Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dag Wiese Schartum, AFIN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dag Wiese Schartum, AFIN"— Utskrift av presentasjonen:

1 Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk - noen innledende kommentarer Dag Wiese Schartum, AFIN

2 Litt om de formelle rammene
Veiledningsforholdet er regulert i Forskrift for forvaltnings-informatiske studier; forkortet “fofs” (jf også en retningslinje med tilsvarende tekst) Avtale med hovedveileder skal normalt inngås innen 1. februar , og biveileder innen 1. mai. (Vi er imidlertid inneforstått med at første fristen ikke kan overholdes i år) Veileder kan skiftes (minst) én gang Oppgaven forventes å være på ord (ca 100 s), og kan ikke overstige ord.

3 Litt om faglige forventninger
Masteroppgaven er et svennestykke i forskning Forskningsmessige krav (særlig til teori og metode) er derfor av avgjørende betydning Forskningsmessige krav er imidlertid ikke til hinder for å velge en enkel problemstilling og et enkelt opplegg! Oppgaver innen forvaltningsinformatikk har i tillegg ofte en mer praktisk rettet del, gjerne i form av avsluttende anbefalinger mv

4 Nærmere om valg av emne Forvaltningsinformatikk legger snarere føringer på emnevalg enn å stille opp grenser for slike valg Forvaltningsinformatikk er kjennetegnet ved tverrfaglighet Det informatiske elementet er “fast”, men det er ikke krav om at det skal ha et teknisk innhold Juridiske og samfunnsfaglige elementer kan ofte fremstå som alternative, men passer ofte også godt sammen Det faglige tyngdepunktet kan være innen hvert av de tre fagområdene Ikke krav om at alle tre faglige perspektiver er representert Forvaltningsinformatikk er kjennetegnet ved å gjelde a) forholdet mellom forvaltning og borger eller b) forhold internt i offentlig forvaltning Likevel ikke “forbudt” å kun omhandle private forhold Tidligere sensurerte oppgaver viser meget stor emnemessig spredning samtidig som de har forvaltningsinformatiske kjennetegn Hva bør styre valget av emne? Egne interesser Yrkesrettethet Forhåndskunnskaper Samfunnsmessig betydning

5 Nærmere om veiledningsforholdet
Masterstudenter bør normalt ha både hoved- og biveileder Utgangspunktet er at dere forslår veiledere, se fofs § 8-3 Veiledere gir råd og føringer, basert på innspill fra dere. Dere treffer valgene selv, jf fofs § 8-4 Dere bruker veilederene! Veiledningsformen kan variere, men er i hovedsak individuell Om omfaget av veiledningen, se fofs §§ 8-5 og 8-6


Laste ned ppt "Dag Wiese Schartum, AFIN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google