Fritid med Bistand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kristin Andresen Soldal
Advertisements

Tillidsarbejd i Fritid med Bistand Opstartskonferance – Fritidspas – 12. maj 2011.
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Inkludering i skole og fritid
Trygge organisasjoner
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
AVLASTNING Melhus
Et utvidet hjelpetrenertiltak for barn og unge med særlige behov.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
Omstilling uten nedbemanning
Hva er aktivitet og deltakelse?
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Aktivitet på Mestringssenteret
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Mangfold og fellesskap
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Fritid med bistand gir muligheter
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Arbeidsevnekartlegging
Å leve med ADHD i familien
Halvor Hanisch Postdoktor OUS
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Tilretteleggerfunksjon
Perspektiver på inkludering i praksis
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
FAUSKE 2025 UTVIKLING GJENNOM SAMHANDLING. FAUSKE KOMMUNES VISJON Fem forslag til visjon for Fauske; 1.Innbyggerne skal oppleve Fauske som den beste kommunen.
"God bagasje på livets reise."
Forfatter: Aarsand, Sverre Åpen hall – tar ”løkka” tilbake til idrettshallen (T) Folkehelsekonferansen 2013.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Barn og unge med nedsatt funksjonsevne – hva kan kommune gjøre ? Anders Midtsundstad Barne- og ungdomskonferansen 2006.
PERSPEKTIVER PÅ SAMHANDLING OG INKLUDERING I PRAKSIS.
Lek og Læring i barnehagen
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Anne Ottestad Inkluderingsansvarlig Friskis&Svettis
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Støttekontakttjenesten Støtte til en meningsfull fritid
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Asperger syndrom og ADHD
Invitasjon til Helt sjef!
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Invitasjon til Helt sjef!
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Fritid med Bistand

Den viktige (FRI)tiden Hva kjennetegner FRI TID Organisert og uorganisert tid Hva binder folk sammen Hvilken betydning har fritiden? En viktig arena for identitetsutvikling Tid som betegnes med begrepet ”flow”

Hva er fritid Tid til avveksling, opplevelser og til det vi har lyst til. Være sammen med familie, gå på kino med venner og delta i en fritidsorganisasjon sammen med andre og reise på ferie. Har alle mulighet til det ?

Hvem bestemmer over fritiden? Vi bestemmer selv over vår FRI TID Selvbestemmelse - det å bestemme selv bør alle få mulighet på fritiden Hvordan kan vi sikre at alle kan bestemme selv på sin fritid?

Hvordan kan en gi hjelp? Avklare: Hva trenger du? Snakke med den enkelte og/ eller personer som kjenner personen godt. Har personen ikke verbalt språk – bruk observasjon som metode.

Mangfold i støttekontakttjenesten Individuell støttekontakt Deltakelse i en aktivitetsgruppe Et individuelt tilbud i samarbeid med en frivillig organisasjon Kommunene utfordres til å gi valgmuligheter innenfor denne lovpålagte tjenesten

Helse- og omsorgstjenesteloven I lovens § 3-2 bokstav b står følgende: Personlig assistanse, herunder praktisk bistand og opplæring og støttekontakt.

Støttekontakt – nytt innhold i begrepet I Helse- og omsorgsdepartementet sitt forslag til Helse- og omsorgstjenesteloven skriver de mer utfyllende om hva de legger i (det nye begrepet) støttekontakt, sitat: Støttekontakt er en måte å gi personlig assistanse på, til deltagelse i fritidsaktiviteter. Personlig assistanse kan også organiseres som bistand til organisert deltagelse i aktivitetsgrupper og individuelt tilrettelagt tilbud i samarbeid med en frivillig organisasjon. Prop. 91 L (2010-2011) side 186-187

Støttekontakt – tjeneste for hvem? I Helse- og omsorgsdepartementet sitt forslag til loven beskriver de også målgruppene for tjenestetilbudet støttekontakt: Personlig assistanse pekes på som et viktig tiltak i forhold til barn, unge og voksne med psykiske problemer, yngre og eldre med funksjonsnedsettelser, innvandrere som er ukjent med det norske samfunnet, familier med sammensatte problemer, personer med rusproblemer mv. Prop. 91 L (2010 – 2011)

