet og sanksjoner. Kollektiv gruppe. Behandlingskontrakter.

Sosialarbeideres synspunkt: Individet som uproblematisk enhet. Forklarer individets handlinger ut fra patologier – som mangler ved individet Resultatet av interaksjon er at begge parter får forsterket sine mønstre.

Jackson: Being-in-the-world med kronisk smerte. Behandlings vs. kronisk smerte logikk.

3 kategorier pasienter: Pasienter med ”virkelige”, anerkjente problemer, med tillegg av depresjoner og smerteatferd. Pasienter med et opprinnelig organisk problem som har utviklet seg til å få signifikante psykogeniske elementer. Pasienter med mer mystiske smerter, som de ansatte må komme til bunns i.

Underliggende problemer ved senteret: et resultat av smertens natur – dens usynlighet, subjektivitet og dens iboende utfordring av to vestlig sinn-kropp dikotomi, objektivitet –subjektivitet. motstridende ideer om ansvar for egen tilstand. Stigma og demoralisering Institusjonens uvanlige program.

Objektiv vs. subjektiv: Pasientenes egen strategi for å forholde seg til smerte innebærer både objektivisering og subjektivisering. Behandlingsstrategi: –Visualisering, erkjennelse, kontroll. Underliggende koblinger til psykiske vs. fysiske smerter.

Sinn vs. kropp: Smerte er ikke enten fysisk eller emosjonelt. Smerte er alltid en kroppslig emosjon. Årsaken til smerte er ikke det samme som smerten – eller erfaringen av smerte. Det som fjerner smerte betyr ikke fravær av smerte. Allikevel snakker vi – og de ansatte - om fysisk og emosjonell smerte, som om emosjonell smerte ikke har noen kroppslig forankring, eller som om de to har forskjellig opphav. Det betyr ikke at det å vite smertens opphav er irrelevant. Kunnskap om smertens opphav er viktig for valg av behandling. Dessuten, ettersom vestlig kultur stigmatiserer smerte som er ansett å ha en emosjonell opprinnelse, vil kunnskap om dette ha effekt på smerteopplevelsen. Smerte er kulturell mening.

Mening og kommunikasjon: Smerte gjennomsyret av mening og kultur. Smertekommunikasjon – den usynlige smerten. Smerte som eget språk: –Vårt språk knyttet til sinn vs: –Smertespråk: pre-objektivt, pre-abstrakt, og anti-tetisk til vanlig språk.