”Ditt valg – Bolig først” Drammen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Litt mer om PRIMTALL.
Egnet bolig for flyktninger
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
Ulike bydeler – ulike utfordringer • Utskrivinger fra TEDD (35 pas) : • Frogner (14) Vestre Aker (10) Ullern (1) Andre (8) • Økende liggetid pga.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Prosjekt Housing First Trondheim
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
”Byggje –leve – bu” Nettverksamling for fagfelta rus/psykisk helse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Buskerudregionens incestsenter
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
Joachim Bjerkvik
Mandal kommune Housing First –Mandal Geir Henriksen.
Veien videre for den slagrammede
Arbeid med bistand Rapportering.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv April 2010.
De usynlige Hva vet vi om situasjonen i Oslo i dag? Noen inntrykk fra Kirkens Bymisjons virksomheter Sturla J. Stålsett Generalsekretær.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Rana kommune Nordland fylke , rett under polarsirkelen
KBL-konferansen 7. mai 2014 Lars Aasen, Leieboerforeningen.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Østerdalsgata boliger – gode naboer
Og.
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Ungdommers erfaringer med ettervern og overgangen til voksentjenestene
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Fritid med Bistand.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Kroppen som Gud har villet
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Bo-team Metodebok i boligsosialt arbeid Bo-team Fra prosjekt til metodebok.
ET Heldøgns omsorgstilbud for rusavhengige!
Housing First Trondheim: Brukerstyring over styr?
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Utskrift av presentasjonen:

”Ditt valg – Bolig først” Drammen 2013 - 2016

Oppsummert: Dette produserer Ditt valg – Bolig først BrukerSTYRT oppfølging Økonomi Bolig ADL Kontakt med off. hj. apparat ????? Nettverk Oppsummert: Dette produserer Ditt valg – Bolig først

Metoden: Opprinnelig fra USA Pathways to Housing First New York Motsats til trappetrinnsbehandling/sekvensiellbehandling ACT + boligfremskaffelse eller ICM Gode resultat, spesielt for staten Importert i mange former til Europa Troskap til modellen Endring i tankesett Hva er så det revolusjonerende med dette??? Alt og ingenting Full brukerstyring/frihet Begrensninger: Norsk lov / husleieloven

Hva betyr brukerstyring? Bruker kjenner sitt behov best! Vi skal ikke si ”nei” Gjelder bolig (sted, type, innredning), eventuell behandling eller økonomi.

Ditt valg – bolig først ”Drammens-modellen” Vedtatt utprøvd i boligsosialhandlingsplan ”å bo trygt og godt” – subjektiv opplevelse Deltakerne skal oppleve at de får den hjelpen de trenger for å klare å bo Gi målgruppen andre muligheter enn det kommunen gir i dag Teste ut nye systemer for tjenestekoordinering Tilgjengelige, umiddelbare og tidsubestemte tjenester Økonomi i prosjektet: Midler fra Fylkesmannen i Buskerud, Husbanken og Helsedirektoratet

Ditt valg – bolig først Organisering: Plassert organisatorisk under styringsgruppe BASIS og Beslutningsteam for prosjektet. ICM team med ressurser (100%) fra NAV, Senter for rusforebygging og Psykisk helse. Vi har også en 50% ressurs med brukererfaring Tett samarbeid med Samhandlingsteamet (interkommunalt FACT- team / 2.linje-tjeneste) 8-10 brukere pr ansatt

Målgruppe: Tjenestemottakere med rus- og psykiatriproblematikk som har behov for helse og sosialfaglige tjenester, booppfølging og praktisk bistand for å kunne bo i egen bolig. Brukere som skårer rødt på bolig (også gjengangere i kommunal bolig) og rus samt rødt/gult på psykiatri i Brukerplan. Deltakere må (selvfølgelig) ønske oppfølging fra prosjektet og være villig til å inngå avtale om deltakelse.

