Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Opplæring Koordinatorer 1. november 18

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Opplæring Koordinatorer 1. november 18"— Utskrift av presentasjonen:

1 Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Kort fra veileder Barn og unge med habiliteringsbehov Reviderte prosedyrer for koordinator og individuell plan Barn og familie Oppstartkoordinatorer

2 Barn og familie Oppstartkoordinatorer 02.11.2018
Tverrsektoriell samhandling kjennetegner en god habiliteringsprosess og den ledes av koordinator Habilitering er definert som: a) tidsavgrensede og planlagte prosesser med klare mål og virkemidler, hvor b) flere aktører samarbeider om å gi nødvendig bistand til c) brukerens egen innsats for å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse sosialt i samfunnet. Barn og familie Oppstartkoordinatorer

3 GAMMELT NYTT BØR KOORDINATOR VITE
Rettigheten til å få oppnevnt koordinator og få utarbeidet IP gjelder personer med store og sammensatte behov, dvs at symptomer og faktorer er vevd sammen og at tilstanden ikke kan forklares ut fra enkeltfaktorer som diagnose eller avgrenset funksjonsproblem. Den må forstås ut fra personens helhetlige situasjon. Dette er personer som har behov for langvarige og koordinerte tjenester i henhold til gjeldende lovgrunnlag. Utgangspunktet er personens behov for tjenester, per dags dato og i fremtiden. Det vil ved overganger i livsområder ofte være behov for koordinering av tjenestetilbudet.  Barn og familie Oppstartkoordinatorer

4 Barn og familie Oppstartkoordinatorer 02.11.2018
FORLØP 1. fra henvendelse om å få oppnevnt koordinator til opprettelse av ansvarsgruppe JA Fyll ut søknad Beslutningsfase Koordinerende enhet oppnevner koordinator Svarbrev ut Informasjonsfase rettigheter plikter Koordinator kontakter deg og avtaler informasjonsmøte/oppstartmøte. Avklare forventninger, bli litt kjent. Koordinator informerer om retten til Individuell plan (IP) NEI til IP Dokument i journal JA til IP Samtykkeerlæring Utarbeides i samarbeid med bruker Ansvarsgruppe Barn og familie Oppstartkoordinatorer

5 Forløpsrutiner vi tester ut:
OPPSTART AV INDIVIDUELL PLAN Forløpsrutiner vi tester ut: Tildelt koordinator Tildelt koordinator tar kontakt med deg innenfor fristen. Vi avtaler første møte. Du får tilbud om besøk av koordinator hjemme hos deg eller ved kontoret til koordinator. Kartlegging Antall møter etter behov. Du og koordinator blir kjent. Forventningsavklaring; Hvilken rolle har koordinator i denne saken og hva skal dere få til sammen. Kartlegge dine ressurser, interesser, ønsker, behov og nettverk. Hvordan ser hverdagen din ut i dag?, Hvilke tjenester du har hjelp av per i dag? Dine mål for fremtiden. Du og koordinator blir enige om hvem som skal være med i møter der vi tar opp hvordan vi skal arbeide for å hjelpe deg i hverdagen din. Koordinator informerer deg om at det noen ganger kan være behov for å ha møter for å se på hvordan vi kan hjelpe deg på best mulig måte, men at du som planeier ikke trenger å være med i selve møtet. Skal vi skrive en individuell plan? Og hva er en individuell plan? Samtykke for fritak av taushetsplikt underskrives slik at koordinator kan kontakte tjenesteytere som skal hjelpe deg, og som koordinator skal hjelpe deg å samordne. Individuell plan Vi oppretter en Individuell plan i SamPro hvis vi har blitt enige om at du skal ha det. Vi avklarer hvem som skal være deltaker i planen din og gir tilganger til deltakerne. Vi underskriver samtykke. Vi fyller ut kartleggingen i SamPro. Du får opplæring i bruk av SamPro, og du blir oppfordret til å skrive om deg selv og hvordan du har det. Om du synes det er greit, legger vi inn dine mål i planene i samme møte Samarbeidsmøte/ Ansvarsgruppe møte Koordinator har ansvar for å kontakte deg for å høre hva du ønsker skal være tema på møter og for å sende ut innkalling. Koordinator presenterer alle som er med på møtet og hvorfor de er med. Når det kommer nye hjelpere med inn i gruppen, tar vi en ny runde og presenterer oss. Om du har en plan i SamPro, vil vi bruke dine mål her som tema for møter Om du har en plan i SamPro, ser vi på sammen, hvilke aktiviteter du skal jobbe med for å nå dine mål i en tidsplan, og evaluerer hvordan det går med disse Barn og familie Oppstartkoordinatorer

