seniorforsker/daglig leder Rehab-Nor

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Fra prøving og feiling til
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Bruk av GPS for personer med demens – erfaringer fra Trygge spor
Tanker om brukermedvirkning
Fra prøving og feiling til
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
Hønefoss politistasjon
Nett-basert-individuell plan SamPro
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet

”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Kroppsøvingsdidaktikk
Et økende problem i skolen?
Velkommen til opplæring- en ny start!
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Morgendagens kompetanse
Velkommen til klasse- foreldrene
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
I dag snakker vi om psykiske problem:
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Lek og Læring i barnehagen
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fritid med Bistand.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Fokus på koordinerende enhet
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Forum for rus og psykisk helse i Buskerud Sundvollen 24. oktober 2016
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
SAMLING FOR KOORDINATORER
Utskrift av presentasjonen:

seniorforsker/daglig leder Rehab-Nor Nettverkssamling for koordinerende enhet (KE), ledere for rus- og psykisk helsefeltet og brukerorganisasjoner i Buskerud Sole hotell, 9. desember 2014 Om risikoen ved koordinering og samordning – og om utfordringer i koordinatorrollen Alf Reiar Berge seniorforsker/daglig leder Rehab-Nor rådgiver i rådmannens stab og Koordinerende funksjon, Tvedestrand kommune

Min bakgrunn Forsker/prosjektleder i Sintef (daværende Senter for industri- forskning) i 10 år Utreder, så leder av Hjelpemiddelsentralen i Aust-Agder i 10 år Forsker, så dagl. leder/seniorforsker i Rehab-Nor fra 1998 - forts. Prosjektleder for samarbeids- og utviklingsprosjektene i Tvedestrand kommune (årene 1998-2000 og 2001-2003) Prosjektleder for opplærings-, utviklings- og implementerings-prosesser i flere kommuner i årene etter år 2000, bl a Nedre Eiker, Gloppen, Bamble Følgeevaluator for to nettverk under ”Samsynt og framsynt”, SKUR Prosjektleder for kvalitative undersøkelser, bl a om brukererfaringer med individuell plan Rådgiver hos rådmannen, leder Koordinerende enhet i Tvedestrand kommune, kontaktperson velferdsteknologi, 80% siden 01.09.10

Alf Reiar Berge, dagl.leder/seniorforsker K K Lien vei 50 I, 4812 Kongshavn Tlf.: 95 21 15 94 E-post: alf.reiar.berge@rehab-nor.no Hjemmeside: www.rehab-nor.no

Koordinering og samordning: Viktig og riktig! Viktig for kvalitet: Tverrfaglighet, helhet, felles retning Viktig for ressursutnyttelse: Det ene støtte opp under det andre Finnes det noe "men"?

Hva skal vi koordinere og samordne? Mor til ei jente med Downs syndrom: De kjører sitt løp, med læringsmål og aktivitet i forhold til disse. Nå for tiden synes alt fokus å være på at NN skal lære å gå trapper med vekselvis høyre og venstre bein, og vi har fått beskjed om at det er viktig at vi trener på det også hjemme. Men alt det andre: venner, fritid, aktiviteter uten foreldre o s v, er det ikke noe fokus på.

”Kari” (35 år, småbarnsmor, MS): Hva skal vi koordinere? ”Kari” (35 år, småbarnsmor, MS): Helsepersonell var mest opptatt av om jeg fikk vasket meg. Jeg var bare opptatt av hvordan jeg skulle klare å være mamma for barna mine. Det var viktig for meg å kunne klare å gjøre vanlige ”mammating” som å ha middag klar, følge barna til venner, hente barna i barnehagen og på skolen, dra på foreldremøter og lignende. Men dette var liksom ikke viktig eller interessant for ”hjelperne” mine.

Jo mer vi koordinerer og samordner, jo mer slagkraftige blir vi Jo mer slagkraftige vi blir, jo viktigere blir valg av retning, mål for prosessene

Jo mer vi koordinerer og samordner, jo viktigere blir det at det er brukers livskvalitetsmål som definerer retningen – hvis ikke kan "koordinering" og "samordning" bli virkemidler for overkjøring av bruker, selv om vi ikke mener det slik

Er det slik at vår forståelse av nøkkelbegrep som "respekt", "brukermedvirkning", "brukers mål", "helhet" våre retningslinjer våre arbeidsrutiner vår organisering sikrer at brukers livskvalitetsmål avklares, dokumenteres og legges til grunn for all vår koordinerte og samordnede innsats?

"Koordinering" og "samordning" har ingen egenverdi. Det blir ikke kvalitet av å koordinere og samordne flere tiltak som ikke hver for seg er rettet mot brukers livskvalitetsmål. I verste fall kan det bli det motsatte. Kvalitet: Økt livskvalitet og deltakelse.

Koordinatorrollen – noen sentrale utfordringer: Fokus i koordineringsprosessen Organisering av tverrfaglighet Brukers advokat, systemets talsperson eller….?

Fokus i koordineringsprosessen Utfordring 1: Fokus i koordineringsprosessen Hva skal være fokus? Hvorfor dette fokuset? Hvordan holde fokuset gjennom prosessen?

Hva skal være fokus? Brukerfokus, så klart!

Det er forskjell på å ha brukeren i fokus -

- og å ha brukerens fokus!