Mål: Færre bostedsløse i Drammen. Sekundære effekter: Bedre bostabilitet Økt livskvalitet Redusert rusbruk Reduserer psykiske utfordringer Reduserer kriminalitet (re)etablere kontakt til arbeidsmarkedet Eventuell behandling

Boligfremskaffelse: Søke etablering i ordinære bomiljø Bosetting i private utleieboliger. Unngå bosetting i kommunale utleieboliger Dersom deltakeren selv ønsker en bolig med fast bemanning må valget av bolig begrenses til en av de kommunale boligene som har bemanning. Utfordring med tanke på privat vs. kommunal bolig: Privat: langsiktighet og ordinært, men ”lever på nåde” Kommunal: middel ikke mål, skaper insentiv til ”forbli vanskeligstilt” men oppleves tryggere

Erfaringer: Utfordringer: Boligfremskaffelse Holde kontakt når krisen kommer

Erfaringer i tall: Antall som har vært med i prosjektet totalt: 36 (oppstart med deltagere 17.10, gradvis økning til 25 frem mot 23.12) Antall avsluttede: 9 3 pga manglende kontakt 1 pga trusler mot ansatt 1 pga vi oppnådde mål i sørvis planen hans og han trengte oss ikke mer 2 flyttet til annen kommune 1 ønsket ikke oppfølging fra oss mer 1 døde Dagens antall brukere: 27 5 kvinner 21 menn 1 transperson Alder: 21 – 58 år, med gjennomsnittsalder på 38 år  Boliger pr d.d. Kommunal: 6 – 22% Privat: 16 – 59% UFB: 1 – 4% Bor ufrivillig hjemme hos foreldrene I institusjon (med forventet utskriving/løslatelse mer enn 2 mnd frem i tid): 4

Erfaringer i tall forts.  Flytting: (blant de 36 som har vært eller er deltagere) 13 deltagere har flyttet med bistand fra DVBF Vi har skaffet bolig til 7 på det private markedet, resterende har skaffet selv med større eller mindre bistand fra oss 13 deltagere bor i samme bolig som da de ble deltagere (for de avsluttede deltagere er tallene basert på situasjonen ved avslutning) UFB -> Bolig (dagens deltagere) 36% var UFB ved inntak I dag: 4% Antall som har mistet bolig: 3 (alle mistet privatleide boliger hvor deltager ikke ønsket at vi skulle ha kontakt med huseier) (vi har også en som har flyttet fra en kommunal bolig til en annen, grunnet et turbulent forhold til naboen i den første boligen. Han sa opp det første leieforholdet så juridisk har han ikke mistet den)

Erfaringer i praksis: Følgeforskning fra Høyskolen i Busk. og V.fold (første delrap.) : ”Uttrykk som ”det er jeg som bestemmer”, ”alt foregår på min bestilling”, ”det er seriøst ditt valg, ikke noe tull med det, de lever opp til det, altså” går igjen i de fleste intervjuene.” ”Flere vektlegger at ikke noe annet har hjulpet dem så godt som Dvbf, fordi det er tett oppfølging. ”Synes det er fabelaktig at de klarer å få til så mye, egentlig, som de har gjort på så kort tid. Det er ikke vare meg, hører jo litt jeg og”.” ”Jeg aldri har opplevd maken til effektivitet, sånn som det jeg har opplevd her (i Dvbf). For tidligere i Nav har jeg stått i kø lengdevis, årevis. Og dette her greide de (i Dvbf) å ordne på noen få måneder.” ”De er veldig engasjerte og flinke da og bryr seg med deg personlig og er opptatt av hvordan du har det. Det skulle vært flere sånne mennesker, rett og slett.” ”Når jeg tenker etter, så er jeg faktisk blidere nå enn jeg var for to, tre måneder siden. Det er fordi jeg vet jeg har folk rundt meg. For meg så er det så trygghet at det er helt vanvittig, at de er der o gat de prøver alt de kan for å hjelpe meg.” ”Flere forteller om drømmer og håp om et bedre liv etter at de ble med i Dvbf.” ”Deltagelse i Dvbf har også ført til mer sosial kontakt og aktiviteter knyttet til jobb og skole.”

Erfaringer vedr. samhandling: Teamtilnærming til deltagere Tre virksomheter representert Fire perspektiver representert Ivaretar i langt større grad helheten selv om vi ikke kan løse alt internt Deltagere opplever: Vi kan ikke løse alt, men vi kan peke ut retningen PÅ NORSK! Deltager: ”Dere gjør det som NAV er ment å gjøre”

Asgeir Bergseth asgeir.bergseth@drmk.no Tlf: 910 08 045 Kontaktinformasjon: Asgeir Bergseth asgeir.bergseth@drmk.no Tlf: 910 08 045