Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen 2014. Anna.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Internasjonalisering ved NHH Jan I. Haaland Rektor, NHH NOKUT-konferansen 21. april 2010.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Internasjonal dimensjon i programmene Bjarne Skov Seniorrådgiver, internasjonalisering Programrådsmøte
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Internasjonal Seksjon Ansvar og arbeidsoppgaver. Bemanning 18 ansatte Aktivitet: mangedoblet.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Utveksling ved HF Therese Gjessing Internasjonal koordinator.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Det integrerte universitetssykehuset
UH sektoren i internasjonalt perspektiv
Forum for forskningsdekaner, 23. september 2015
Samarbeid mellom institusjoner
FORSKNING I LAVINNTEKTSLAND
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Solveig Aas, seniorrådgiver Avd. for fagstøtte, Universitetet i Oslo
Internasjonalisering ved Handelshøgskolen
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Hvordan lykkes med utveksling?
Dag Wiese Schartum, AFIN
SØKNAD OM OPPTAK Utdanningskrav (PhD kandidaten er formelt kvalifisert) Ansettelsesforhold og finansiering (PhD kandidaten ansatt og finansiert i 3 år.
2019 EUA-CDE Thematic Workshop, January 2019: Inter-institutional collaboration in doctoral education «Målet er bedre forskning gjennom mer samarbeid.
Utskrift av presentasjonen:

Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna K. Buverud, rådgiver

Ph.d.-mobilitet på UiO 69% har vært i utlandet – men 2/3 har bare vært på kortere konferanser Av 1093 ph.d.-reiser (minst én overnatting) i 2013, var 25 på 3 mnd. eller mer. 456 reiser varte i opptil 5 dager. Årsaker til å bli hjemme først og fremst familie, tidspress og manglende finansiering, men også: –«Ikke nødvendig for min forskning» 34% –«De beste og mest relevante forskningsmiljøene er i Norge» 16% (!!!)

Mobilitet er et middel, ikke et mål… Kilde: OECD,“Science, Technology and Industry Scoreboard: Innovation for Growth 2013”

Effekt av mobilitet på karrieren

Svikter vi kandidatene? Av de som ikke reiste, henviste… 30% til manglende internasjonalt nettverk 26% til manglende tilrettelegging 18 % til manglende støtte fra veileder/forskningsgruppe (PhD Comics © Jorge Cham)

Hvordan få kandidatene ut? Forventninger om utreise – kandidat og veileder Variasjon i tilbud – må passe person og prosjekt Finansieringsmuligheter – avgjørende faktor? Samarbeid – ferdige pakkeløsninger?

Samarbeidsformer på ph.d.-nivå Individuell mobilitet Gjesteforsker Lab-besøk Lite/ingen institusjonell forpliktelse el. integrasjon Utveksling Samarbeids- avtale Få faglige føringer Felles opplæring Kurs Metoder Sterke faglige føringer Felles veiledning Samarbeids- avtale Sterke faglige føringer Felles program Felles… Opptak? Forskning? Krav til prøve? Grad? Institusjonelle samarbeidsavtaler ivaretar gjerne de overordnede, juridiske og/eller praktiske sidene av samarbeidet. Dersom en ph.d.-kandidat skal være lenge ved en annen institusjon, er det ofte behov for en individuell avtale i tillegg.

«Joint degrees and cotutelle» Hva er et doktorgradsprogram? –Og hvilke regler må vi forholde oss til? Felles program og felles grad? –EJD “leading to the delivery of joint, double or multiple doctoral degrees […] joint governance structure with joint admission, selection, supervision, monitoring and assessment procedures”…

«Cotutelle» er en slags samveiledningsavtale som kan ha… Felles opptak Felles krav til gjennomføring Felles krav til avhandling Felles regler om bedømmelseskomité Felles regler for doktorgradsprøve Felles diplom … men det behøver ikke å ha noen av delene. Begrepet er mye brukt, men er det nyttig?

Sjekkliste for valg av samarbeidsform Vil dette gi faglig merverdi? Vil kandidatene være interessert? Hva slags ressurser er nødvendig? Kreves det et stabilt forskningssamarbeid? Har vi administrativ kompetanse? Kan dette ha økonomisk og/eller strategisk betydning for institusjonen? Har vi lov?

Gjør kort prosess Hva er det dere egentlig ønsker å samarbeide om? –Unngå tvetydige begreper –Unngå unødvendig merarbeid Hva må avtales på institusjonsnivå? –Juridiske vs. individuelle forhold –«Primary institution rules» Kan avtalen omfatte hele institusjonen? Er det noe vi kan samordne nasjonalt?

Lenker Forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning (Lovdata)Forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning Forskrift om studentsamskipnader (Lovdata)Forskrift om studentsamskipnader UiOs retningslinjer for inngåelse av samveiledningsavtaler (under revidering)UiOs retningslinjer for inngåelse av samveiledningsavtaler UiOs prinsipper for arbeid med fellesgrader OECD Science, Technology and Industry Scoreboard More2, “Support for continued data collection and analysis concerning mobility patterns and career paths of researchers”More2, “Support for continued data collection and analysis concerning mobility patterns and career paths of researchers” PhD Comics