Hva betyr «å ha brukerens fokus»? Hva er viktigst for bruker? Relasjon til koordinator og koordineringsprosessen, ikke "Individuell plan" Individuell plan er en god måte å dokumentere konklusjoner på, ikke et mål. At prosessen oppleves respektfull At prosessen bygger brukers selvrespekt og opplevelse av mestring på områder som hun/han kjenner som viktige At det skjer noe, at det kommer noe ut av prosessen At prosessen går i en retning som bruker ser som viktig: At brukers livskvalitetsmål er styrende for prosessen

Hva er viktigst for kommunen? At prosessen: Utløser positive drivkrefter, motivasjon og egeninnsats hos bruker og i brukers nettverk. Forutsetter at bruker ser klar sammenheng mellom egne livskvalitetsmål og delmål og tiltak i prosessen. Har rehabiliterende effekt, slik at støtte og hjelp (om mulig) kan trappes ned over tid, eventuelt at opptrapping kan utsettes På denne måten bidrar til god ressursutnyttelse samlet sett Oppleves meningsfull også for koordinator/medarbeidere

Fokus i prosessen: Utfordringer Avklaring av mål: Brukers livskvalitetsmål er et annet fokus enn faglige mål som fagpersonene er opplært til og trenet i. Koordinators rolle i denne fasen ≠ fagpersonrollen Krever opplæring, forståelse, aksept og internalisering Krever metodikk og dokumentasjonsverktøy Avklaring av brukers livskvalitetsmål en prosess i brukers tempo. Koordinator må ha tid og rom for dette Det øvrige fagapparatets aksept av brukers mål som styrende

Helsepersonell var mest opptatt av om jeg fikk vasket meg. Jeg var bare opptatt av hvordan jeg skulle klare å være mamma for barna mine. Det er grunnleggende forskjell på fag-fokus og fokus på brukers livskvalitetsmål.

Fagpersonen som "navigatør": Det er brukernes liv det gjelder. Brukerne definerer derfor mål og retning (er pilot) Navigatøren har kunnskaper om kart, topografi, fjell en bør fly utenom og daler som er gode traseer for deler av turen. Navigatøren er viktig også i håndteringen av vanskelige situasjoner og uventede hindere, uten at det innebærer at han har myndighet til å legge om kursen mot andre mål. (Etter "Endringsagenter og barrierebrytere - Behov for en ny hjelperrolle?" av Marit Borg, professor Høgskolen i Buskerud, 2004)

Organisering av tverrfaglig samarbeid Utfordring 2: Organisering av tverrfaglig samarbeid Koordinator – ansvarsgruppe? Organisere på brukers premisser?

Tverrfaglig samarbeid: Jeg mener: Oftest kan mesteparten av det tverrfaglige samarbeidet foregå ved at koordinator, i samråd med bruker, drøfter enkelttema med en - tre fagpersoner Innholdet i samhandlingsprosessen varierer oftest mye over tid. Hvilke fagpersoner som er relevante å involvere vil derfor også variere mye over tid. Behovet for tverrfaglig drøfting varierer også normalt mye med i hvilken fase prosessen er.

Tverrfaglig samarbeid: Jeg vet: Møter i store "ansvarsgrupper" oppleves av mange brukere som svært vanskelige Mange fagfolk sitter i "ansvarsgrupper" uten å mene at de har noe særlig der å gjøre, i alle fall ikke annet enn i avgrensede perioder Fagfolk mener ikke de kan ta nødvendig tverrfaglige diskusjoner i en gruppe med bruker til stede

Faste "ansvarsgrupper" med regelmessige møter er, som hovedregel, bad practice både faglig og ressurs-messig, ofte også etisk Jeg hevder:

Hva skal være tema for tverrfaglig drøfting Hva skal være tema for tverrfaglig drøfting? Det fagfolkene er fagfolk på: Delmål, trinn på veien Mulige/hensiktsmessige metoder, tiltak, tidsplan for tiltak Fordeling av ansvar, oppgaver, samhandling Erfaringer Brukers livskvalitetsmål skal ikke være tema for "tverrfaglig drøfting"!

systemets talsperson overfor bruker eller….? Utfordring 3: Koordinatoren: brukers "advokat" systemets talsperson overfor bruker eller….?

Mange brukere trenger praktisk og "moralsk" støtte i møter med ulike instanser Noen brukere trenger også "advokat", som kan tale brukers sak og argumentere, på vegne av bruker, for bestemte løsninger "Advokat-rollen" betyr å engasjere seg i, og å "mene" noe om, hva ulike kommunale instanser "bør" eller "må" vedta og gjøre Det er ødeleggende for samarbeidet om koordinator inntar en slik rolle overfor kolleger i kommunen Brukere som trenger "advokat" bør få advokat (eller annen talsperson)

I koordinatoropplæringen i Tvedestrand sier vi bl a: Som koordinator skal du ikke mene så mye om hva andre "må" gjøre, innvilge eller iverksette. Som koordinator er du ikke ”brukers advokat”. Oppgaven din som koordinator er å bidra til å framskaffe et best mulig grunnlag for at andre som involveres: Ser og forstår brukers situasjon Ser og forstår brukers mål Ser og forstår behovet for å tenke helhet og samordning Ser og forstår konsekvenser av ulike tiltak og løsninger

Koordinators rolle er å bidra til: At brukers livskvalitetsmål avklares og dokumenteres (ofte trinnvis prosess over tid) At delmål og kombinasjon av tiltak for å realisere målene drøftes og avtales med nødvendig tverrfaglig forankring At bruker selv, evt. foresatte, brukers nettverk og/eller kommunale instanser gjennomfører avtalte tiltak At brukers evaluering innhentes og dokumenteres og legges til grunn for revurdering

Hvordan møte utfordringene i koordinatorrollen? De må erkjennes Koordinerende enhet må holde kontakt med praksis Utvelgelse: Ikke alle egner seg som koordinatorer Koordinatorene må gis opplæring og veiledning

Takk for meg, og for oppmerksomheten!