FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID 2014 - 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Noen utfordringer for skolene
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Pedagogisk analyse.
Elevmedbestemmelse erfaringer fra møte med elever Seminar for elevenes tillitsvalgte – 9. januar.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Borre ungdomsskole
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Videregående skoler i Skien
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Arbeidstidsavtalen.
FYR Elverum videregående skole
Sak 10/14: Kommunereforma. Bakgrunn for saka Sak 13/14 i representantskapen, Spørsmål til fylkeslaget frå lokallag Manglande politikk på saka(treng.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Mulighetenes Oppland Lena-Valle videregående skole Samling for kvalitetsgruppene mars 2015.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Nordfjordkommunane har vedteke felles IKT-strategi og skrive bindande samarbeidsavtalar for utvikling av nett og teneste Eigen interkommunal breibandsfiber.
Hva er viktig for elevers læring?
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe i Gjesdal kommune har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Den gode skoleeier I Nes.
Nye føringer – nye muligheter
Betre læringsresultat vår 2014
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
- ein tydeleg medspelar
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
Utskrift av presentasjonen:

FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID

FORSLAG RESULTATMÅL %5%

-arbeide systematisk med utvikling av læringsmiljøet og den formative vurderinga -arbeide systematisk med elevar som står i fare for å få karakteren 1 eller ikkje vurdering ved skoleslutt gjennom målretta arbeid med grunnleggjande ferdigheiter. - forbetre saksbehandlinga av saker knytt til elevane sitt psykososiale miljø. Når det gjort få eller ingen einskildvedtak i høve §9a i opplæringslova tyder dette på ein munnleg praksis i saksbehandlinga. Alle skolene:

FORMATIV VURDERING Formativ vurdering skjer primært underveis i undervisningen og tar utgangspunkt både i læreplanmål og hver enkelt elevs tidligere prestasjoner. Den kan være både formell (formelle samtaler eller skriftlige meldinger, og utdyping av karakter) og uformell, og inneholder normalt veiledning om hva eleven bør gjøre for å utvikle seg videre.

OPPDRAGSBREVET FRÅ SKOLEEIER PEKER PÅ FØLGENDE OMRÅDER VI MÅ UTVIKLE TILTAK INNENFOR: Skolen må arbeide vidare med vurdering av skoleresultat frå PULS-databasen med tydeleg involvering av personalet i evalueringen av skoleåret (2014/2015). Denne evalueringa vil då gje eit grunnlag for utviklingsprosessar knytt til arbeidet med skolen sin tiltaksplan og prioritering av tiltak og prosessar. Frå høsten 2015 skal skolen skrive årsmelding. Dette tas opp da.

På bakgrunn av elevundersøkinga vil det vere nødvendig å utvikle tiltak og prosessar retta inn mot å forbetre både vurderingskulturen, vurderingssystemene og klasseleiing. Gode tiltak vil stimulere til læring og auke læringstrykket, noko som vil gi skolen betre gjennomføring. Det er difor viktig å utvikle nokre tiltak for endring i pedagogisk praksis, klasseleiing og reglar som skal etterlevast av heile skolemiljøet. Vurdering og klasseleiing er sentrale utviklingsoppgåver. Skolen har for svak gjennomføring på alle nivå. Det gjeld både elevar som sluttar og talet på elevar med greidd resultat. Sjølv om mange elevar som startar på skolen innafor yrkesfag har svake resultat frå ungdomsskolen har skolen ei utfordring med gje ei betre tilpassa opplæring. Skolen må difor utarbeide tiltak for å betre gjennomstrømminga på skolen slik at gjennomsnittet for alle elevar som fullfører og består opplæringa blir minst 84%. Mitt «hårete» forslag: 85 % i 2017? FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE SINE UTFORDRINGER

OM VURDERING

FULLFØRTKODER

GJENNOMFØRT

MITT «HÅRETE» MÅL I FORHOLD TIL GJENNOMFØRING PR 2017: FULLFØRT OG IKKE BESTÅTT/ GJENNOMFØRT MEN MANGLER VURDERING: MAX 5 % GJENNOMFØRING: 85 %

UTVIKLINGSPROSESSER: UTFORMING AV VISJON UTFORMING AV SENTRALE MÅL UTFORMING AV KONKRETE OG MÅLBARE MÅL UTVIKLING AV STRATEGIER -TILTAK FOR Å NÅ MÅL IVERKSETTING AV TILTAK KONTROLL OG EVALUERING FEST OG BELØNNING

Vår prosess: 6/1 – 13/2: UTVIKLING AV AVDELINGS/FAG SIN «VISJON». IDENTITET? (HVORDAN ØNSKER DERE Å BLI «OMTALT». HVA ER BEGRUNNELSEN FOR AVDELINGEN /FAGET SINE BESLUTNINGER.) 14/2 – 10/5 AVDELINGENS/FAGGRUPPENS FORSLAG TIL UTVIKLING AV VURDERINGSPRAKSIS (PILOTPROSJEKTER?) FRA AUGUST MARS (BRIGHTON) ARBEID MED VURDERING EN DAG. 29/4 PROF. THOMAS NORDAHL GIR OSS INNPUT OM VURDERING. HALV PLANLEGGINGSDAG I AUGUST

ELEVTJENESTEN Elevtjenesten skal skape trygghet for sikre og gode valg for fremtiden Elevtjenesten vil gjennom ARBEIDSGLEDE og KOMPETANSE være TILGJENGELIGE for å gi KARRIERESTØTTE og VEILEDNING