Atferdsanalyse Begreper og teknikker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HELSE OG LIVSSTIL.
Advertisements

Klasseregler.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hovedelementer i komplekse atferdsavtaler
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Mestring og forebygging av depresjon
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Det gode Det rette Det rettferdige
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Felles plattform dommer og veileder
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
EXPERIMENTAL CONTROL OF NODALITY VIA EQUAL PRESENTATIONS OF CONDITIONAL DISCRIMINATIONS IN EQUIVALENCE PROTOCOLS UNDER SPEED AND NO-SPEED CONDITIONS ABULRAZAQ.
Atferdsanalyse Vernepleierutdanningen Høgskolen i Telemark 2009
Produktvalg Læringsmål:
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Avoidance Frode Svartdal Okt
Verbal atferd HiAk Per Holth.
LÆRING Grunnleggende prosesser
11. Legitimitet og makt Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Samhandling og kommunikasjon
Bra! Generalisering Hvordan overføre det som trenes
PowerPoint-mal FLT. –mer en et fagforbund Forbundet for Ledelse og Teknikk.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Opplæring i ADL-ferdigheter
Opplæring i ADL-ferdigheter
Grunnprinsipper i Avtalestyring
Veileder for risikovurdering
Opplæring i ADL-ferdigheter
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
LEK OG SOSIALE FERDIGHETER
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Opplæring i ADL-ferdigheter
Målrettet miljøarbeid
Kurs-/fagdag, Otta – Stein Børre Werner og Leif Olav Ringeli
MÅLRETTET MILJØARBEID
Workshop, Dokka – 9. nov
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
MÅLRETTET MILJØARBEID
MÅLRETTET MILJØARBEID
MÅLRETTET MILJØARBEID
Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper
Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Aggresjon.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Ulik praksis i bruk av mageleie. Melding om bruk av tvang i skadeavvergende nødsituasjoner (bokstav A) – ca. 900 pr. år, stabilt Vedtak som innebærer.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Kartlegging og analyse av atferd
I den prosessorienterte organisasjon spør man
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Negative konsekvenser
7. Motivasjon i organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Atferdsanalyse Begreper og teknikker

Atferd Atferd er alt en organisme gjør, inkludert det som er enkelt observerbart for andre og ”privat” aktivitet som følelser og tanker. Tanker og følelser forklarer ikke årsaker til atferd. Tvert om, ses tanker og følelser som atferd som trenger forklaringer som all annen atferd.

Atferdsanalytiske begreper/ teknikker Tegnøkonomi Differensiell forsterkning Shaping Time out Rekonstruksjoner Prompt/ fading Begreper : Diskriminativ stimulus Positiv forsterkning Negativ forsterkning Stimuluskontroll Forsterknings- skjema Positiv straff Negativ straff Ekstingsjon

Funksjonell analyse Analyseverktøy som anvendes for definere atferdens funksjon eller hensikt Sd - R - Sr er formelen som anvendes Ved å sette inn hvilke stimuli som opptrer rett i forkant (Sd) og rett i etterkant (Sr) av atferdspresentasjon (R) kan en med relativ stor sannsynlighet befeste hvilken forsterkningskontroll atferden er under

SD - R - SR diskriminativt stimulus respons forsterkende konsekvens Atferd er under kontroll av nærværende forutgående stimuli og påfølgende forsterkende konsekvenser

SD - R - SR diskriminativt stimulus respons forsterkende konsekvens En stimulus som når den opptrer øker sannsynligheten for forekomst av en bestemt type atferd fordi atferden har ledet til forsterkning i nærvær av denne stimulus tidligere. Betegnes ofte som forutgående hendelse til en atferd

SD - R - SR diskriminativt stimulus respons forsterkende konsekvens Smak (gustatoriske stimuli) mat Berøring (taktile), hjelp, kjærtegn Alt som kan påvirke en organisme En Sd kan være ; Hørbare stimuli, muntlig instruering Synlige stimuli, bilder, tekst Lukt Mat

SD - R - SR diskriminativt stimulus respons forsterkende konsekvens Avgrenset atferdsenhet Atferd som opptrer akkurat nå under disse betingelsene. ” Den bokstaven skrev han bra”. En klasse av responser) Atferd med samme funksjon og som kan se like ut. Brukes for å omtale atferden generelt.”Han er flink til å skrive”.