6 Barn og familie Oppstartkoordinatorer 02.11.2018
Planeier og koordinator kartlegger livsområder som skal med i IP Status i dag Planer fremover Ressurser Hjelpebehov Deltakere i ansvarsgruppen legges inn i SAMPRO Planeier sine mål skrives inn i planen og legges fram for ansvarsgruppen Ansvarsgruppen vurderer i fellesskap aktuelle aktiviteter (tiltak/midler) for å nå målene til planeier. Oppfølgingsteam og ansvarsgruppe ivaretar behov for tverrfaglig og koordinert innsats over en lengre periode. Aktiviteter som er planlagt eller i gang legges inn på SAMPRO av den som er fagansvarlig for dette området i ansvarsgruppen. Fagplaner kan tas inn som en del av IP, men det viktigster er å henvise til hvor den finnes. PLANEN skal danne bakgrunn for møter i ansvarsgruppen og oppdatering av denne kan gjøres fremfor å skrive referat. Barn og familie Oppstartkoordinatorer

7 Koordinators rolle i ansvarsgruppa
Være en kontaktperson og ressurs i tjenesteapparatet for brukeren og pårørende. Sørge for nødvendig oppfølging av brukeren, med informasjon og god dialog. Sikre samordning av tjenestetilbudet, i samarbeid med resten av ansvarsgruppen. Har hovedansvar for at individuell plan utarbeides. Har ansvar for ansvarsgruppens møter Skal sørge for at koordinatoransvaret ved kortere fravær, delegeres til en annen i ansvarsgruppen. Skal sørge for oppretting av ny koordinator ved lengre fravær eller avslutning som koordinator. I denne sammenheng skal det vurderes om koordinatoransvaret fortsatt skal ligge hos den aktuelle tjenesten eller om en annen tjeneste er mer aktuell. Samarbeide med koordinerende enhet i kommunen. Barn og familie Oppstartkoordinatorer

8 Koordinator har ansvar for:
Fremdriften i ansvarsgruppene og er ansvarlig for at møtene ledes i tråd med Retningslinjer for møter i ansvarsgruppen. Å avholde møter etter behov. Alle brukere med ansvarsgruppe skal sikres minst en årlig gjennomgang og evaluering av tjenestetilbudene. Møter som er mer fagrettet skal avholdes utenom ansvarsgruppemøtene. Å samordne alle som skal bidra og koordinere tiltak fra de ulike tjenestene. Saker /forhold som angår bruker, og som gjelder for alle/flere av medlemmene i ansvarsgruppen. Å skal informere om, og være ansvarlig for at det blir utarbeidet individuell plan der behov og samtykke til dette foreligger. At tjenesteyterne i ansvarsgruppen følger opp de tiltak de har myndighet til å iverksette i kraft av sin stilling. At saker som skal tas opp i ansvarsgruppa klareres med bruker/foresatte / verge FØR sakslista sendes ut. At arbeidet i ansvarsgruppa bidrar til smidige overganger mellom ulike livsfaser for brukeren.   Informere/samarbeide med KE ved overganger mellom ungdomsskole/videregående skole og videregående skole, arbeid og bolig. Koordinator har ansvar for å initiere en årlig evaluering av ansvarsgruppens arbeid og sammensetting. Barn og familie Oppstartkoordinatorer


Laste ned ppt "Opplæring Koordinatorer 1. november 18"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google