Fritid med Bistand – trinn for trinn Første møte Ønsker, behov og drømmer Fritidsaktivitet Valg av aktivitet Finne tilrettelegger Inkludering Oppfølgning og evaluering

Tillit I Fritid med Bistand legges det vekt på å bygge tillit i relasjonene som etableres. Tillit legger grunnlaget for inkluderingsprosessen: En døråpner En felles verden Dele erfaringer, tanker, gleder og sorger Reduksjon av kompleksitet

Hvordan oppnås et tillitsforhold? Tillit kan bare etableres ansikt til ansikt I nåtid og gjennom deltakelse Tillit kan ikke forventes Våre muligheter i inkluderingsprosessen muliggjøres i samme omfang som tilliten vokser Tillitsforholdet gir nye betingelser for den enkelte sine drømmer, motivasjon, ferdigheter, interesser, erfaringer og pågangsmot

Normalisering og deltakelse Metoden Fritid med Bistand bygger på en forståelse av normalisering og empowerment som vektlegger den enkelte sin rett til så langt det er mulig å bestemme over eget liv Støtten til sosial inkludering i en ønsket aktivitet skal ha som mål å gi den enkelte medlemskap hvor en opplever tydelig samhandling og aksept, ikke bare et fysisk nærvær og nærhet.

Mestring Målet er at deltakeren under prosessen skal oppleve: Forståelse: Opplevelse av en ordnet, strukturert og tydelig prosess. Håndterbarhet: Opplevelse av å ha tilstrekkelig ressurser for å møte utfordringene. Meningsfullhet. Opplevelse av delaktighet i det som skjer. = Opplevelsen av sammenheng Aaron Antonovsky

Selvoppfatning Det er viktig å sette seg inn i deltakerens situasjon og være oppmerksom på følgende under hele inkluderingsprosessen: Forståelsen vi har av oss selv Oppmerksomhet vi får fra andre Våre personlige forventninger

Retningslinjer for FmB-saksbehandler Forklare metoden og stille sin kompetanse til disposisjon. Skape klare og tydelige mål sammen med brukeren. Gi brukeren valgmuligheter under hele prosessen. Midtsundstad 2005

Inkludering og plassering aktivitetsgruppe det ordinære (FmB) Felles utfordring Felles interesse

Like forventninger Ulike forventninger stigmatiserer Ulike forventninger begrenser Beskrivelser av mennesker: Ift. utfordring? Ift. jevnaldrende? Ift andre i fritidsorganisasjonen? Organisasjoner gir betingelser for å utvikle roller Profesjonelles kunnskap og rolle

Tre viktige faktorer Å ta utgangspunkt i individets ønsker. Å velge en selvvalgt fritidsaktivitet sammen med andre. Å sikre den enkelte en mulighet til å se seg selv i en sammenheng

Rollemodell Rolle Ulike roller I hvilken grad har oppdragstaker eller ansatt en rolle som kan imiteres? Rollemodell Rolle Individuell støttekontakt Rollen som støttekontakt Praktiske handlinger. Se på seg selv som en bruker av kino, svømmehall osv. gjennom sammenligning, forestilling og selvfremstilling Treningskontakt Rollen som trener Se seg selv som en som trener gjennom sammenligning, forestilling og selvfremstilling Aktivitetskontakt og tilrettelegger Rollen som medlem i en organisasjon Se seg selv som medlem i en organisasjon gjennom sammenligning, forestilling og selvfremstilling

Suksessfaktorer Organiser tilretteleggingen av fritid slik at en sikrer samarbeid internt Styrk bemanningen Etabler samarbeid med nabokommuner

Kommunene er opptatt av å sikre alle en meningsfull fritid: Utfordringen i dag Kommunene er opptatt av å sikre alle en meningsfull fritid: Kommune 2 Kommune 1 Spør alltid etter den enkelte sine ønsker Spør bare noen om deres ønsker.

Gir mulighet til å velge: Konsekvenser Kommune 1 Kommune 2 … som alle andre. … innenfor et tilbud definert av andre.

Mer informasjon Fritid med Bistand En metode for å støtte sosial inkludering Av Anders Midtsundstad Fagbokforlaget 2013 Les mer: www.fritidmedbistand.no