SD - R - SR diskriminativt stimulus respons forsterkende konsekvens en hvilket som helst hendelse som øker sannsynligheten for at lignende responser (R) opptrer under lignende betingelser (Sd) hendelsen produseres eller elimineres av responsen

Positiv Forsterkning Positiv betyr å tilføre eller produsere Atferd under positiv forsterkningskontroll kan sies å være produserende atferd i den forstand at atferden produserer en stimulus som ikke er tilstede i situasjonen forut for atferdspresentasjon

Produsere/oppnå Eksempler på levering av forsterker Imitasjon Farge Instruksfølging Samarbeid Feilforsterkning Notater _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Negativ Forsterkning Fjerning eller opphør av en stimulus avhengig av en atferd med den følge at sannsynligheten for at responsen opptreer senere under lignende betingelser øker Negativ betyr i denne sammenheng fjerning eller opphør Atferd som er under negativ forsterkningskontroll kan sies å være eliminerende i den forstand at atferden fjerner/ eliminerer foranledningen (sa) til atferden

Stimuluskontroll Eksempel: Atferd som opptrer med høyere sannsynlighet i nærvær av en stimulus enn i fravær av den, er under kontroll av denne stimulus (sd) Dvs. at atferden har ledet til forsterker i nærvær av en bestemt foranledning (stimulus), med den følge at denne foranledningen gjør at atferden blir høysannsynlig Eksempel: Rød kopp har for de fleste stimuluskontroll over det vokale utsagnet “ rød kopp”, fordi dette utsagnet har ledet til forsterkning i nærvær av rød kopp, men ikke i fravær av den (farge diskriminasjon)

Forsterkningsskjema Kontinuerlig forsterkning Forsterker formidles hver gang en bestemt respons forekommer Intermitterende forsterkning Forsterker formidles av og til når en bestemt respons forekommer Lotto, fisking o.l er responser i dagliglivet som kan sies å være under intermitterende forsterkning Svært effektivt for å opprettholde atferd

Straff Straff er en prosedyre som reduserer sannsynligheten for fremtidig forekomst av en atferd

To Typer Straff Positiv straff - Presentasjon/ tilføring av aversive stimuli avhengig av en atferd Negativ straff - Fjerne eller holde tilbake positive forsterkere avhengig av en atferd Begge typer straff svekker den atferden de forekommer avhengig av.

Ekstingsjon Ekstingsjon består i at positiv forsterkning eller negativ forsterkning opphører Resultatet av ekstingsjon er at responshyppigheten avtar Typisk ser man en økning i responshyppighet eller intensitet før responsen avtar

Tegnøkonomi Et belønningssystem som består av et på forhånd definert antall symboler/ tegn som formidles etter bestemte responser eller ferdigheter Tegnene settes for eksempel inn på et brett (tegnøkonomi - brett) og når brettet er fullt veksles dette inn i en opprettholdene forsterker Tegnene får først verdi når de kan veksles inn i et materielt gode Anvendes både i opplæring, strukturering og atferdsreduksjon

Differensiell Forsterkning Presentasjon av forsterkere bare etter bestemte responser og eventuelt bare i nærvær av bestemte stimuli Anvendes både ved styrking av atferd og ved reduksjon av atferd Prosedyren anvendes ofte når en ønsker å fremme bestemte kvaliteter ved en atferd og svekke andre De mest kjente metodene er DRO DRA DRI

SHAPING Betyr å forme en atferd Forsterker presenteres ved atferds- presentasjoner som gradvis endrer seg i ønsket retning Shaping brukes mye i språktrening Shaping er også svært sentralt i etablering av atferdsavvik

Time Out (Pause Fra Forsterkning) Time out er en type negativ straff Time out er en prosedyre som iverksettes kontingent på presentasjon av definert målatferd Begrepet time out referer til tid borte fra forsterkende stimuli. Tidsperioden skal være bestemt på forhånd og som regel kreves ro før time out kan opphøre Tilstedeværende time out uten fysisk inngripen Tilstedeværelse med fjerning av objekter Tilstedeværelse med verbal instruksjon om å innta en bestemt posisjon Tilstedeværelse med fysisk inngripen Fjerning av bruker fra rom Ikke tilstedeværende time out

Rekonstruksjon Reetablere de betingelsene som var til stede da atferden ble avbrutt. Forutsetter at en atferd er blitt avbrutt. Oftest brukt i fht. håndtering av flukt/unngåelses atferd. Presentasjon av aversiv stimulus - unnlate å fjerne denne avhengig av flukt/unngåelses atferd.

Prompt En hjelpebetingelse som anvendes på atferd i den hensikt å bistå individet til korrekt fremføring Planlagt fjernet Må formidles mellom Sd og R eller sagt på en annen måte før målpersonen har rukket å utføre feil bevegelse/ atferd. I motsatt fall må det regnes som korreksjon og ikke prompt

Promptfading Systematisk bruk av gradert prompt og avtrapping av denne Anvendes mye i innlæring av praktiske ferdigheter kan beskrives som å “balansere” på individets mestringsnivå Ikke for mye hjelp, ikke for lite, men tilstrekkelig til suksess